the_last_nick_left Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Kall den andre løsningen a. Da har du at (x-2)(x-a)=x^2-3x+b. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Takk for svar Husk at når du skal derivere e^f(x) må du benytte deg av kjerneregelen, og da fås f'(x) e^f(x). Tenkte litt på den etterhvert ja, at -s utgjør den deriverte av kjernen. Skjønner bare ikke helt hvordan den ender opp under brøkstreken. Det er da bare å derivere e^-st (mhp t) så skjønner du hvorfor -s^(-1) må være med. Om man deriverer kjernen ender man da vel bare opp med (-s) da den deriverte av t = 1, ikke -s^(-1) = 1/(-s) Hørte på nett-forelesningen som er lagt ut, der sier læreren enkelt og greit at den integrerte av en eksponentialfunksjon er eksponentialfunksjonen dividert på den deriverte av kjernen. Betyr det er at det er regelen for Substitusjon som brukes? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Om man deriverer kjernen ender man da vel bare opp med (-s) da den deriverte av t = 1, ikke -s^(-1) = 1/(-s) Nettopp. Så for å ende opp med e^(-st) og ikke -s*e^(-st) må du altså dele på -s. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Trenger svar raskt! Sitter litt fast med en oppgave. Vekstfaktor. Forbruket av en ressurs er nå 300 tonn. Forbruket minsker med 7% per år. Hvor stort var forbruket for tre år siden? Har prøvd dette: 1+7%/100=1,07 1,07*300=367,5 men dette svaret stemmer ikke i forhold til fasiten. Svaret skal bli 373 tonn. Hva gjør jeg galt? Du tenkjer i feil retning. Om forbruket minker med 7% vil det seie at i år er forbruket 93% av forbruket i fjor. Med andre ord er Fi år = 0.93Fi fjor. Det vil seie at for å finne forbruket i fjor må du dele på 0.93, ikkje gange med 1.07. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Kall den andre løsningen a. Da har du at (x-2)(x-a)=x^2-3x+b. Takk for svar, du vet ikke hvordan man putter inn 3kvadratrot 8 i kalkulatoren? Skal bli 2 men når jeg prøvde fikk jeg 8,48 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Det varierer jo fra kalkulator til kalkulator, men se etter en knapp med. Lenke til kommentar
Morfjus Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 (endret) Hei! Synes nesten dette blir litt dumt men, jeg har dette matteproblemet jeg ikke forstår: 3a*2b _____ (dele på) a^2(opphøyd i annen)b a=-0,5 b=-1,5 I fasiten står det at svaret er -4. Jeg får det altså ikke til å stemme. Takk for eventuell quick response. ~Morfjus Endret 6. november 2012 av Morfjus Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 . Setter man inn for a og b får du at , så jeg skjønner godt at du ikke får -4.. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg fikk 12, men du glemte vel å gange med b under brøkstreken? Lenke til kommentar
Morfjus Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 (endret) . Setter man inn for a og b får du at , så jeg skjønner godt at du ikke får -4.. Mulig at jeg ikke var tydelig med man skal dele med: a^2b, Endret 6. november 2012 av Morfjus Lenke til kommentar
Juden Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Kan noen hjelpe meg med dette: I en urne er det 4 røde og 2 grønne kuler. Bortsett fra farge er de ellers like. I denne oppgaven skal vi finne sannsynligheten for å trekke 2 røde og 1 grønn kule med forskjellige trekningsprosedyrer. a) Bestem sannsynligheten for å trekke 2 røde og 1 grønn kule dersom trekningen er uten tilbakelegging. b) Hva blir sannsynligheten for å trekke 2 røde og 1 grønn kule dersom trekningen er med tilbakelegging? c) Trekk 3 kuler på følgende måte: Trekk først 2 uten tilbakelegging, registrer farge og legg dem så oppi urna igjen før 3. trekk gjøres. Hva blir nå sannsynligheten for å få 2 røde og 1 grønn kule? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 (endret) Mulig at jeg ikke var tydelig med man skal dele med: a^2b, Da stiller saken seg annerledes. Da har vi at , så jeg skjønner fortsatt at du ikke får -4. Endret 6. november 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Morfjus Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Da stiller saken seg annerledes. Da har vi at , så jeg skjønner fortsatt at du ikke får -4. Skal snakke med faglæreren min om det. Takk for svar! Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Kan noen hjelpe meg med dette: I en urne er det 4 røde og 2 grønne kuler. Bortsett fra farge er de ellers like. I denne oppgaven skal vi finne sannsynligheten for å trekke 2 røde og 1 grønn kule med forskjellige trekningsprosedyrer. a) Bestem sannsynligheten for å trekke 2 røde og 1 grønn kule dersom trekningen er uten tilbakelegging. b) Hva blir sannsynligheten for å trekke 2 røde og 1 grønn kule dersom trekningen er med tilbakelegging? a) P=(4C2*2C1)/6C3 = 0,6 === b) binomisk : P=3C2*(4/6)^2*(1/3) = 0,44 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Det varierer jo fra kalkulator til kalkulator, men se etter en knapp med. Ok, har ikke den knappen, er snakk om en Casio. Men vi får bruke noe som heter Ti Nspire Cas på pc'n, regner med at den har den funksjonen. Siste spørsmål for i kveld, når man skal løseulikheter av andre grad ved regning, hva er det som bestemmer hvilke testverdier du skal bruke? Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Ok, har ikke den knappen, er snakk om en Casio. Men vi får bruke noe som heter Ti Nspire Cas på pc'n, regner med at den har den funksjonen. Siste spørsmål for i kveld, når man skal løseulikheter av andre grad ved regning, hva er det som bestemmer hvilke testverdier du skal bruke? Vdr. det førstnevnte.. Vet du at ? Hva mener du med testverdier? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Jeg antar at han bruker noe ala Newtons metode. Isåfall, så finner du testverdier som er så nær den faktiske løsningen som du klarer å tenke deg. I.e. roten av 230. Jeg vet forsåvidt at 15^15=225, så la 15 være testverdi (eller startverdi). Lenke til kommentar
Perler Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Skjæringspunktet blir der x1=x2 og y1=y2 Ligningene dine blir da -2t= s-1 og t+1 =-3s+3 Så langt alt vel Så ser du fra ligning 1 at s=-2t+1 Setter inn i ligning 2 og får: -3(-2t+1)=t+1 videre blir t=0.2=>1/5 Setter inn i ligningen igjen og får -2t=s-1 => s=0.6 Setter det inn i parameterligningene: x=-2t =s-1 =>-2/5 og Y=t+1=-3s+3=> 6/5 s-punktet blir dermed ((-2/5),(6/5)) Hvordan får du at t=0.2? Det er dette jeg ikke får til. Å løse likningen altså.. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Hvordan får du at t=0.2? Det er dette jeg ikke får til. Å løse likningen altså.. Sorry liten trykkleif. Ligningen manglet +3: -3(-2t+1) +3 = t+1 og da skal det vere litt lettere. Lenke til kommentar
Perler Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 Det gjorde det egentlig ikke noe lettere. Jeg klarer ikke løse likningen. Det er det som er problemet. Så hvordan får du t alene, og at t=0.2? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå