Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er noen som tar matte fryktelig lett og blir veldig dyktige. Dere som hjelper andre i denne tråden er vel av dem. Jeg sliter med matte. Det går ikke så enkelt hos meg. Husk på at alle tar det ikke like lett.

Har sittet med det samme kapittelet i 2 uker nå. Brøk er kanskje det jeg har hatt mest problemer med, så lenge jeg kan huske.

Tror du jeg sitter og lyver når jeg sier at jeg ikke får det til? Tror du jeg synes dette er morsomt?

Lenke til kommentar

Jeg fikk vite at jeg skulle finne fellesnevner, fordi blastios3 sa det.

Og jeg svarer deg fortsatt at jeg ikke vet hva som er fellesnevner. Jeg ser det ikke.

Så kan noen vær så snill og hjelpe meg med hele oppgaven på én gang, så jeg kommer meg videre?

 

Hva multipliserer du (x-1) med for å få chart?cht=tx&chl= x^2 - x når chart?cht=tx&chl=x^2-x faktorisert = chart?cht=tx&chl= x (x-1)?

 

 

det samme gjør du i det siste leddet, hva multipliserer du chart?cht=tx&chl=x med, for å få chart?cht=tx&chl=x^2 -x

 

 

husk at når du multipliserer nede, må du gjøre det samme oppe

Endret av blastois3
Lenke til kommentar

Takk for hjelp, Torbjørn!

-

Har en annen oppgave jeg ikke aner hvordan jeg skal begynne på engang.

oh7huo.jpg

Hadde klart det hvis nevner f.eks var (x-2) på alle sammen, men det er det jo ikke her.

Har ikke peiling på hvordan jeg skal løse denne.

Poenget er å bli kvitt nemnarane. Einaste måte å bli kvitt dei på er å multiplisere med ein fellesnemnar som tar med seg alle under streken.

 

Om du hadde hatt x, y og z som fellesnemnar måtte du multiplisert med alle tre for å få dei vekk.

 

I dette tilfellet kan du faktorisere den første nemnaren for å gjere det lettare. Sidan x²-x = x(x-1) så ser du at x(x-1) er ein fellesnemnar. Med fellesnemnar meiner me det du kan multiplisere uttrykket med for å få vekk alle nemnarane.

Multipliserer du alle tre ledd med x(x-1) vil du bli kvitt brøkane og kan rekne vidare.

 

3 = 2*x-3*(x-1)

Lenke til kommentar

Det er noen som tar matte fryktelig lett og blir veldig dyktige. Dere som hjelper andre i denne tråden er vel av dem. Jeg sliter med matte. Det går ikke så enkelt hos meg. Husk på at alle tar det ikke like lett.

Har sittet med det samme kapittelet i 2 uker nå. Brøk er kanskje det jeg har hatt mest problemer med, så lenge jeg kan huske.

Tror du jeg sitter og lyver når jeg sier at jeg ikke får det til? Tror du jeg synes dette er morsomt?

 

Jeg kan hjelpe deg, eller prøve. Ikke for å være slem, men virker som det er en del ting du ikke helt forstår. Det er helt greit! Men det er og greit å lære det man ikke vet. Jeg har selv vært der og vet hvor vanskelig det er. Problemet er bare at om en får svaret på oppgaven, klarer man å løse den, men man vil slite neste gang. Det blir som at en bygger et tårn, med masse hull i, til slutt vil tårnet bare falle sammen.

 

Derfor! Er det svært, svært viktig at en bygget et tårn på et solid fundament.

 

http://udl.no/ og http://www.khanacademy.org/

 

Er gode nettsider som forklarer ting med små steg, og favner om svært mye. Førstnevnte er på norsk, og sistnevnte på engelsk. Men å lære seg engelsk er svært svært lurt.

 

Anbefaler deg som sagt å begynne på bunnen, og ikke bry deg så mye om du ikke får til de vanskelige oppgavene. du vil få dise til etter hvert og.

 

http://www.khanacade...r-of-a-fraction

 

http://www.khanacade...on-denominators

 

http://www.khanacade...ke-denominators

 

http://udl.no/matema...likninger-1-277

 

http://udl.no/matema...orenkling-3-113

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noen som tar matte fryktelig lett og blir veldig dyktige. Dere som hjelper andre i denne tråden er vel av dem. Jeg sliter med matte. Det går ikke så enkelt hos meg. Husk på at alle tar det ikke like lett.

Har sittet med det samme kapittelet i 2 uker nå. Brøk er kanskje det jeg har hatt mest problemer med, så lenge jeg kan huske.

Tror du jeg sitter og lyver når jeg sier at jeg ikke får det til? Tror du jeg synes dette er morsomt?

For å være direkte og brutal, jeg tror ikke du lyver, jeg tror du gir opp for fort.

 

Jeg har full forståelse for at du synes matte er vanskelig, og det er nettopp derfor jeg prøver å illustrere med enklere eksempler. Jeg har noen års erfaring med å undervise matte, og hvis jeg hadde trodd du hadde noe særlig læringseffekt av at jeg fortalte deg nøyaktig hva du skulle gjøre ville jeg ha gjort det. Min erfaring er at studentene som sloss med oppgavene lærte fryktelig mye mer og det satt veldig mye bedre.

 

For å illustrere det enkle eksempelet: Jeg håper og tror at du er med på at 3/3 og 4/4 er lik 1 og at man derfor kan gange med henholdsvis 3/3 og 4/4 uten å endre verdien av brøken, med andre ord er 2/3 + 3/4 det samme som 2/3*4/4+ 3/4*3/3 = 8/12 + 9/12 = 17/12. På samme måte kan du gange oppe og nede med samme tall (eller i dette tilfellet bokstaver, det endrer ingenting) i oppgaven du postet. Hvis du ganger 2/(x-1) med x/x og 3/x med (x-1)/(x-1), hva får du da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei er det noen som kan hjelpe meg med denne?

finn alle vinkler v, med grader: [0,360]

 

Da har jeg ligningen: cos2(v) - cos (v) = 0

 

Kan jeg flytte cos v over likhetstegnet slik at jeg får cos2 (v) = cos (v)

Skjønner ikke helt hvilken verdi som kan puttes inn for cos2 (v) om jeg bruker enhetsformelen.. Om det er den jeg skal bruke i det hele tatt da.. Noen som kan hjelpe?

Endret av hosliggende
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...