Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For dere som har tatt R1, hvor mye må jeg forstå for å klar meg på eksamen? Jeg tar R1 som privatist, men tror dere jeg kan bestå om jeg nå klarer å svare på, la oss si 80% av oppgavene (i læreboken og kategori 1-oppgavene) i Sinus R1? :)

Det skal vel svært mye til for ikke å stå, men av erfaring vil jeg ikke si at kategori 1-oppgavene kan settes som noe mål. For å få en grei karakter bør du nok kunne svare på de fleste kategori 2-oppgavene også. (mtp. vanskelighetsgrad. Ikke det at oppgavene kan sammenlignes med et oppgavesett(?))

Lenke til kommentar

-----------------

Trenger mattehjelp oppgaven er slik:

Deriver funksjonen ved å bruke produktregelen for derivasjon:

g(x)=(x2-2x+3)(x-7)

Er det noen som kan hjelpe meg å løse dette....

-----------------

benytt deg av regelen F(x) = UV, F´(x) = u´v + uv´, der U = (x^2 - 2x + 3) og V = (X- 7)

Trenger selv hjelp (noe mer teoretisk):

K ( x) er kostnaden, E(x) er enhetskostaden, = K(X) / X. Hvorfor er den deriverte av enhetskostnaden da:

"(K´(x) - E(x)) / X" ? Noen som har noen innspill?

Edit: løste selv, for andre som lurer: Benytte seg av divisjonsregelen for divisjon, og huske at K(X) kan defineres som E(x) * X

Endret av Madeo
Lenke til kommentar

Hei trenger mer hjelp enn det. Skjønner ikke dette... Kan noen sette opp stykket for meg litt mer forståelig.. Tusen takk

g(x)=(x2-2x+3)(x-7)

Endret av undres
Lenke til kommentar

Hei trenger mer hjelp enn det. Skjønner ikke dette... Kan noen sette opp stykket for meg litt mer forståelig.. Tusen takk

g(x)=(x2-2x+3)(x-7)

(x^2-2x+3)derivert * (x-7) + (x^2-2x+3) * (x-7)derivert

(2x-2) * (x-7) + (x^2-2x+3)*1

2x^2 - 14x - 2x +14 + x^2 -2x +3

= 3x^2 - 18x + 17

Lenke til kommentar

Man skal låne 40 000 kr av en kompis

For å få låne må man betale 2000 kr per mnd i 2 år

Finn en tilnærmet verdi for "r" slik at nåverdien blir lik 40 000

Har gjort mye slik før, tenker å benytte meg av nåverdiformelen:

40 = 2/r [1 - (1 + r) ^ - 24], for å finne r. Stopper brått opp der jeg sitter med

20r =r ^ -24

Benytter jeg meg av feil formel for å finne r, eller regner jeg feil?

Lenke til kommentar

Hei :)

Jeg har et stykke her hvor jeg skal finne for hvilke verdier av x rekken konvergerer/divergerer osv.

bEgr9.png

Jeg kom frem til at rekken har konvergens i 0<x<2, og skal nå sjekke endepunktene.

Begynte da med x=2, og etter å ha satt 2 inn som x i opprinnelig uttrykk får jeg (-1)^n*(1/(2n+2)). Deretter tar jeg en alternerende rekketest, og da er det slik at ettersom rekken oppfyller alle kravene så har vi betinget konvergens? I et løsningsforlslag jeg kikket litt på, utfører de enda en test etter dette for å sjekke om det er konvergens/divergens. Hvorfor må man gjøre dette selvom man allerede har funnet at den er betinget konvergent?

I tillegg lurer jeg på hva som skjer dersom den alternerende rekketesten feiler, kan man da si at man har divergens? Eller må man da gjøre en annen test?

Ble litt mye tekst nå, men har ikke helt forstått hele tankegangen bak absolutt/betinget konvergens osv. Håper noen kan oppklare litt. :)

Endret av Misoxeny
Lenke til kommentar

Jeg mener at alternerende rekke-testen er tilstrekkelig for å vise konvergens for x=2. Kanskje løsningsforslaget viser at det er flere måter å gjøre det på?

En liten oppklaring:

En rekke sies å konvergere absolutt dersom rekken av absoluttverdien av leddene konvergerer. Dette er et krav som er sterkere enn vanlig konvergens. Med andre ord: Alle absolutt konvergente rekker konvergerer, men ikke alle konvergente rekker konvergerer absolutt. Sistnevnte (en konvergent rekke som ikke er absolutt konvergent) kalles for betinget konvergens.

Alternerende rekke-testen gir oss ikke betinget konvergens, kun det svakere "vanlig" konvergens. Vi vet derfor ikke om rekken konvergerer absolutt.

La oss si vi har en alternerende rekke hvor ikke alle ledd er mindre eller lik 0. Testen sier da at hvis følgen av ledd går mot 0 når indeksen går mot uendelig og absoluttverdien av leddene minker monotont => konvergens. Det kontrapositive av dette er:

Divergent => en av kravene stemmer ikke. Dette er ikke det samme som det konverse:

En av kravene stemmer ikke => divergens, så vi kan ikke konkludere med divergens dersom testen feiler, siden logikken bak dette er feil.

Da må vi bruke en annen test. F.eks.:

Hvis chart?cht=tx&chl=\lim_{n \to \infty} a_n \neq 0 eller hvis grenseverdien ikke eksisterer divergerer rekken chart?cht=tx&chl=\sum_{n=1}^{\infty} a_n.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har her et par differensialoppgaver. Takker for behjelpelige svar. Fasit er lagt ved. fag: mat 111 ntnu

Oppgave 1)

I en innsjø er det en fiskebestand som på grunn av en lekkasje fra en nærliggende

fabrikk sluttet å formere seg ved tidspunktet t = 0. Målinger viser at endringen i

fiskebestanden pr. tidsenhet etter dette er omvendt proporsjonal med kvadratroten

av fiskebestanden.

Det var 900 fisk i innsjøen da utslippet skjedde, og en måling etter 657 dager viste

at det da var 441 levende fisk i innsjøen. Hvor mange dager vil det ta før all fisk er død?

Fasit: 1000 dager.

Oppgave 2)

En boreplattform slepes med hastighet 10 km/timen idet slepewiren ryker.

Plattformen siger videre, bent fram. Anta at intet gjøres for å stoppe den, men at

hastigheten avtar med en rate som er proporsjonal med kvadratet av hastigheten til

enhver tid. Etter 5 minutter er hastigheten sunket til 8 km/timen. Hvor lang tid tar

det før hastigheten er sunket til 0,5 km/timen?

Hvor lang strekning har da plattformen drevet?

Fasit:

6 timer og 20 min, 9,99 km

I oppgave 2 kom jeg frem til 6,33 timer, men klarte ikke det andre delspørsmålet. Der fikk jeg 860 km..

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Då kunne du jo ha vore so venleg å skrive opp likningane du hadde fått, og prøvd å seie kor kor det stopper opp. (Orsak om eg høyres kjip ut, men det er jo meir hyggjeleg for dei som eventuelt vil hjelpe.)

Anyways, begge likningane vert vel separable, og du veit vel korleis ein løyser dei? Dei ukjende konstantane finn du ved å setje inn dei opplysningane du har fått. TIl dømes, for den fyrste får du ein funksjon for bestanden ved tida t, og so veit du bestanden ved to ulike tidspunkt.

Lenke til kommentar

Då kunne du jo ha vore so venleg å skrive opp likningane du hadde fått, og prøvd å seie kor kor det stopper opp. (Orsak om eg høyres kjip ut, men det er jo meir hyggjeleg for dei som eventuelt vil hjelpe.)

Anyways, begge likningane vert vel separable, og du veit vel korleis ein løyser dei? Dei ukjende konstantane finn du ved å setje inn dei opplysningane du har fått. TIl dømes, for den fyrste får du ein funksjon for bestanden ved tida t, og so veit du bestanden ved to ulike tidspunkt.

Okei, for å ta oppagve 1 først da:

I oppgave 1) får jeg at fiskebestanden y ' = - 1/(rot y), jeg separerer og får Y^3/2 = 3x/2 + C. Ved innsetting av betingelsen y(0) = 900 får jeg C = 27000. Men dette fører ikke frem. Jeg har gjort en feil et sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...