Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir det da f^(k+1) (x)=(-1)^k+1 (k+1)!x^-(k+1+1)? Forstår ikke helt hvordan jeg gjør første steget, sette inn n=1?

Ja, og ja. Poenget er at du deriverer den for k, og kommer frem til den du har skrevet opp. For basetilfellet ser du om det stemmer for n=1. Sikker på at du forstår prinsippet bak induksjon helt?

Lenke til kommentar

Vi har at chart?cht=tx&chl=x = 1 + \sqrt{x} \ \Rightarrow \ x^2 - 3x + 1 = 0, men implikasjonen går ikke motsatt vei. Det kan derfor finnes løsninger av andregradsligningen som ikke løser den opprinnelige ligningen. Dette er noe du alltid må sjekke når du løser slike ligninger med kvadratrot (irrasjonale ligninger kalles de). Du må teste ut løsningene, og eventuelle "falske" løsninger må forkastes.

 

[Dette er essensielt det samme som at chart?cht=tx&chl=x = 2 \ \Rightarrow \ x^2 = 4 (hver gang x er to så må x i andre være 4), men chart?cht=tx&chl=x^2 = 4 \not \Rightarrow \ x = 2 (hvis x i andre er 4 trenger ikke x være 2, den kan også være -2.)]

Endret av Jaffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sliter med en oppgave, vet ikke hvordan jeg skal sette opp oppgaven for å finne ut prosenten.

 

Oppgaven: Tiril er 159 cm høy, mens Marion er 172 cm høy.

a) Hvor mange prosent høyere er Marion enn Tiril?

b) Hvor mange prosent lavere er Tiril enn Marion?

 

Prosentvis endring = ((endring)/(før endring))*100

Endringen er differansen mellom Marion og Tiril.

(Før endring) er den personen du bruker som utgangspunkt

Lenke til kommentar

Sliter med en oppgave, vet ikke hvordan jeg skal sette opp oppgaven for å finne ut prosenten.

 

Oppgaven: Tiril er 159 cm høy, mens Marion er 172 cm høy.

a) Hvor mange prosent høyere er Marion enn Tiril?

b) Hvor mange prosent lavere er Tiril enn Marion?

 

Prosentvis endring = ((endring)/(før endring))*100

Endringen er differansen mellom Marion og Tiril.

(Før endring) er den personen du bruker som utgangspunkt

 

Jeg forstår ikke helt..?

Skal jeg f.eks. dele 159 på 159*100? Svaret jeg får da blir jo helt feil iforhold til fasiten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...