Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså når det står "tegn grafen" i del 2 på eksamen (s2), er det da slik at man må tegne den for hånd eller holder det å lage en skisse og vise til hva man trykket på kalkulatoren? - Jeg leser selv så har ingen å spørre. Løsningsforslaget gjør det digitalt (men de gjør aldri noe for hånd i del 1 heller).

 

Jeg trodde man måtte tegne for hånd, men ble litt i tvil når jeg kom over oppgave 4, alternativ 1 fra eksamen vår 2009. Her står det nemlig tegn grafen f(x)=x^5 *e^-2x. Er jo lett å taste inn på kalkulatoren og lage en skisse, men rimelig vanskelig å lage en detaljert en for hånd.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen :)

 

Kom nå til en ny rekke hvor de bruker (3n)! og (2n)!, jeg har kommet hit:

 

oGkux.gif

 

edit: skal stå (2(n+1))! i teller, ikke n+2

 

Jeg henger ikke helt med på tankegangen med (3n)! osv, hvordan skal jeg her gå frem for å finne ut hva jeg kan stryke mot hva?

Endret av Misoxeny
Lenke til kommentar

Da er jeg med, takk. :)

 

Det eneste jeg ikke forstår nå er resultatet. Kom fram til

 

GJp3Q.gif

 

og tar jeg lim når n går mot uendelig til dette får jeg uendelig over uendelig, hvordan oppfyller dette kravet om at svaret skal være mindre enn 1? Fasiten derimot sier at svaret blir 0 og rekka er derfor konvergent.

Endret av Misoxeny
Lenke til kommentar

Hei, hei!

Har nettopp skiftet fra P til T matte. (Litt av en overgang. Vet det.)

Mattelæreren min i P, sa da jeg fortalte at jeg ønsket å skifte matte, at det absolutt ikke var lurt.

Til nå har motivasjonen i mattefaget vært rævva for å si det mildt. Ble veldig motivert nå da jeg skiftet til T-matte fordi jeg ønsker å bli noe innen fysikk og kjemi. Helst sivilingeniør eller noe lignende.

Trenger derfor R1 og R2 matte.

På de to prøvene i P-matte vi har hatt, har jeg strøket. Motivasjonen har stått i veien, men tror kanskje at det kan forbedre seg nå som jeg har T matte.

Problemet mitt er at ambisjonene mine samsvarer med mattekunskapene mine. Jeg sliter veldig med matte og bruker enorm tid på å lære. Ting er rett og slett ikke logisk for meg. Jeg må ha regler og sånn innprentet for at jeg skal klare det.

Sitter her nå og ergrer meg over at jeg ikke skjønner en eneste ting av det som står i boka, men nekter å gå tilbake til P-matte av den grunn.

 

Lurer derfor om det er noen der ute med nesten eller tilsvarende problem som enten har det eller har hatt det. Eller for den saks skyld om noen rett og slett kan hjelpe meg med hvordan å overkomme problemet med matte.

 

(Ikke svar om du mener at jeg ikke klarer å ta T-matte.)

 

Edit: Jobber med en oppgave nå som ser slik ut: 10+-100 - 4 * (-5)*(-5) og kvadratroten av hele greia.

2-(5)

Meningen med oppgaven er at jeg skal regne ut hvor lang tid oppgang og nedgansfarten til en stein man kaster 7 meter opp i været. Har for øyeblikket kommet fram til 1,9 nedgansfart.

 

Setter enorm pris på alle svar. Takk!

Lenke til kommentar

Hvordan går det med oppgaven? Trenger du hjelp? Ser ut som du har fått nevneren forskjøvet litt. I tillegg kan du ikke skrive den sån. Formelen sier vel at du skal dele på "2 ganger a", og ettersom a i din oppgave er -2 må du ha minustegnet innenfor parantesen. Det du har skrevet blir det 2-5, når det egentlig skal være 2*(-5). :)

 

(abc-formelen eller andregradsformelen det er snakk om.)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Slik ser formel og alt ut.

Keep in mind at jeg har nettopp begynt og alt er helt nytt. Vet ingenting om det her så setter derfor selvsagt veldig stor pris på hjelp. Takk.

 

Formel: ax2+bx+c=0

Oppgaven: Vi kaster en stein opp i lufta. Høyden over bakken målt i meter etter t sekunder er gitt ved:

h(t)=-5t2+10t

 

Er på oppgave c) der jeg skal regne ut oppgangsfart og nedgangsfart hvis man kaster den 7 meter i lufta.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg sliter litt med å huske derivasjonsreglene jeg..

Skal derivere noe så enkelt som:

 

(1-qL/2)qL

 

Hvilke regler er det for å løse noe slikt, og hva er svaret?

På forhånd tusen takk for hjelpen

 

Er det chart?cht=tx&chl=q_L du skal derivere med hensyn på? La oss i så fall bare erstatte det med x foreløpig, bare for å gjøre det lettere å lese.

 

chart?cht=tx&chl=f(x) = (1-\frac x2)x

 

Vi ganger inn x'en.

 

chart?cht=tx&chl=f(x) = x-\frac{x^2}2

 

chart?cht=tx&chl=f^,(x) = 1-\frac{2x}2 = 1-x

 

Så i ditt tilfelle der funksjonen er chart?cht=tx&chl=f(q_L) så blir chart?cht=tx&chl=f^,(q_L)=1-q_L

Lenke til kommentar

Slik ser formel og alt ut.

Keep in mind at jeg har nettopp begynt og alt er helt nytt. Vet ingenting om det her så setter derfor selvsagt veldig stor pris på hjelp. Takk.

 

Formel: ax2+bx+c=0

Oppgaven: Vi kaster en stein opp i lufta. Høyden over bakken målt i meter etter t sekunder er gitt ved:

h(t)=-5t2+10t

 

Er på oppgave c) der jeg skal regne ut oppgangsfart og nedgangsfart hvis man kaster den 7 meter i lufta.

 

h(t)=-5t2+10t er formelen for en som kaster en stein 5 meter opp i lufta, ikke 7. Det uttrykket blir aldri større enn 5. Jeg ser også du har satt inn 5 og ikke 7 i andregradsformelen. Hva er det egentlig hele oppgaven sier?

Lenke til kommentar

Altså når det står "tegn grafen" i del 2 på eksamen (s2), er det da slik at man må tegne den for hånd eller holder det å lage en skisse og vise til hva man trykket på kalkulatoren? - Jeg leser selv så har ingen å spørre. Løsningsforslaget gjør det digitalt (men de gjør aldri noe for hånd i del 1 heller).

 

Jeg trodde man måtte tegne for hånd, men ble litt i tvil når jeg kom over oppgave 4, alternativ 1 fra eksamen vår 2009. Her står det nemlig tegn grafen f(x)=x^5 *e^-2x. Er jo lett å taste inn på kalkulatoren og lage en skisse, men rimelig vanskelig å lage en detaljert en for hånd.

 

Ingen som vet?

Lenke til kommentar

Ingen som vet?

 

For meg betyr "Tegn grafen" at man skal sette inn passende x-verdier, finne de tilsvarende y-verdiene og plotte det inn i et koordinatsystem. Det er jo ikke noe vanskeligere for en 5.gradsfunksjon. Det krever bare endel punkter for å få det noenlunde nøyaktig.

 

Veit der i mot ikke hva som er det formelle kravet, til oppgaven:"Tegn grafen", på eksamen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...