Gjakmarrja Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Jeg kommer hit, men ikke lenger: (6x^2 - 10x - 4):(2x-4)= 3x 6x^2 Noe sånt blir det. Håper fargene er mer til hjelp enn forvirring. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Kort spørsmål: x, y og z er variabler. Hvordan er det mulig at x er korrellert med både y og z uten at y er korrellert med z? For meg virker det rent intuitivt helt umulig. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 La y og z være uavhengige og la x = y + z for eksempel? Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Jeg kommer hit, men ikke lenger: (6x^2 - 10x - 4):(2x-4)= 3x 6x^2 Noe sånt blir det. Håper fargene er mer til hjelp enn forvirring. Hva slags program bruker du for å få det bildet? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Hva slags program bruker du for å få det bildet? Jeg har en Lenovo X230 Tablet. I praksis en laptop du kan skrive på skjermen. Jeg har bare brukt One-Note og print screen for bildet. Fungerer utmerket. Veldig nerdy. 2 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Hva slags program bruker du for å få det bildet? Jeg har en Lenovo X230 Tablet. I praksis en laptop du kan skrive på skjermen. Jeg har bare brukt One-Note og print screen for bildet. Fungerer utmerket. Veldig nerdy. Nice! Lenke til kommentar
Husam Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 La y og z være uavhengige og la x = y + z for eksempel? Selvsagt. Takk. Jeg tenkte helt feil... Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Blir det da f^(k+1) (x)=(-1)^k+1 (k+1)!x^-(k+1+1)? Forstår ikke helt hvordan jeg gjør første steget, sette inn n=1? Ja, og ja. Poenget er at du deriverer den for k, og kommer frem til den du har skrevet opp. For basetilfellet ser du om det stemmer for n=1. Sikker på at du forstår prinsippet bak induksjon helt? Lenke til kommentar
fomlen Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Jeg omformet likningen x = 1 + sqrt(x) til x2 - 3x +1 = 0. Da fikk jeg en løsning x = 0,38. Denne passer jo inn i andregradslikningen, men ikke i x = 1 + sqrt(x). Hva er feil? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Vi har at , men implikasjonen går ikke motsatt vei. Det kan derfor finnes løsninger av andregradsligningen som ikke løser den opprinnelige ligningen. Dette er noe du alltid må sjekke når du løser slike ligninger med kvadratrot (irrasjonale ligninger kalles de). Du må teste ut løsningene, og eventuelle "falske" løsninger må forkastes. [Dette er essensielt det samme som at (hver gang x er to så må x i andre være 4), men (hvis x i andre er 4 trenger ikke x være 2, den kan også være -2.)] Endret 24. september 2012 av Jaffe 1 Lenke til kommentar
Chariot09 Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Jeg kommer hit, men ikke lenger: (6x^2 - 10x - 4):(2x-4)= 3x 6x^2 Noe sånt blir det. Håper fargene er mer til hjelp enn forvirring. Tusen takk nå fikk jeg det til! Trenger hjelp til en annen også. (x^3-x^2+1):(x-2) Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Trenger hjelp til en annen også. (x^3-x^2+1):(x-2) Prøv litt selv nå, det er gode eksempler i boken. Lenke til kommentar
gossipgurl Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Sliter med en oppgave, vet ikke hvordan jeg skal sette opp oppgaven for å finne ut prosenten. Oppgaven: Tiril er 159 cm høy, mens Marion er 172 cm høy. a) Hvor mange prosent høyere er Marion enn Tiril? b) Hvor mange prosent lavere er Tiril enn Marion? Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Kan noen forklare meg hvordan -(1+x^2)-2(1-x^2) blir x^2 - 3? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Fordi minus og minus gir pluss. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Sliter med en oppgave, vet ikke hvordan jeg skal sette opp oppgaven for å finne ut prosenten. Oppgaven: Tiril er 159 cm høy, mens Marion er 172 cm høy. a) Hvor mange prosent høyere er Marion enn Tiril? b) Hvor mange prosent lavere er Tiril enn Marion? Prosentvis endring = ((endring)/(før endring))*100 Endringen er differansen mellom Marion og Tiril. (Før endring) er den personen du bruker som utgangspunkt Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Fordi minus og minus gir pluss. Men hvor kommer -3 ifra? Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Regn ut uttrykket så dukker -3 opp Lenke til kommentar
gossipgurl Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Sliter med en oppgave, vet ikke hvordan jeg skal sette opp oppgaven for å finne ut prosenten. Oppgaven: Tiril er 159 cm høy, mens Marion er 172 cm høy. a) Hvor mange prosent høyere er Marion enn Tiril? b) Hvor mange prosent lavere er Tiril enn Marion? Prosentvis endring = ((endring)/(før endring))*100 Endringen er differansen mellom Marion og Tiril. (Før endring) er den personen du bruker som utgangspunkt Jeg forstår ikke helt..? Skal jeg f.eks. dele 159 på 159*100? Svaret jeg får da blir jo helt feil iforhold til fasiten. Lenke til kommentar
stelar7 Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) Kan noen forklare meg hvordan -(1+x^2)-2(1-x^2) blir x^2 - 3? -1 - x2 -2 + 2x2 Fjernet parantesene for deg Endret 25. september 2012 av stelar7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå