Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg holder på med andregradslikninger, og står litt fast.

(x-9)(x+1) = 0 blir ved løsning x = -1 eller x = 5

Er det noen snille sjeler her som kan forklare meg hvorfor?

Hvor får du 5 fra? Uttrykket på venstre side blir null dersom en av faktorene er lik null, dvs enten at x - 9 = 0, som gir x = 9 eller at x + 1 = 0, som gir x = -1. Endret av dmaa
Lenke til kommentar

Dette er økonomi, ja. Oppgave er:

En økonomisk modell består av likningene Y = C + I, C = f(Y) og I = g®. Y er nasjonalproduktet i landet, C er konsumet, I er investeringer og r er rentenivået. 0 &--#60; f(Y) &--#60; 1 for alle Y-verdier og g'® &--#60; 1 for alle r-verdier. Renten r blir bestemt av forhold som ligger utafor modellen. Vi vil analysere konsekvensene av en renteendring.

a) Differensier likningssystemet ovenfor.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

DtIiz.jpg

CF = FG

Jeg har en oppgave hvor jeg skal forklare med egne ord hvorfor arealet av ΔABC er det samme som arealet av rektangelet ABDE. Jeg kan tenke meg at det er noe med at linjene er parallelle og at vi dermed får toppvinkler, men jeg forstår ikke hvorfor dette betyr at arealet er like stort? :hmm:

Endret av Pescado
Lenke til kommentar

CF=FG betyr jo at GC/2 =FG (altså høyden til trekanten er 2 ganger høyden til rektangelet)

Lengden AB er jo lik for begge da kan vi appelere vanlige Areal utregninger:

Arealet av rektangel=høyde*lengde= AB*FG=AB*CG/2 (siden CG/2=FG) som kan deles opp til (AB*CG)/2

Arealet av en trekant=høyde*lengde/2 som = CG*AB/2=(AB*CG)/2

Enkelt og greit, trenger ingen vinkel regning her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

CF=FG betyr jo at GC/2 =FG (altså høyden til trekanten er 2 ganger høyden til rektangelet)

Lengden AB er jo lik for begge da kan vi appelere vanlige Areal utregninger:

Arealet av rektangel=høyde*lengde= AB*FG=AB*CG/2 (siden CG/2=FG) som kan deles opp til (AB*CG)/2

Arealet av en trekant=høyde*lengde/2 som = CG*AB/2=(AB*CG)/2

Enkelt og greit, trenger ingen vinkel regning her.

Ahaa, den så jeg ikke. Trodde jeg måtte se på vinkler siden vi er midt inni et kapittel hvor vi har en del om toppvinkler osv.

Takk :)

Lenke til kommentar

En økonomisk modell består av likningene Y = C + I, C = f(Y) og I = g®. Y er nasjonalproduktet i landet, C er konsumet, I er investeringer og r er rentenivået. 0 &--#60; f(Y) &--#60; 1 for alle Y-verdier og g'® &--#60; 1 for alle r-verdier. Renten r blir bestemt av forhold som ligger utafor modellen. Vi vil analysere konsekvensene av en renteendring.

Y = C + I

C = f(Y)

I = g®

Differensiering av de tre likningene:

dY = dC + dI

dC = f'(Y)dY

dI = g'®dr

Sett inn og løs for dY/dr.

Lenke til kommentar

Æsj. Står det på norsk eller engelsk? Hvis man ved "differensier" mener å finne den deriverte (differentiate) er det jo mer eller mindre greit. Dersom de mener at en skal finne differensialet til funksjonen er ikke det all verdens problemer det heller. Har du vært borte i partiell deriverte? Har du vært borte i differensialet til en funksjon? chart?cht=tx&chl=\dy = f'(x) dx?

Lenke til kommentar

Oppgaven er på norsk. Jeg har vært borti differensiallikninger, men ikke differenser til funksjoner.

Jeg blir forbannet irritert når vi får innleveringsoppgaver som ikke likner grisen eller noe vi har vært borti i kurset.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Oppgaven er på norsk. Jeg har vært borti differensiallikninger, men ikke differenser til funksjoner.

Jeg blir forbannet irritert når vi får innleveringsoppgaver som ikke likner grisen eller noe vi har vært borti i kurset.

Bruk min oppskrift. Du ser forhåpentligvis at det virker intuitivt riktig fordi f'(Y) = c (konsumtilbøyeligheten) i et normalt tilfelle der C = cY. Det betyr at du får

dY = [1(1-c)] * dI

der 1/(1-c) er den enkleste ISLM-multiplikatoren.

Lenke til kommentar

Bruk min oppskrift. Du ser forhåpentligvis at det virker intuitivt riktig fordi f'(Y) = c (konsumtilbøyeligheten) i et normalt tilfelle der C = cY. Det betyr at du får

dY = [1(1-c)] * dI

der 1/(1-c) er den enkleste ISLM-multiplikatoren.

Takk for tipset, selv om jeg må innrømme at jeg ikke henger helt med. Kan du gi meg litt hjelp på de to andre punktene i oppgaven?

Vi holder fortsatt på med Y = C + I, osv.

b) Løs det differensierte ligningssystemet, og bestem hver av dY, dC, dI som funksjon av dr.

c) Avgjør fortegnene til hver av dY, dC, dI hvis dr > 0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...