blastois3 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) hvis jeg har et likningssystem, 2 likninger og 2 ukjente. hvis jeg får f.eks 0x eller 0y, betyr det at likningen har uendelig mange løsninger? + hvis jeg regner determinant av en 3x3 matrise for å finne egenverdi, og får et tredjegradspolynom. kan jeg ta polynomet på kalkulatoren? eller må jeg dele for å få en andregradslikning? Endret 11. oktober 2012 av blastois3 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Det kommer an på hva som står på motsatt side i ligningen det. Hvis det står 0x = 0 så vil alle x passe inn der, ikke sant? Uansett hvilket tall x er så vil 0x = 0 være oppfylt. Da er det uendelig maneg løsninger. Men står det 0x = 4 så sliter vi, for uansett hvilket tall x er så blir produktet 0x til 0. Det blir umulig å få det lik 4. Da har ligningen ingen løsninger. Det andre du spør om: Hvis kalkulatoren din kan gjøre det så er det vel ingen ting i veien med det? Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Når jeg skal finne ut om en funksjon er store O, store Omega eller store Theta en annen funksjon, (eks. f(x) er O(g(x)), er mine eneste muligheter å prøve meg frem med store verdier av x, evt. finne grenseverdiene til funksjonene, eller finnes det andre/greiere fremgangsmåter? Lenke til kommentar
hufsa data Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Er du kjent med polynomdivisjon? Metoden til Nebu er flott og fin den, men om du ikke forstår den hjelper det ikke mye. Metoden til Nebu gjorde meg vist enda mer forvirra, trodde det bare fantes en måte å gjøre detta på. Tror jeg gir opp heile oppgaven jeg, eller får se på den ikveld... Polynomdivisjon joda er litt kjent med det, men sliter med å få starta på detta Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Når jeg skal finne ut om en funksjon er store O, store Omega eller store Theta en annen funksjon, (eks. f(x) er O(g(x)), er mine eneste muligheter å prøve meg frem med store verdier av x, evt. finne grenseverdiene til funksjonene, eller finnes det andre/greiere fremgangsmåter? Denne du ser etter? Lenke til kommentar
blastois3 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Det kommer an på hva som står på motsatt side i ligningen det. Hvis det står 0x = 0 så vil alle x passe inn der, ikke sant? Uansett hvilket tall x er så vil 0x = 0 være oppfylt. Da er det uendelig maneg løsninger. Men står det 0x = 4 så sliter vi, for uansett hvilket tall x er så blir produktet 0x til 0. Det blir umulig å få det lik 4. Da har ligningen ingen løsninger. Det andre du spør om: Hvis kalkulatoren din kan gjøre det så er det vel ingen ting i veien med det? aha, skjønner nå takker Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Når jeg skal finne ut om en funksjon er store O, store Omega eller store Theta en annen funksjon, (eks. f(x) er O(g(x)), er mine eneste muligheter å prøve meg frem med store verdier av x, evt. finne grenseverdiene til funksjonene, eller finnes det andre/greiere fremgangsmåter? Se på def. av disse. Finn så konstanter slik at det er oppfylt, eller se om det ikke er mulig å finne slike konstanter. Eller du kan bruke Master theorem, men det er ikke alltid det er mulig. Og mange ganger er det lettere måter å gjøre det på. Er du kjent med polynomdivisjon? Metoden til Nebu er flott og fin den, men om du ikke forstår den hjelper det ikke mye. Metoden til Nebu gjorde meg vist enda mer forvirra, trodde det bare fantes en måte å gjøre detta på. Tror jeg gir opp heile oppgaven jeg, eller får se på den ikveld... Polynomdivisjon joda er litt kjent med det, men sliter med å få starta på detta Foreslår at du lærer deg polynomdivisjon, da. Når du kan det kan du løse oppgaven uten større problemer. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Er du kjent med polynomdivisjon? Metoden til Nebu er flott og fin den, men om du ikke forstår den hjelper det ikke mye. Metoden til Nebu gjorde meg vist enda mer forvirra, trodde det bare fantes en måte å gjøre detta på. Tror jeg gir opp heile oppgaven jeg, eller får se på den ikveld... Polynomdivisjon joda er litt kjent med det, men sliter med å få starta på detta Hvis det hjelper så har jeg laga noen videoer som demonstrerer polynomdivisjon. Den første i serien er her: http://udl.no/matematikk/algebra/polynomdivisjon-1-269 Lenke til kommentar
blastois3 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) noen som kan sjekke s.5 på denne lenken? http://www.uio.no/st.../h12/120926.pdf hvordan får de A=4 og B = -6? Endret 11. oktober 2012 av blastois3 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Det dei skal få med løysinga dei prøver med (An + B) er 2n + 1. I resultet har dei 1/2*An og dette må vere lik 2n, dermed må A = 4. Tilsvarande må leddet utan n vere lik 1, og med A = 4 får du B = -6. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 R1. Kjapt spørsmål om tangeringspunkt og innsenter. Er det et aksiom at linjen som svarer til radius står vinkelrett på tangeringspunktet? Med aksiom mener jeg at det er noe jeg ikke trenger å begrunne i svaret. Lenke til kommentar
blastois3 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Det dei skal få med løysinga dei prøver med (An + B) er 2n + 1. I resultet har dei 1/2*An og dette må vere lik 2n, dermed må A = 4. Tilsvarande må leddet utan n vere lik 1, og med A = 4 får du B = -6. takk Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 R1. Kjapt spørsmål om tangeringspunkt og innsenter. Er det et aksiom at linjen som svarer til radius står vinkelrett på tangeringspunktet? Med aksiom mener jeg at det er noe jeg ikke trenger å begrunne i svaret. Det er det nok. En tangent må danne rett vinkel med en radiuslinjen! Sebastian Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 2 små vannrør, hvert med diameter lik 36 mm, skal byttes ut med ett større rør. Arealet av tverrsnittet av det store røret skal være lik arealet av tverrsnittet av de to små rørene til sammen. Finn en formel for diameteren i det store røret. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Sett det opp slik: 2*A36=Any. Du vet hva formelen for arealet av en sirkel er, så sett det inn og løs mhp. den ukjente i Any . A36 er bare å regne ut uten noe mer hokus-pokus. Endret 12. oktober 2012 av Henrik C Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 I fasiten i boka så setter de opp formelen slik: d = 2r√2 Hvorfor setter de den opp slik, med kvadratrot? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Fordi svaret vert slik ... Om du set opp likninga slik som Henrik C nemner, so ser du fort det. Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 mhm.. det hjalp jo.. Henrik C, hvordan kommer du fram til det du skriver der, til den formelen som står i fasit? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Kva har du prøvd? Men greit: Arealet til ein sirkel er gitt ved der r er radiusen. Du har to like store sirklar som skal ha same areal som ein enkelt større sirkel. So om radiusen til dei små er og radiusen til den store er , får du kjenner du, det er radiusen til dei små. Det du må gjere er å løyse likninga for . Korleis gjer du det? Endret 12. oktober 2012 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Litt matte i høstferien! Stresser med denne: Hva skal jeg? Finne fellesnevner? Jeg tenker at jeg også må lage fortegnslinje på slutten men vet ikke helt hvordan jeg skal løse den før det! Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå