Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

En mener det er 1, bare fordi det er logisk...

Men blir det da;

0*0/5+1*1/17+2*2/11+3*3/7=

0+0,0588+0,364+1,286= 1,708

Det at (han mener) det er logisk er et fryktelig dårlig argument. Jeg skjønner ikke helt hva du har gjort ved å sette inn i formelen, men det er dessverre feil. Regn ut det totale antall fraværsdager og del på antall studenter.

Og hadde de ment typetallet hadde de skrevet det.. (Eller "Mode" på engelsk).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bah

ingen som ville se på differensialigningene på forrige side?

Så bare kjapt på den og til mitt forsvar er det seint. Fikk:

y = A + Be^-x + 2x + 2 - xe^-x

Spurte læreren i dag, og hadde riktig på oppgavene

Greia er vel at med partikulære løsninger, så gjetter man seg frem til noe som er "smart". Det betyr vel i all hovedsak at det er mange forskjellige løsninger og ikke et bestemt riktig svar?

Dunno.

Lenke til kommentar

Ja og nei. Det spørs om du har initialbetingelser eller ei. Som du ser av svaret så kan jo A og B være alle reelle tall, men med initialbetingelser får du en unik løsning.

Og tar du mer matematikk vil du innse at det ikke bare er vill gjetting heller. Spesielt Laplace vil kunne lære deg mye om diff.ligninger.

Lenke til kommentar

:)

Har allerede sett på matte 4, som jeg skal ha 4 året om jeg ikke husker helt feil, så er det mye diff ligninger.

Og da blir det vel mindre gjetting kan jeg tenke meg. Noe som i utgangspunktet føltes litt rart i matematikk

Det er vel ikke nødvendigvis helt gjetning. Matematikk handler mye om å gjøre ting enklest mulig.

Lenke til kommentar

:)

Har allerede sett på matte 4, som jeg skal ha 4 året om jeg ikke husker helt feil, så er det mye diff ligninger.

Og da blir det vel mindre gjetting kan jeg tenke meg. Noe som i utgangspunktet føltes litt rart i matematikk

Det er vel ikke nødvendigvis helt gjetning. Matematikk handler mye om å gjøre ting enklest mulig.

Nei kanskje ikke, bare bruker det matte læreren sier.

"Det er et polynom, da gjetter vi på ax^2+bx+c"

Men er vel mer at du tenker deg frem til noe "Lurt"

Lenke til kommentar

En mener det er 1, bare fordi det er logisk...

Men blir det da;

0*0/5+1*1/17+2*2/11+3*3/7=

0+0,0588+0,364+1,286= 1,708

Det at (han mener) det er logisk er et fryktelig dårlig argument. Jeg skjønner ikke helt hva du har gjort ved å sette inn i formelen, men det er dessverre feil. Regn ut det totale antall fraværsdager og del på antall studenter.

Og hadde de ment typetallet hadde de skrevet det.. (Eller "Mode" på engelsk).

Jeg er desverre uenig med deg. Ved å benytte et gjennomsnitt vil du uungåelig - i noen tilfeller - få et umulig svar. I dette tilfellet vil vi få 1,5 antall dagers fravær som den forventede verdien ved å trekke ut en tilfeldig, som er et paradox da ingen var borte 1,5 dager. Runder vi av, står vi ved 2 dagers fravær, som også er et paradox da det er utvilsomt mer sannsynlig å finne en som var borte bare én dag. Løsningen på oppgaven må da rettferdiggjøres gjennom å bruke typetallet, hvilket fremtrer oftest i mengden av usortert utvalg.

Lenke til kommentar

Sitter å undrer meg på et lite matematisk problem. Hvis en har en stang, der vekten for hver meter er gitt ut ifra en liste med vilkårlige tall, f.eks [3,1,3]. Det jeg er ute etter er en generell måte å finne punktet på denne stangen der vekten/massen er like stor på hver side, i dette tilfellet 1,5 meter ut fra venstresiden.

Lenke til kommentar

Sitter å undrer meg på et lite matematisk problem. Hvis en har en stang, der vekten for hver meter er gitt ut ifra en liste med vilkårlige tall, f.eks [3,1,3]. Det jeg er ute etter er en generell måte å finne punktet på denne stangen der vekten/massen er like stor på hver side, i dette tilfellet 1,5 meter ut fra venstresiden.

Vi ser at stanga er 3m lang (fordi tabellen har 3 innlegg), og vi ser at lista er symmetrisk. I slike tilfeller er massesenteret nøyaktig på midten av stanga.

Dette hadde vært annerledes dersom tabellen hadde vært [3, 2, 1] for eksempel. Da ville massesenteret vært mer venstrestilt.

Lenke til kommentar

Vi ser at stanga er 3m lang (fordi tabellen har 3 innlegg), og vi ser at lista er symmetrisk. I slike tilfeller er massesenteret nøyaktig på midten av stanga.

Dette hadde vært annerledes dersom tabellen hadde vært [3, 2, 1] for eksempel. Da ville massesenteret vært mer venstrestilt.

Trenger som sagt å finne en generell måte å gjøre dette på, da dette er en oppgave jeg har i Python

Lenke til kommentar

Og da er det som sagt gjennomsnittet du skal ha. Hvis du kan anta at vekten pr. meter er jevnt fordelt blir det i ditt første eksempel (0.5*3 + 1,5*1+2,5*3)/7=1,5

I eksempelet til Aleks855 blir likevektspunktet i (0,5*3+ 1,5*2+2,5*1)/6 = 7/6

Sånn å forstå ja! Takk for det, skal se på det ;)

Lenke til kommentar

Optimalt blir det vel noe slikt, antar drgz alltid har noe å pirke på..

function Y = Massepunkt( a )
if  ~isempty(a) && sum(a>0)==length(a)
Y = sum(a.*(0.5:length(a)))/sum(a);
end

Eller kanskje enda bedre?

function Y = Massepunkt( a )
validateattributes(a,{'numeric'},{'positive','nonempty'})
Y = sum(a.*(0.5:length(a)))/sum(a);
end

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...