Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var absolutt meningen å hisse deg opp altså. Var bare et spørsmål. Beklager

 

Å gjøre matematikk og være hyggelig er vanskelig når en er bakfull ^^ Var bare meningen å svare deg, ikke på en spydig måte. Men satser på du fikk svar på det du lurte pao?

Jepp jeg fikk det til i går kveld :) hehe skjønner den

Lenke til kommentar

"Gitt" betyr sannsynligheten for at B skal skje når A har skjedd, eller at vi vet at A har skjedd, hva er da sannsynligheten for at B skal skje.

 

Et enkelt eksempel (første oppgave herfra):

Når lille Ronny spør far om lov, er sannsynligheten 0,75 for et positivt svar. Spør han mor, er sannsynligheten 0,60. Sannsynligheten for at han får lov av mor når han får lov av far, er 0,72. [...]

c) Hvor stor er sannsynligheten for at lille Ronny får lov av far dersom mor har gitt lov?

Hvis vi kaller sannsynligheten for at han får lov av mor for P(A) = 0.60, at han får lov av far for P(B) = 0.75. Sannsynligheten for at han får lov av far dersom (gitt at) mor lar ham få lov, vil være P(B|A). En sannsynlighet av samme type er gitt av oppgaven, nemlig P(A|B) = 0.72, altså sannsynligheten for at han får lov av mor dersom har fått lov av far.

 

Kan forøvrig anbefale kontrolloppgavene hos Sinus forut prøver. Ligger ute fult løsningsforslag til dem også.

 

Så i den oppgaven din, sannsynlighet "for at han får lov av mor når han får lov av far, er 0,72", dette er da P(AᴖB)?

Skulle jeg satt opp dette gitt som et regnestykke, så hadde det blitt 0.72/0.60??

dette er P(AᴖB)

dette er P(A)

 

Brukes gitt for å finne B (B dersom vi vet A)? Men vi har jo allerede B, som er 0.75?

 

---

 

Tilbake til deilig logaritmer for en oppgave......:

 

7f2b076a320fb436e8865d80b79d7215.jpg

 

Her, når det gjelder dette totallet som står aleine, er det det samme som hvis det sto 2/1 der?

Det står liksom et 1-tall under, bare at vi ikke skriver det?

 

Videre blir det da å flytte 2-tallet over til venstre, gange 2'eren med fellesnevneren som er 2^x -8?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Når lille Ronny spør far om lov, er sannsynligheten 0,75 for et positivt svar. Spør han mor, er sannsynligheten 0,60. Sannsynligheten for at han får lov av mor når han får lov av far, er 0,72. [...]

c) Hvor stor er sannsynligheten for at lille Ronny får lov av far dersom mor har gitt lov?

Så i den oppgaven din, sannsynlighet "for at han får lov av mor når han får lov av far, er 0,72", dette er da P(AᴖB)?

Skulle jeg satt opp dette gitt som et regnestykke, så hadde det blitt 0.72/0.60??

dette er P(AᴖB)

dette er P(A)

0.72/0.60 blir 1.2, og at sannsynligheten er over 1 høres i seg seg selv rart ut. 0.72 er ikke chart?cht=tx&chl=P(A\cap B), men chart?cht=tx&chl=P(A|B) = 0.72.

A er altså at man får lov av mor, B at man får lov av far. (Man kunne forøvrig valgt helt andre bokstaver, gjerne noen som lar det enkelt se hva som representerer hva.)

 

P(A) er gitt av oppgaven, altså P(A) = 0.60, da mangler vi chart?cht=tx&chl=P(B\cap A), som tilfeldigvis er oppgave a, sannsynligheten for å få lov av dem begge.

 

Forøvrig er chart?cht=tx&chl=P(B\cap A)=P(A\cap B)

 

Brukes gitt for å finne B (B dersom vi vet A)? Men vi har jo allerede B, som er 0.75?

Jo, vi vet B, men sannsynligheten for at B skjer er ikke den samme som for at B skjer etter at A har skjedd.

Eksempel: sannsynligheten for at lynet skal slå ned rett foran deg er større enn sannsynligheten for at det skal slå ned to ganger på rad rett foran deg. Enda et: sannsynligheten for at jeg er sint er større hvis det er gitt at noen har slått meg trynet. Sannsynligheten for at kvelden ender dårlig er større dersom du har fått i deg litt lite mat forut. Altså: sannsynligheten kan endres når omgivelsene endres.

 

I R1 er sannsynlighetsoppgavene særdeles standardiserte, så å gå gjennom de kontrolloppgavene vil jeg virkelig anbefale. Løsningen på det aktuelle settet ligger her.

 

EDIT: Misforstod problematikken.

 

Her, når det gjelder dette totallet som står aleine, er det det samme som hvis det sto 2/1 der?Det står liksom et 1-tall under, bare at vi ikke skriver det?

Videre blir det da å flytte 2-tallet over til venstre, gange 2'eren med fellesnevneren som er 2^x -8?

Ja. 2/1 er 2, og du kan skrive det på akkurat hvilken måte du vil. Men når det bare er en brøk som her er det ingen "fellesnevner", men du kan gange alle ledd med den ene nevneren slik at du får den bort fra den ene brøken. Du kan videre gjøre slik du foreslår.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Har spørsmål til to oppgaver her! Trenger svar i kveld, siden jeg skal levere inn dette før klokken 24.00!

 

1. I Kraftig regnvær svarer fire vanndråper til 1ml vann. A ) Hva blir volumet av en million vanndråper? B) Hvor mange dråper går det på ett tonn vann?

 

2. Avstanden fra midten av jorda til midten av månen er 3.84*10 i 8ende m (Vet ikke hvordan jeg skal skrive potenser her.). Måneradien er 1740 km, og jordradien er 6371 km. a) Vi sender et lyssignal med farten v=3.0*10 i 8ende m/s fra jordOVERFLATA til månen. Hvor lang tid går det før signalet kommer tilbake etter å ha blitt reflektert? B) Tenk deg at du reiser til månen. Farten er 1000 m/s. Hvor lang tid tar det? Gi svaret i en passende enhet.

 

Svarene skal henholdsvis være : 1A: 250 L. 1B: 4 millioner. 2A: 2,5 sek. 2B: 4 dager, 8 timer og 25 minutter.

 

Hadde vært evig takknemlig om noen kunne hjulpet meg her og samtidlig vist hvordan man gjør dette!

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har ett spørsmål innenfor diskret matematikk.

 

Avgjør om følgende relasjon er en ekvivalensrelasjon

chart?cht=tx&chl=\left \{ (f,g) \;|\; for \;some\;C\;\epsilon\; Z,\; for\;all\;x\;\epsilon \; Z,\; f(x) - g(x) = C  \right \}

 

Dette er, i følge fasit, en ekvivalensrelasjon. Men jeg klarer ikke å se at denne er symmetrisk? Da f(x) - g(x) = C, må nødvendigvis g(x) - f(x) = - C, og da er den ikke symmetrisk?

Endret av aa1
Lenke til kommentar

Definisjonen av kontinuitet i x = a er at for en hver chart?cht=tx&chl=\epsilon > 0 skal det eksistere en chart?cht=tx&chl=\delta > 0 slik at chart?cht=tx&chl=|x-a| < \delta \ \Rightarrow \ |f(x) - f(a)| < \epsilon.

 

I ditt tilfelle ser vi på x = 0. Vi må vise at det ikke er slik at for en hver chart?cht=tx&chl=\epsilon > 0 eksisterer det en chart?cht=tx&chl=\delta > 0 slik at chart?cht=tx&chl=|x - 0| = |x| < \delta \ \Rightarrow \ |f(x) - f(0)| = |f(x)| < \epsilon. Det er lettest om vi velger oss ut en chart?cht=tx&chl=\epsilon-verdi og viser at for den verdien er det umulig å finne en chart?cht=tx&chl=\delta som gjør at chart?cht=tx&chl=|f(x)| < \epsilon.

 

Vi kan for eksempel ta 2. Hva skjer for alle chart?cht=tx&chl=x \in (-\frac{1}{2}, 0), og dermed for alle valg av chart?cht=tx&chl=\delta?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Sliter som faen med trigonometri, og har innlevering imorra :/ Poster alle tre oppgavene her. Eller 1abc og 2.

 

1a) Finn eksaktverdi av y=(cos30+sin60)*tan30

1b) Finn eksaktverdien for sin 2x når sin x=1/2

1c) Finn eksaktverdien for cos(x+30) når tan x=2

 

2) I en rettvinkla trekant er vinkel A 90, vinkel B er 75, og siden BC er 4cm. Finn eksaktverdi av sidene AC og AB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...