the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Det er nok noe enklere du skal bruke.. Kall cos(v) for x.. Lenke til kommentar
hosliggende Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Det er nok noe enklere du skal bruke.. Kall cos(v) for x.. Ble ikke helt klokere av det Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Hvis cos(v) er x, hva blir cos2(v)? Lenke til kommentar
hosliggende Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Hvis cos(v) er x, hva blir cos2(v)? cos 2 (v) = X Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) cos^2(v) = ( cos( v ) )^2 Og det er nok faktorisering the_last_nick_left sikter til. Eg x^2 - x = x(x-1). Dersom a*b = 0 betyr dette at enten så er a=0 eller så er b=0. Endret 7. oktober 2012 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
hosliggende Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Så Cos^2(v) - cos(v) = Cos(cos-1) Så Cos*-1 = 0 eller så kan cos(v) = 0 ? Hvis jeg f.eks setter Cos^2(v) = 1+cos(v) Og bruker Sin^2+Cos^2=1 Setter inn 1+cos (v) for sin^2 Og får 1^2 +cos^2 (v) = 1 cos^2 = 2 Cos = kvadratroten av 2 ? Endret 7. oktober 2012 av hosliggende Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Så Cos^2(v) - cos(v) = Cos(cos-1) Så Cos*-1 = 0 eller så kan cos(v) = 0 ? Dette er riktig og du er på god vei. Da har du altså løsningene: eller Du har dermed redusert et vanskelig problem til et lettere et. Det er enkelt å finne ut hva v må være i disse tilfellene. Det er bare å bruke enhetssirkelen. Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Har ei likning hvor jeg skal løse ut h. Vet at tanh x=(e^x-e^-x)/(e^x+e^-x), men har prøvd å trikse ganske lenge med det, ender alltid opp med 0,56=0, så er nødt til å gjøre noe fundamentalt feil. Noen som har et tips? Lenke til kommentar
mintolezon Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Ok, trenger hjelp til å besvare to oppgaver. Se bilder. Oppgaven om volum - oppgave. 3.51, har jeg regnet ut a) men jeg sliter med b). Endret 8. oktober 2012 av youanddu Lenke til kommentar
hosliggende Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Så Cos^2(v) - cos(v) = Cos(cos-1) Så Cos*-1 = 0 eller så kan cos(v) = 0 ? Dette er riktig og du er på god vei. Da har du altså løsningene: eller Du har dermed redusert et vanskelig problem til et lettere et. Det er enkelt å finne ut hva v må være i disse tilfellene. Det er bare å bruke enhetssirkelen. Haha ser det nå,var bare utrolig sliten natt til idag. Viktig å være klar i huet når man driver med matte.. :-P Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Ok, trenger hjelp til å besvare to oppgaver. Se bilder. Oppgaven om volum - oppgave. 3.51, har jeg regnet ut a) men jeg sliter med b). Hint: De spør om kvadratdesimeter, kvadrat- innebærer at det er et areal eller en overflate du skal finne. Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Skal faktorisere 2^x-2*2^x+16. det er en del av en ulikhet. Løsningsforslaget sier at det blir -(2^x-16), noe som jeg også kom frem til. Men når løsningsforslaget skal finne nullpunktene til dette så fjernes parantesen og minustegnet som er utenfor parantesen. Hvorfor er det mulig? Endret 8. oktober 2012 av grankongen Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Skal faktorisere 2^x-2*2^x+16. det er en del av en ulikhet. Løsningsforslaget sier at det blir -(2^x-16), noe som jeg også kom frem til. Men når løsningsforslaget skal finne nullpunktene til dette så fjernes parantesen og minustegnet som er utenfor parantesen. Hvorfor er det mulig? Altså: Er det noe slik som gjøres? Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Skal faktorisere 2^x-2*2^x+16. det er en del av en ulikhet. Løsningsforslaget sier at det blir -(2^x-16), noe som jeg også kom frem til. Men når løsningsforslaget skal finne nullpunktene til dette så fjernes parantesen og minustegnet som er utenfor parantesen. Hvorfor er det mulig? Altså: Er det noe slik som gjøres? Takk Nå følte jeg meg dum, siden det egentlig var veldig lett. Endret 8. oktober 2012 av grankongen Lenke til kommentar
kurumi Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? Sitter litt fast: Volumet til en rett sylinder med høyden h og radius r er gitt ved : V=πr2h La høyden være dobbelt så stor som radien. Anta at sylinderen vokser uten å forandre form. Hvis volumet er tredoblet, bestem hvor mange prosent radien øker. Er dette riktig tenkemåte? Er uansett usikker på hvordan jeg løser denne likningen. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 FØRSTE ser rett ut, altså: V=2*pi*R^3 hvis V tredobles, så: 3V = 6*pi*R^3 R øker med: prosentøking: Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Du er på rett vei, du må bare omdøpe den nye radien til r1 og den gamle til r0 og løse for r1. Lenke til kommentar
kurumi Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Tusen takk! Ser hva som manglet i tankegangen min nå. Lenke til kommentar
mintolezon Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Ok, trenger hjelp til å besvare to oppgaver. Se bilder. Oppgaven om volum - oppgave. 3.51, har jeg regnet ut a) men jeg sliter med b). Hint: De spør om kvadratdesimeter, kvadrat- innebærer at det er et areal eller en overflate du skal finne. Jeg regnet ut arealet av overflaten, men fikk fortsatt feil svar. Fasiten er 75.4 dm^2 og jeg fikk 87.92 dm^2 A= 2*3.14*2^2 + 2*3.14*2*5 A= 87.92 dm^2 Hva er galt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå