Betenkt Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 (endret) Haha, godt du skjønte det Ja, for det står bare "vis at", det var derfor jeg syntes det var snodig at LF gjorde det på den måten. Takk for oppklaringen! Endret 30. september 2012 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Hei, finnes det en lett måte å dobbel derivere denne på: xa -x2a ? f'(x) = axa - 2ax2a f''(x) = a2xa - 4a2x2a Funksjonen din likner veldig mye på min. Jobber du også med innlevering som har frist 5. oktober? Da jobber vi med samme innlevering Lenke til kommentar
catien Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Jeg holder på med andregradslikninger, og står litt fast. (x-9)(x+1) = 0 blir ved løsning x = -1 eller x = 5 Er det noen snille sjeler her som kan forklare meg hvorfor? Lenke til kommentar
dmaa Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Jeg holder på med andregradslikninger, og står litt fast. (x-9)(x+1) = 0 blir ved løsning x = -1 eller x = 5 Er det noen snille sjeler her som kan forklare meg hvorfor? Hvor får du 5 fra? Uttrykket på venstre side blir null dersom en av faktorene er lik null, dvs enten at x - 9 = 0, som gir x = 9 eller at x + 1 = 0, som gir x = -1. Endret 1. oktober 2012 av dmaa Lenke til kommentar
catien Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Godt å høre at jeg ikke er helt på jordet.. Fasiten sier nemlig x=5, og jeg kunne bare ikke fatte hvordan det var mulig. Da er det nok en fasit feil! Takk Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Noen som kan hjelpe meg med denne? har glemt hvordan jeg gjetter på den partikulære løsningen. Har funnet den homogene Yh, men ikke Yp. Endret 2. oktober 2012 av henrikrox Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Ett godt gjett vil her være , siden graden av r(x) er lik 2. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Hvis jeg skriver om Y = C + I til Y = f(Y) + g®, har jeg differensiert likningen da? Hvis ikke, hva vil det si å differensiere? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Økonomi? Hvis så trenger ihvertfall jeg litt mer detaljer for å kunne svare. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Dette er økonomi, ja. Oppgave er: En økonomisk modell består av likningene Y = C + I, C = f(Y) og I = g®. Y er nasjonalproduktet i landet, C er konsumet, I er investeringer og r er rentenivået. 0 &--#60; f(Y) &--#60; 1 for alle Y-verdier og g'® &--#60; 1 for alle r-verdier. Renten r blir bestemt av forhold som ligger utafor modellen. Vi vil analysere konsekvensene av en renteendring. a) Differensier likningssystemet ovenfor. Endret 2. oktober 2012 av Zarac Lenke til kommentar
Pescado Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) CF = FG Jeg har en oppgave hvor jeg skal forklare med egne ord hvorfor arealet av ΔABC er det samme som arealet av rektangelet ABDE. Jeg kan tenke meg at det er noe med at linjene er parallelle og at vi dermed får toppvinkler, men jeg forstår ikke hvorfor dette betyr at arealet er like stort? Endret 2. oktober 2012 av Pescado Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 CF=FG betyr jo at GC/2 =FG (altså høyden til trekanten er 2 ganger høyden til rektangelet) Lengden AB er jo lik for begge da kan vi appelere vanlige Areal utregninger: Arealet av rektangel=høyde*lengde= AB*FG=AB*CG/2 (siden CG/2=FG) som kan deles opp til (AB*CG)/2 Arealet av en trekant=høyde*lengde/2 som = CG*AB/2=(AB*CG)/2 Enkelt og greit, trenger ingen vinkel regning her. 1 Lenke til kommentar
Pescado Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 CF=FG betyr jo at GC/2 =FG (altså høyden til trekanten er 2 ganger høyden til rektangelet) Lengden AB er jo lik for begge da kan vi appelere vanlige Areal utregninger: Arealet av rektangel=høyde*lengde= AB*FG=AB*CG/2 (siden CG/2=FG) som kan deles opp til (AB*CG)/2 Arealet av en trekant=høyde*lengde/2 som = CG*AB/2=(AB*CG)/2 Enkelt og greit, trenger ingen vinkel regning her. Ahaa, den så jeg ikke. Trodde jeg måtte se på vinkler siden vi er midt inni et kapittel hvor vi har en del om toppvinkler osv. Takk Lenke til kommentar
Husam Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Dette er økonomi, ja. Oppgave er: En økonomisk modell består av likningene Y = C + I, C = f(Y) og I = g®. Y er nasjonalproduktet i landet, C er konsumet, I er investeringer og r er rentenivået. 0 &--#60; f(Y) &--#60; 1 for alle Y-verdier og g'® &--#60; 1 for alle r-verdier. Renten r blir bestemt av forhold som ligger utafor modellen. Vi vil analysere konsekvensene av en renteendring. a) Differensier likningssystemet ovenfor. Y = C + I C = f(Y) I = g® Differensiering av de tre likningene: dY = dC + dI dC = f'(Y)dY dI = g'®dr Sett inn og løs for dY/dr. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Dette er økonomi, ja. Oppgave er: En økonomisk modell består av likningene Y = C + I, C = f(Y) og I = g®. Y er nasjonalproduktet i landet, C er konsumet, I er investeringer og r er rentenivået. 0 &--#60; f(Y) &--#60; 1 for alle Y-verdier og g'® &--#60; 1 for alle r-verdier. Renten r blir bestemt av forhold som ligger utafor modellen. Vi vil analysere konsekvensene av en renteendring. a) Differensier likningssystemet ovenfor. Æsj. Står det på norsk eller engelsk? Hvis man ved "differensier" mener å finne den deriverte (differentiate) er det jo mer eller mindre greit. Dersom de mener at en skal finne differensialet til funksjonen er ikke det all verdens problemer det heller. Har du vært borte i partiell deriverte? Har du vært borte i differensialet til en funksjon? ? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Oppgaven er på norsk. Jeg har vært borti differensiallikninger, men ikke differenser til funksjoner. Jeg blir forbannet irritert når vi får innleveringsoppgaver som ikke likner grisen eller noe vi har vært borti i kurset. Endret 2. oktober 2012 av Zarac Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Hehe, man må passe litt på. Differensiallikninger og differenslikninger er to ulike ting. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Oppgaven er på norsk. Jeg har vært borti differensiallikninger, men ikke differenser til funksjoner. Jeg blir forbannet irritert når vi får innleveringsoppgaver som ikke likner grisen eller noe vi har vært borti i kurset. Bruk min oppskrift. Du ser forhåpentligvis at det virker intuitivt riktig fordi f'(Y) = c (konsumtilbøyeligheten) i et normalt tilfelle der C = cY. Det betyr at du får dY = [1(1-c)] * dI der 1/(1-c) er den enkleste ISLM-multiplikatoren. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg ville også gått for Husams tolkning. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Oppgaven er på norsk. Jeg har vært borti differensiallikninger, men ikke differenser til funksjoner. Jeg blir forbannet irritert når vi får innleveringsoppgaver som ikke likner grisen eller noe vi har vært borti i kurset. Bruk min oppskrift. Du ser forhåpentligvis at det virker intuitivt riktig fordi f'(Y) = c (konsumtilbøyeligheten) i et normalt tilfelle der C = cY. Det betyr at du får dY = [1(1-c)] * dI der 1/(1-c) er den enkleste ISLM-multiplikatoren. Takk for tipset, selv om jeg må innrømme at jeg ikke henger helt med. Kan du gi meg litt hjelp på de to andre punktene i oppgaven? Vi holder fortsatt på med Y = C + I, osv. b) Løs det differensierte ligningssystemet, og bestem hver av dY, dC, dI som funksjon av dr. c) Avgjør fortegnene til hver av dY, dC, dI hvis dr > 0. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå