Pescado Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Det tenker jeg også, men jeg har problemer med å skjønne hvorfor det er slik. Endret 23. september 2012 av Pescado Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Hvis vi ser på ABC og ADC først. Begge trekantene inneholder en 90-graders vinkel, og begge inneholder hjørnet A, og dermed også vinkelen som er i A, ikke sant? Da har de to like vinkler og må være formlike. Helt på samme måter ser vi på CDB og ABC. Begge har en 90-graders vinkel, og begge inneholder hjørnet B, og da også vinkelen der. Da har de to like vinkler, og er også formlike. Hvis du ikke forstår hvorfor det er slik må du si litt mer om hva du syns skurrer her 2 Lenke til kommentar
Pescado Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Åh, der forstod jeg det. Tusen takk! Lenke til kommentar
whistle Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) takk for hjelpen noen sider tilbake her! noen som kan forklare meg logikken i denne? vis at wathhhh Endret 23. september 2012 av whistle Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Den regelen gjelder ikke når x er i eksponenten. Har du lært hva den deriverte av en eksponensialfunksjon er? Lenke til kommentar
whistle Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) innså det nå (endret innlegget før jeg så du svarte). haha. at det er a^x*ln(a). men jeg er ikke helt dreven på slike "vis at". fordi det vil jo si at , som egentlig skal være ? mother of god så JÆVLIG dum jeg er. a^0 er jo aldeles ikke 0. glem meeeeg! hahaha. Endret 23. september 2012 av whistle Lenke til kommentar
Juden Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 finn f(x) dersom f´(x) = 1/2e^x - 2x) og f(o) = 1/2 er f(x) = 1/4e^2x - x^2 ? har ikke fasiten tilgjengelig på dette... Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Husk at e^x derivert er e^x. Lenke til kommentar
Juden Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Husk at e^x derivert er e^x. skal f(x) være = 1/2e^x - x^2? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Det er jo bare å sjekke, det? Hva er den deriverte av den funksjonen du har funnet? Og hva er f(0)? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Dette er ikkje noko eg jobbar med, men kom over oppgåva på eit anna forum og vart forviten på korleis ein løyser integral med fraksjon som eksponent. Prøvde meg med å lage rot av det, delvis integrasjon, innsettingsmetoden, men vart aldri kvitt x. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Vel, løsningen er ikke spesielt pen.. Lenke til kommentar
IkKe123 Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Jeg har en vektoroppgave som er litt tricky. Noen som kan hjelpe? Vi har gitt punktet a(2,-1), AB=[4,3], BC=[-7,1]. I deloppgavene har jeg funnet B(6,2) og C(-1,3) Finn ved regning koordinatene til et punkt D slik at ABCD blir et paralellogram. Jeg har prøvd med på BC=k*AD, men jeg får ikke en verdi jeg kan sette inn for k så jeg kan finne x og y koordinatet til D. Jeg satt det opp slik, [-7,1]=k[x-2,y+1]. Hva gjør jeg feil? Du trenger ikke å sette k utenfor! Siden dette er et parallellogram, er ikke bare de to linjene parallelle, men de må også være like lange! Bare sett dem lik hverandre=) Da får du [-7,1]=[x-2,y+1] -7 = x-2 og 1 = y+1 x = -5 og y = 0 =) Ikke verre enn som så Får vi feil om vi bruker AB=DC ? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Vel, løsningen er ikke spesielt pen.. Å trykke det inn i Wolfram klarar eg, men den viser ikkje framgangsmåten. Gamma har eg aldri sett før, så det er kanskje ei oppgåve eg ikkje bør tenke meir på? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) @Rizan: Nei, det er også riktig (og enklere). Endret 23. september 2012 av Jaffe Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Gamma har eg aldri sett før, så det er kanskje ei oppgåve eg ikkje bør tenke meir på? Det var nettopp det som var poenget mitt. Jeg har sett den noen ganger, men ikke lært om den ordentlig og aner ikke hvorfor den dukker opp der.. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Noen som kan hjelpe meg med denne her? Hvis a er delelig med c og b er delelig med c, vis at a+b er delelig med c. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Hvordan kan du uttrykke matematisk at a er delelig med c? Lenke til kommentar
Berg11 Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Hei! Noen som kan vise meg utregningen på denne oppgaven? Setter stor pris på hjelp. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Hva har du prøvd da? =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå