the_last_nick_left Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 En mener det er 1, bare fordi det er logisk... Men blir det da; 0*0/5+1*1/17+2*2/11+3*3/7= 0+0,0588+0,364+1,286= 1,708 Det at (han mener) det er logisk er et fryktelig dårlig argument. Jeg skjønner ikke helt hva du har gjort ved å sette inn i formelen, men det er dessverre feil. Regn ut det totale antall fraværsdager og del på antall studenter. Og hadde de ment typetallet hadde de skrevet det.. (Eller "Mode" på engelsk). Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Bah ingen som ville se på differensialigningene på forrige side? Så bare kjapt på den og til mitt forsvar er det seint. Fikk: y = A + Be^-x + 2x + 2 - xe^-x Spurte læreren i dag, og hadde riktig på oppgavene Greia er vel at med partikulære løsninger, så gjetter man seg frem til noe som er "smart". Det betyr vel i all hovedsak at det er mange forskjellige løsninger og ikke et bestemt riktig svar? Dunno. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Ja og nei. Det spørs om du har initialbetingelser eller ei. Som du ser av svaret så kan jo A og B være alle reelle tall, men med initialbetingelser får du en unik løsning. Og tar du mer matematikk vil du innse at det ikke bare er vill gjetting heller. Spesielt Laplace vil kunne lære deg mye om diff.ligninger. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Har allerede sett på matte 4, som jeg skal ha 4 året om jeg ikke husker helt feil, så er det mye diff ligninger. Og da blir det vel mindre gjetting kan jeg tenke meg. Noe som i utgangspunktet føltes litt rart i matematikk Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Har allerede sett på matte 4, som jeg skal ha 4 året om jeg ikke husker helt feil, så er det mye diff ligninger. Og da blir det vel mindre gjetting kan jeg tenke meg. Noe som i utgangspunktet føltes litt rart i matematikk Det er vel ikke nødvendigvis helt gjetning. Matematikk handler mye om å gjøre ting enklest mulig. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Har allerede sett på matte 4, som jeg skal ha 4 året om jeg ikke husker helt feil, så er det mye diff ligninger. Og da blir det vel mindre gjetting kan jeg tenke meg. Noe som i utgangspunktet føltes litt rart i matematikk Det er vel ikke nødvendigvis helt gjetning. Matematikk handler mye om å gjøre ting enklest mulig. Nei kanskje ikke, bare bruker det matte læreren sier. "Det er et polynom, da gjetter vi på ax^2+bx+c" Men er vel mer at du tenker deg frem til noe "Lurt" Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 En mener det er 1, bare fordi det er logisk... Men blir det da; 0*0/5+1*1/17+2*2/11+3*3/7= 0+0,0588+0,364+1,286= 1,708 Det at (han mener) det er logisk er et fryktelig dårlig argument. Jeg skjønner ikke helt hva du har gjort ved å sette inn i formelen, men det er dessverre feil. Regn ut det totale antall fraværsdager og del på antall studenter. Og hadde de ment typetallet hadde de skrevet det.. (Eller "Mode" på engelsk). Jeg er desverre uenig med deg. Ved å benytte et gjennomsnitt vil du uungåelig - i noen tilfeller - få et umulig svar. I dette tilfellet vil vi få 1,5 antall dagers fravær som den forventede verdien ved å trekke ut en tilfeldig, som er et paradox da ingen var borte 1,5 dager. Runder vi av, står vi ved 2 dagers fravær, som også er et paradox da det er utvilsomt mer sannsynlig å finne en som var borte bare én dag. Løsningen på oppgaven må da rettferdiggjøres gjennom å bruke typetallet, hvilket fremtrer oftest i mengden av usortert utvalg. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Oppgaven spør ikke etter det mest sannsynlige, den spør etter forventningsverdi og den er nå en gang definert sånn. Jeg er enig i at forventningsverdi noen ganger gir et pussig resultat, men det spiller ikke så stor rolle. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Selvsagt, jeg argumenterer ganske enkelt for at å benytte en metode som representerer en grenseverdi (store talls lov), ikke uten videre er et godt utgangspunkt for å gjøre statistikk. Med andre ord; oppgaven burde vært formulert annerledes. Lenke til kommentar
Berga Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Sitter å undrer meg på et lite matematisk problem. Hvis en har en stang, der vekten for hver meter er gitt ut ifra en liste med vilkårlige tall, f.eks [3,1,3]. Det jeg er ute etter er en generell måte å finne punktet på denne stangen der vekten/massen er like stor på hver side, i dette tilfellet 1,5 meter ut fra venstresiden. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Den generelle måten er å finne gjennomsnittet. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Sitter å undrer meg på et lite matematisk problem. Hvis en har en stang, der vekten for hver meter er gitt ut ifra en liste med vilkårlige tall, f.eks [3,1,3]. Det jeg er ute etter er en generell måte å finne punktet på denne stangen der vekten/massen er like stor på hver side, i dette tilfellet 1,5 meter ut fra venstresiden. Vi ser at stanga er 3m lang (fordi tabellen har 3 innlegg), og vi ser at lista er symmetrisk. I slike tilfeller er massesenteret nøyaktig på midten av stanga. Dette hadde vært annerledes dersom tabellen hadde vært [3, 2, 1] for eksempel. Da ville massesenteret vært mer venstrestilt. Lenke til kommentar
Berga Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Sitter å undrer meg på et lite matematisk problem. Hvis en har en stang, der vekten for hver meter er gitt ut ifra en liste med vilkårlige tall, f.eks [3,1,3]. Det jeg er ute etter er en generell måte å finne punktet på denne stangen der vekten/massen er like stor på hver side, i dette tilfellet 1,5 meter ut fra venstresiden. Vi ser at stanga er 3m lang (fordi tabellen har 3 innlegg), og vi ser at lista er symmetrisk. I slike tilfeller er massesenteret nøyaktig på midten av stanga. Dette hadde vært annerledes dersom tabellen hadde vært [3, 2, 1] for eksempel. Da ville massesenteret vært mer venstrestilt. Trenger som sagt å finne en generell måte å gjøre dette på, da dette er en oppgave jeg har i Python Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Og da er det som sagt gjennomsnittet du skal ha. Hvis du kan anta at vekten pr. meter er jevnt fordelt blir det i ditt første eksempel (0.5*3 + 1,5*1+2,5*3)/7=1,5 I eksempelet til Aleks855 blir likevektspunktet i (0,5*3+ 1,5*2+2,5*1)/6 = 7/6 Lenke til kommentar
Berga Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Og da er det som sagt gjennomsnittet du skal ha. Hvis du kan anta at vekten pr. meter er jevnt fordelt blir det i ditt første eksempel (0.5*3 + 1,5*1+2,5*3)/7=1,5 I eksempelet til Aleks855 blir likevektspunktet i (0,5*3+ 1,5*2+2,5*1)/6 = 7/6 Sånn å forstå ja! Takk for det, skal se på det Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Oi så gøy IT-GT Øving! function Y = Massepunkt(a) b = length(a); h = zeros(1,b); for i=1:b h(i) =a(i)*(i - 1/2); end Y = sum(h)/sum(a); end Endret 17. oktober 2012 av Nebuchadnezzar 1 Lenke til kommentar
voident Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 h = a.*((1:length(a))-0.5); Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Endå kortare: h = a.*(0.5:length(a)); 1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 (endret) Optimalt blir det vel noe slikt, antar drgz alltid har noe å pirke på.. function Y = Massepunkt( a ) if ~isempty(a) && sum(a>0)==length(a) Y = sum(a.*(0.5:length(a)))/sum(a); end Eller kanskje enda bedre? function Y = Massepunkt( a ) validateattributes(a,{'numeric'},{'positive','nonempty'}) Y = sum(a.*(0.5:length(a)))/sum(a); end Endret 18. oktober 2012 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå