blastois3 Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 er det alltid slik at X p(X), uansett hva X er? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Det kommer jo an på hva p(x) er.. Lenke til kommentar
Chariot09 Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Takk for hjelp, Torbjørn! - Har en annen oppgave jeg ikke aner hvordan jeg skal begynne på engang. Hadde klart det hvis nevner f.eks var (x-2) på alle sammen, men det er det jo ikke her. Har ikke peiling på hvordan jeg skal løse denne. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Hva pleier du å gjøre hvis du skal legge sammen brøker som ikke har samme nevner? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Jo da, det gjør du. Hvordan legger du sammen 2/3 og 3/4? Lenke til kommentar
blastois3 Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Vet ikke.. fellesnevner, prøv å få (1-x) og x i de andre leddene til å bli det samme som det første Endret 7. oktober 2012 av blastois3 Lenke til kommentar
Chariot09 Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Nei, the_last_nick_left, jeg vet ikke. Jeg ser forøvrig ikke hva denne fellesnevneren skal være? :S Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Ut fra hva du svarer til blastois3 vet du tydeligvis at du skal finne fellesnevner. Hvordan går du frem for å finne fellesnevner? Som jeg spurte om før, hvordan legger du sammen 2/3 og 3/4? Lenke til kommentar
Chariot09 Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Jeg fikk vite at jeg skulle finne fellesnevner, fordi blastios3 sa det. Og jeg svarer deg fortsatt at jeg ikke vet hva som er fellesnevner. Jeg ser det ikke. Så kan noen vær så snill og hjelpe meg med hele oppgaven på én gang, så jeg kommer meg videre? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Og da gjentar jeg spørsmålet mitt: Hvordan regner du ut 2/3 + 3/4? Og det er mulig jeg er for optimistisk, men jeg tror rett og slett ikke noe på at du ikke kan det.. Lenke til kommentar
Chariot09 Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Det er noen som tar matte fryktelig lett og blir veldig dyktige. Dere som hjelper andre i denne tråden er vel av dem. Jeg sliter med matte. Det går ikke så enkelt hos meg. Husk på at alle tar det ikke like lett. Har sittet med det samme kapittelet i 2 uker nå. Brøk er kanskje det jeg har hatt mest problemer med, så lenge jeg kan huske. Tror du jeg sitter og lyver når jeg sier at jeg ikke får det til? Tror du jeg synes dette er morsomt? Lenke til kommentar
blastois3 Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Jeg fikk vite at jeg skulle finne fellesnevner, fordi blastios3 sa det. Og jeg svarer deg fortsatt at jeg ikke vet hva som er fellesnevner. Jeg ser det ikke. Så kan noen vær så snill og hjelpe meg med hele oppgaven på én gang, så jeg kommer meg videre? Hva multipliserer du (x-1) med for å få når faktorisert = ? det samme gjør du i det siste leddet, hva multipliserer du med, for å få husk at når du multipliserer nede, må du gjøre det samme oppe Endret 7. oktober 2012 av blastois3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Takk for hjelp, Torbjørn! - Har en annen oppgave jeg ikke aner hvordan jeg skal begynne på engang. Hadde klart det hvis nevner f.eks var (x-2) på alle sammen, men det er det jo ikke her. Har ikke peiling på hvordan jeg skal løse denne. Poenget er å bli kvitt nemnarane. Einaste måte å bli kvitt dei på er å multiplisere med ein fellesnemnar som tar med seg alle under streken. Om du hadde hatt x, y og z som fellesnemnar måtte du multiplisert med alle tre for å få dei vekk. I dette tilfellet kan du faktorisere den første nemnaren for å gjere det lettare. Sidan x²-x = x(x-1) så ser du at x(x-1) er ein fellesnemnar. Med fellesnemnar meiner me det du kan multiplisere uttrykket med for å få vekk alle nemnarane. Multipliserer du alle tre ledd med x(x-1) vil du bli kvitt brøkane og kan rekne vidare. 3 = 2*x-3*(x-1) Lenke til kommentar
-eddy- Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Hei! Hvordan kan man skrive om til ? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Hei! Hvordan kan man skrive om til ? Endret 7. oktober 2012 av wingeer Lenke til kommentar
-eddy- Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Hei! Hvordan kan man skrive om til ? Tusen takk for raskt svar! Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Det er noen som tar matte fryktelig lett og blir veldig dyktige. Dere som hjelper andre i denne tråden er vel av dem. Jeg sliter med matte. Det går ikke så enkelt hos meg. Husk på at alle tar det ikke like lett. Har sittet med det samme kapittelet i 2 uker nå. Brøk er kanskje det jeg har hatt mest problemer med, så lenge jeg kan huske. Tror du jeg sitter og lyver når jeg sier at jeg ikke får det til? Tror du jeg synes dette er morsomt? Jeg kan hjelpe deg, eller prøve. Ikke for å være slem, men virker som det er en del ting du ikke helt forstår. Det er helt greit! Men det er og greit å lære det man ikke vet. Jeg har selv vært der og vet hvor vanskelig det er. Problemet er bare at om en får svaret på oppgaven, klarer man å løse den, men man vil slite neste gang. Det blir som at en bygger et tårn, med masse hull i, til slutt vil tårnet bare falle sammen. Derfor! Er det svært, svært viktig at en bygget et tårn på et solid fundament. http://udl.no/ og http://www.khanacademy.org/ Er gode nettsider som forklarer ting med små steg, og favner om svært mye. Førstnevnte er på norsk, og sistnevnte på engelsk. Men å lære seg engelsk er svært svært lurt. Anbefaler deg som sagt å begynne på bunnen, og ikke bry deg så mye om du ikke får til de vanskelige oppgavene. du vil få dise til etter hvert og. http://www.khanacade...r-of-a-fraction http://www.khanacade...on-denominators http://www.khanacade...ke-denominators http://udl.no/matema...likninger-1-277 http://udl.no/matema...orenkling-3-113 Endret 7. oktober 2012 av Nebuchadnezzar 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Det er noen som tar matte fryktelig lett og blir veldig dyktige. Dere som hjelper andre i denne tråden er vel av dem. Jeg sliter med matte. Det går ikke så enkelt hos meg. Husk på at alle tar det ikke like lett. Har sittet med det samme kapittelet i 2 uker nå. Brøk er kanskje det jeg har hatt mest problemer med, så lenge jeg kan huske. Tror du jeg sitter og lyver når jeg sier at jeg ikke får det til? Tror du jeg synes dette er morsomt? For å være direkte og brutal, jeg tror ikke du lyver, jeg tror du gir opp for fort. Jeg har full forståelse for at du synes matte er vanskelig, og det er nettopp derfor jeg prøver å illustrere med enklere eksempler. Jeg har noen års erfaring med å undervise matte, og hvis jeg hadde trodd du hadde noe særlig læringseffekt av at jeg fortalte deg nøyaktig hva du skulle gjøre ville jeg ha gjort det. Min erfaring er at studentene som sloss med oppgavene lærte fryktelig mye mer og det satt veldig mye bedre. For å illustrere det enkle eksempelet: Jeg håper og tror at du er med på at 3/3 og 4/4 er lik 1 og at man derfor kan gange med henholdsvis 3/3 og 4/4 uten å endre verdien av brøken, med andre ord er 2/3 + 3/4 det samme som 2/3*4/4+ 3/4*3/3 = 8/12 + 9/12 = 17/12. På samme måte kan du gange oppe og nede med samme tall (eller i dette tilfellet bokstaver, det endrer ingenting) i oppgaven du postet. Hvis du ganger 2/(x-1) med x/x og 3/x med (x-1)/(x-1), hva får du da? 3 Lenke til kommentar
hosliggende Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Hei er det noen som kan hjelpe meg med denne? finn alle vinkler v, med grader: [0,360] Da har jeg ligningen: cos2(v) - cos (v) = 0 Kan jeg flytte cos v over likhetstegnet slik at jeg får cos2 (v) = cos (v) Skjønner ikke helt hvilken verdi som kan puttes inn for cos2 (v) om jeg bruker enhetsformelen.. Om det er den jeg skal bruke i det hele tatt da.. Noen som kan hjelpe? Endret 7. oktober 2012 av hosliggende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå