Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En sirkel har radius 5 og sentrum i S=(24,7)

a) Skriv ned posisjonsvektoren til S og finn lengden av denne vektoren.

b) La P være det punktet på sirkelperiferien som er lengst unna origo. Forklar at P må ligge på linja gjennom O og S.

Hvordan i huleste skal jeg løse b)? Jeg vet at det er sånn, men aner ikke hvordan jeg skal forklare det...

http://www.matematik...ic.php?p=120673

men hvordan skal jeg forklare det?

Lenke til kommentar

Find a formula for each function graphed

a)

:post-217173-0-66474500-1352029374_thumb.jpg

Ser at den må være 2-x for 0<x<2, men hva er den for 2<x<5?

"rise over run" gir stigningstallet. Derfra bør det være et kakestykke, for å dra på med en anglisisme.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Takk! Det var jo pinlig enkelt. For lenge siden jeg har regnet matematikk.

Jeg har en ting til jeg lurer på. Jeg har en graf hvor verdien på x aksen er oppgitt i T. For T/2 <x <=T øker y fra 0 til 1. Kan jeg regne T som 1, og T/2 som 1/2, og dermed si at f(x) = 2x-1? Eller kan T være for eksempel 2 slik at jeg må oppgi det på en annen måte?

Lenke til kommentar

En sirkel har radius 5 og sentrum i S=(24,7)

a) Skriv ned posisjonsvektoren til S og finn lengden av denne vektoren.

b) La P være det punktet på sirkelperiferien som er lengst unna origo. Forklar at P må ligge på linja gjennom O og S.

Hvordan i huleste skal jeg løse b)? Jeg vet at det er sånn, men aner ikke hvordan jeg skal forklare det...

http://www.matematik...ic.php?p=120673

men hvordan skal jeg forklare det?

Jeg har to forslag til å hjelpe deg på vei:

1. Du kan lage et utrykk for sirkelen, og så studere lengden fra origo til et punkt på sirkelperiferien. Enten ved å analytisk vurdere når denne lengden blir størst, eller ved å lage en deriverbar funksjon, vil du komme frem til et svar.

2. Om dette blir vanskelig, kan du lage deg et sekundært koordinatsystem (w,z) som spenner ut ifra samme origo med en w-akse som spenner ut linjen mellom origo og sirkelsentrum S, og en z-akse normalt på denne. Det vil da forhåpentligvis se ganske klart ut for deg.

(3. Et tredje alternativ ville være å studere det hele som vektorligninger. Vektoren til sentrumet av sirkelen er ganske grei. Denne vektoren pluss en funksjon for en vektor som leder deg ut på periferien av sirkelen, beskriver igjen lengden til dette punktet på periferien ut fra origo.)

Oppgaven kan løses som en ligning, som en vektorligning, geometrisk eller ved derivasjon. Det kommer kun ann på hvilken måte du foretrekker.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Hva mener du med flytter over?

Når du f.eks. har ligningen chart?cht=tx&chl=\lg x = 3 så er du ute etter å finne alle x som passer inn, ikke sant? Da må du huske på hva lg x er for noe. lg x gir deg svaret på spørsmålet "hvilket tall må jeg opphøye 10 i for å få x"? Her får vi oppgitt at det tallet er 3. Altså er 2 det tallet vi må opphøye 10 i for å få x. Men da er jo chart?cht=tx&chl=x = 10^3 = 1000, ikke sant?

En annen måte å tenke på er at vi opphøyer hver side med 10 som grunntall. Grunnen til det er at det er det motsatte av å ta logaritmen av tallet (eller sagt med andre ord: chart?cht=tx&chl=10^{\lg x} = x).

Lenke til kommentar

Show that the vertices of a bipartite graph with two or more vertices can be ordered so that its adjacency matrix has the form:

p><p>\end{matrix}

where the four entries shown are rectangular blocks.

Hva legger de i det jeg har uhevet, altså hva er "greia" med A og B? Er det de to gruppene i den "bipartite" grafen?

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Show that the vertices of a bipartite graph with two or more vertices can be ordered so that its adjacency matrix has the form:

p><p>\end{matrix}

where the four entries shown are rectangular blocks.

Hva legger de i det jeg har uhevet, altså hva er "greia" med A og B? Er det de to gruppene i den "bipartite" grafen?

Greia er at de gir deg hvordan matrisen vil se ut. Eksempelvis kan du ha:

chart?cht=tx&chl=\begin{bmatrix} 0 & a \\ b & 0 \\ \end{bmatrix}, eller,

chart?cht=tx&chl=\begin{bmatrix} 0 & 0 & a & b \\ 0 & 0 & c & d \\ e & f & 0 & 0 \\ g & h & 0 & 0 \\ \end{bmatrix}.

Med andre ord kan du tenke på det som om du har kvadratiske matriser inni matrisen du er gitt.

Siden dette er "adjacency matrix" for en bipartitt graf vet vi at den da er delt inn i to "stier". Sånn sett gir det jo mening at matrisen er på formen den er siden du ikke kan komme deg fra den ene mengden til den andre. Derav null-verdiene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...