Gjest Slettet+45613274 Skrevet 13. november 2012 Del Skrevet 13. november 2012 Beklager. Ble skrevet i full fart. x = 4 eller x = -4 Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Altså når det står "tegn grafen" i del 2 på eksamen (s2), er det da slik at man må tegne den for hånd eller holder det å lage en skisse og vise til hva man trykket på kalkulatoren? - Jeg leser selv så har ingen å spørre. Løsningsforslaget gjør det digitalt (men de gjør aldri noe for hånd i del 1 heller). Jeg trodde man måtte tegne for hånd, men ble litt i tvil når jeg kom over oppgave 4, alternativ 1 fra eksamen vår 2009. Her står det nemlig tegn grafen f(x)=x^5 *e^-2x. Er jo lett å taste inn på kalkulatoren og lage en skisse, men rimelig vanskelig å lage en detaljert en for hånd. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Hei. Holder på med rekker, og har en oppgave hvor jeg skal finne ut om rekken konvergerer eller divergerer. Jeg lurer på om jeg har gått riktig fram her, da fasiten ikke sier noe annet enn at den divergerer. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Ser da helt riktig ut denne =) Du har glemt en n! i tredje overgang, men husket den på videre. En smaksak, men jeg ville bare ha skrevet at (n+1)! = (n+1)*n! 1 Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Takk for hjelpen Kom nå til en ny rekke hvor de bruker (3n)! og (2n)!, jeg har kommet hit: edit: skal stå (2(n+1))! i teller, ikke n+2 Jeg henger ikke helt med på tankegangen med (3n)! osv, hvordan skal jeg her gå frem for å finne ut hva jeg kan stryke mot hva? Endret 14. november 2012 av Misoxeny Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (3(n+1))! = (3(n+1))*(3n)! og (2(n+2))! = (2(n+2))*(2(n+1))! = ... Du kan og skrive ut som du har gjort tidligere og se hva som kan bli forkortet mot hva. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Da er jeg med, takk. Det eneste jeg ikke forstår nå er resultatet. Kom fram til og tar jeg lim når n går mot uendelig til dette får jeg uendelig over uendelig, hvordan oppfyller dette kravet om at svaret skal være mindre enn 1? Fasiten derimot sier at svaret blir 0 og rekka er derfor konvergent. Endret 14. november 2012 av Misoxeny Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 I teljaren har du n^2 som høgaste orden, i nemnaren har du n^3. Deler du på n^2 i teljar og nemnar får du 1/n. Lenke til kommentar
Svetting Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Hei, hei! Har nettopp skiftet fra P til T matte. (Litt av en overgang. Vet det.) Mattelæreren min i P, sa da jeg fortalte at jeg ønsket å skifte matte, at det absolutt ikke var lurt. Til nå har motivasjonen i mattefaget vært rævva for å si det mildt. Ble veldig motivert nå da jeg skiftet til T-matte fordi jeg ønsker å bli noe innen fysikk og kjemi. Helst sivilingeniør eller noe lignende. Trenger derfor R1 og R2 matte. På de to prøvene i P-matte vi har hatt, har jeg strøket. Motivasjonen har stått i veien, men tror kanskje at det kan forbedre seg nå som jeg har T matte. Problemet mitt er at ambisjonene mine samsvarer med mattekunskapene mine. Jeg sliter veldig med matte og bruker enorm tid på å lære. Ting er rett og slett ikke logisk for meg. Jeg må ha regler og sånn innprentet for at jeg skal klare det. Sitter her nå og ergrer meg over at jeg ikke skjønner en eneste ting av det som står i boka, men nekter å gå tilbake til P-matte av den grunn. Lurer derfor om det er noen der ute med nesten eller tilsvarende problem som enten har det eller har hatt det. Eller for den saks skyld om noen rett og slett kan hjelpe meg med hvordan å overkomme problemet med matte. (Ikke svar om du mener at jeg ikke klarer å ta T-matte.) Edit: Jobber med en oppgave nå som ser slik ut: 10+-100 - 4 * (-5)*(-5) og kvadratroten av hele greia. 2-(5) Meningen med oppgaven er at jeg skal regne ut hvor lang tid oppgang og nedgansfarten til en stein man kaster 7 meter opp i været. Har for øyeblikket kommet fram til 1,9 nedgansfart. Setter enorm pris på alle svar. Takk! Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Hvordan går det med oppgaven? Trenger du hjelp? Ser ut som du har fått nevneren forskjøvet litt. I tillegg kan du ikke skrive den sån. Formelen sier vel at du skal dele på "2 ganger a", og ettersom a i din oppgave er -2 må du ha minustegnet innenfor parantesen. Det du har skrevet blir det 2-5, når det egentlig skal være 2*(-5). (abc-formelen eller andregradsformelen det er snakk om.) Endret 14. november 2012 av -sebastian- Lenke til kommentar
Svetting Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Slik ser formel og alt ut. Keep in mind at jeg har nettopp begynt og alt er helt nytt. Vet ingenting om det her så setter derfor selvsagt veldig stor pris på hjelp. Takk. Formel: ax2+bx+c=0 Oppgaven: Vi kaster en stein opp i lufta. Høyden over bakken målt i meter etter t sekunder er gitt ved: h(t)=-5t2+10t Er på oppgave c) der jeg skal regne ut oppgangsfart og nedgangsfart hvis man kaster den 7 meter i lufta. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Er du kjent med derivasjon? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Vent litt - vil du regne ut tiden steinen bruker eller farten den kommer opp i? Lenke til kommentar
Svetting Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Tiden steinene bruker på turen opp og ned hver for seg. Lenke til kommentar
Hans Thomas Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Hei! Jeg sliter litt med å huske derivasjonsreglene jeg.. Skal derivere noe så enkelt som: (1-qL/2)qL Hvilke regler er det for å løse noe slikt, og hva er svaret? På forhånd tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Hei! Jeg sliter litt med å huske derivasjonsreglene jeg.. Skal derivere noe så enkelt som: (1-qL/2)qL Hvilke regler er det for å løse noe slikt, og hva er svaret? På forhånd tusen takk for hjelpen Er det du skal derivere med hensyn på? La oss i så fall bare erstatte det med x foreløpig, bare for å gjøre det lettere å lese. Så Vi ganger inn x'en. Så i ditt tilfelle der funksjonen er så blir Lenke til kommentar
Husam Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Slik ser formel og alt ut. Keep in mind at jeg har nettopp begynt og alt er helt nytt. Vet ingenting om det her så setter derfor selvsagt veldig stor pris på hjelp. Takk. Formel: ax2+bx+c=0 Oppgaven: Vi kaster en stein opp i lufta. Høyden over bakken målt i meter etter t sekunder er gitt ved: h(t)=-5t2+10t Er på oppgave c) der jeg skal regne ut oppgangsfart og nedgangsfart hvis man kaster den 7 meter i lufta. h(t)=-5t2+10t er formelen for en som kaster en stein 5 meter opp i lufta, ikke 7. Det uttrykket blir aldri større enn 5. Jeg ser også du har satt inn 5 og ikke 7 i andregradsformelen. Hva er det egentlig hele oppgaven sier? Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Altså når det står "tegn grafen" i del 2 på eksamen (s2), er det da slik at man må tegne den for hånd eller holder det å lage en skisse og vise til hva man trykket på kalkulatoren? - Jeg leser selv så har ingen å spørre. Løsningsforslaget gjør det digitalt (men de gjør aldri noe for hånd i del 1 heller). Jeg trodde man måtte tegne for hånd, men ble litt i tvil når jeg kom over oppgave 4, alternativ 1 fra eksamen vår 2009. Her står det nemlig tegn grafen f(x)=x^5 *e^-2x. Er jo lett å taste inn på kalkulatoren og lage en skisse, men rimelig vanskelig å lage en detaljert en for hånd. Ingen som vet? Lenke til kommentar
OpAmp Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Ingen som vet? For meg betyr "Tegn grafen" at man skal sette inn passende x-verdier, finne de tilsvarende y-verdiene og plotte det inn i et koordinatsystem. Det er jo ikke noe vanskeligere for en 5.gradsfunksjon. Det krever bare endel punkter for å få det noenlunde nøyaktig. Veit der i mot ikke hva som er det formelle kravet, til oppgaven:"Tegn grafen", på eksamen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå