Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Sliter med denne oppgaven:

 

Løs likningssettene: x-y=1 og x2-3x+y=2

 

Uansett hvordan jeg regner på det, har prøvd faktorisering også. så blir svarene mine:

x= 5, 7, 0,64, -4,64, 0,68, -4,6, 4,23, 2,23

y= -3,2, 3,7, -0,32, -5,6, 6, 4, -4, 1

 

Fasiten sier jeg skal få:

x= -1 og 3, y= -2 og 2

 

Hjelp!

Lenke til kommentar

Blir det da f^(k+1) (x)=(-1)^k+1 (k+1)!x^-(k+1+1)? Forstår ikke helt hvordan jeg gjør første steget, sette inn n=1?

Ja, og ja. Poenget er at du deriverer den for k, og kommer frem til den du har skrevet opp. For basetilfellet ser du om det stemmer for n=1. Sikker på at du forstår prinsippet bak induksjon helt?

 

Nei, jeg gjør nok ikke det.. Irriterende opplegg.

 

Ser dette forresten riktig ut?

post-60576-0-58250500-1348613993_thumb.png

Oppgave 8.pdf

Lenke til kommentar

Blir det da f^(k+1) (x)=(-1)^k+1 (k+1)!x^-(k+1+1)? Forstår ikke helt hvordan jeg gjør første steget, sette inn n=1?

Ja, og ja. Poenget er at du deriverer den for k, og kommer frem til den du har skrevet opp. For basetilfellet ser du om det stemmer for n=1. Sikker på at du forstår prinsippet bak induksjon helt?

 

Nei, jeg gjør nok ikke det.. Irriterende opplegg.

 

Ser dette forresten riktig ut?

Nesten.

chart?cht=tx&chl=\sqrt{-3} = \sqrt{(-1)3} = \sqrt{(-1)}\sqrt{3} = i \sqrt{3} \neq \sqrt{3i}. Utenom det er det riktig. Fantastisk flott skrift du har forresten, så ut som LF-skrift. :p

 

Du kan tenke på induksjon som en trapp. Du beviser to ting: Hvis du er på et trinn, så kan du nå neste trinn (k -&--#62; k+1); Og at du kan nå det første trinnet (n=1). Ser du hvordan dette hentyder at du kan nå alle trinn? Det er ikke noe særlig mye mer til det enn det, egentlig.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Blir det da f^(k+1) (x)=(-1)^k+1 (k+1)!x^-(k+1+1)? Forstår ikke helt hvordan jeg gjør første steget, sette inn n=1?

Ja, og ja. Poenget er at du deriverer den for k, og kommer frem til den du har skrevet opp. For basetilfellet ser du om det stemmer for n=1. Sikker på at du forstår prinsippet bak induksjon helt?

 

Nei, jeg gjør nok ikke det.. Irriterende opplegg.

 

Ser dette forresten riktig ut?

Nesten.

chart?cht=tx&chl=\sqrt{-3} = \sqrt{(-1)3} = \sqrt{(-1)}\sqrt{3} = i \sqrt{3} \neq \sqrt{3i}. Utenom det er det riktig. Fantastisk flott skrift du har forresten, så ut som LF-skrift. :p

 

Du kan tenke på induksjon som en trapp. Du beviser to ting: Hvis du er på et trinn, så kan du nå neste trinn (k -&--#62; k+1); Og at du kan nå det første trinnet (n=1). Ser du hvordan dette hentyder at du kan nå alle trinn? Det er ikke noe særlig mye mer til det enn det, egentlig.

 

Hehe, første gang jeg har hørt det.. Jo takk :p LF-skrift?

 

Jeg skal prøve å se litt på denne induksjonen til helgen, ta ett eksempel som de bruker på khanacademy. Begynner å bli noen år siden jeg har hatt matte, så det er kanskje å ta seg vann over hodet når man går rett på calculus matte. Men men, må jo gjennom det før eller siden.

 

Slik som dette?

Oppgave 8 endelig2.pdf

Lenke til kommentar

Jobber med brøk. Har ikke problemer med å løse en brøk oppgave, men har store problemer med å sette opp en brøk for å finne et svar.

Som denne oppgava her:

 

En dugnad ville vart i 8 dager med 12 deltakere. Dugnaden må gjøres på 5 dager. Hvor mange deltakere trengs det da?

 

Kan noen forklare hvordan man tenker når man skal sette opp dette som en brøk?

 

Svaret er 20 deltakere

Lenke til kommentar

Jeg trenger litt starthjelp med denne oppgaven:

 

Using the Laplace transform and showing the details, solve:

y'' + y' - 2y = 3*sin(t) - cos(t) if 0 < t < 2pi

3*sin(2t) - cos(2t) if t > 2pi

y(0) = 0

y'(0) = -1

 

Er det slik at jeg må bruke Unit Step Function og Time Shifting og så bruke et eller annet teorem?

Lenke til kommentar

Jobber med brøk. Har ikke problemer med å løse en brøk oppgave, men har store problemer med å sette opp en brøk for å finne et svar.

Som denne oppgava her:

 

En dugnad ville vart i 8 dager med 12 deltakere. Dugnaden må gjøres på 5 dager. Hvor mange deltakere trengs det da?

 

Kan noen forklare hvordan man tenker når man skal sette opp dette som en brøk?

 

Svaret er 20 deltakere

 

Du kan tenke deg hvor lang tid det vil ta for en person å gjøre dugnaden først: 8*12=96 dager

Du har 5 dager på deg: 96/5 = 19,2 => 20 personer for å bli ferdig.

 

Alternativt: 5/8 dager= 12/x personer => x=19,2

Lenke til kommentar

Jeg trenger litt starthjelp med denne oppgaven:

 

Using the Laplace transform and showing the details, solve:

y'' + y' - 2y = 3*sin(t) - cos(t) if 0 < t < 2pi

3*sin(2t) - cos(2t) if t > 2pi

y(0) = 0

y'(0) = -1

 

Er det slik at jeg må bruke Unit Step Function og Time Shifting og så bruke et eller annet teorem?

Venstresiden er lett å ta Laplace-transformasjonen av. Du må klart bruke noen teorem her, som f.eks. hva Laplace av annenderivert er, osv. Høyresiden er litt mer innviklet. Du må nok bruke enhetsstegfunksjonen til å finne en ekvivalent måte å skrive funksjonen med delt forskrift på. Dette blir litt rotete og mye kjedelig regning, men det er essensielt det du må gjøre. Jeg tror ikke du trenger å bruke t-shifting her. Du kommer frem til et uttrykk som lar seg regne ut med den vanlige Laplace-transf. av sin og cos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...