maikenflowers Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Jeg synes denne forklarer omdreiningslegemer ganske bra hvis du hopper over bitene hvor de forklarer programmet eller kalkulatoren eller hva det er, du finner sikkert noe tilsvarende i matteboken din.. Tusen takk!! Volumet mellom grafer er ikke beskrevet i boka, så det var derfor jeg surret litt. Men når jeg tenker meg om, er det jo ganske logisk når jeg ser det nå Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 En enkel måte å tenke seg frem til disse på er ved at radien til omdreiningslegemet alltid er f(x). Volumet av en tynn skive med bredde dx er da og arealet av hele greia blir da: . Du mener vel volumet Men det er jo et areal mellom to grafer jeg skal dreie 360 grader om x-aksen ... Selvsagt mener jeg volum, ja. Da er det bare å finne radien til som en funksjon av x. (f(x)-g(x)), f.eks. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Tusen takk!! Volumet mellom grafer er ikke beskrevet i boka, så det var derfor jeg surret litt. Men når jeg tenker meg om, er det jo ganske logisk når jeg ser det nå Da skjønner jeg at det var litt vanskelig, ja. Du må tenke litt annerledes i oppgave c) i og med at legemet skal dreies om h(x), men hvis du ser på figuren og tenker deg litt om ser du nok hvordan det skal gjøres. 1 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Tusen takk!! Volumet mellom grafer er ikke beskrevet i boka, så det var derfor jeg surret litt. Men når jeg tenker meg om, er det jo ganske logisk når jeg ser det nå Da skjønner jeg at det var litt vanskelig, ja. Du må tenke litt annerledes i oppgave c) i og med at legemet skal dreies om h(x), men hvis du ser på figuren og tenker deg litt om ser du nok hvordan det skal gjøres. Er det bare å ta f(x)+5 og h(x)+5 og (jeg tenker altså at jeg flytter f(x) 5 enheter opp, slik at jeg kan betrakte grafen til h som x-aksen)? Og så gå fram slik som i den andre oppgaven? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Helt riktig. 1 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Helt riktig. Åh, jippi! Takk, nå økte forståelsen min en stor del Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Det er type 10 år siden jeg har hatt noe statistikk, så må begynne helt fra scratch av. Jeg samler på gjenstander. Det er n ulike gjenstander i en fullstendig samling, og hver gjenstand jeg kjøper har lik sannsynlighet for å være en av de n gjenstandene. La X være antall gjenstander jeg trenger å kjøpe før jeg har en fullstendig samling Hvordan finner jeg E[X] her? (Og forsåvidt SD) Hvordan går jeg fram i et slikt problem? Lenke til kommentar
Juden Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Jeg skal avgjøre om denne funksjonen: y= e^x + e^-2x er konveks eller konkav y`= e^x - 2e^-2x y``= e^x + 4e^-2x er dette riktig derivert? videre så sitter jeg litt fast. Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Funksjonen er konveks dersom den dobbelderiverte alltid er positiv, og konkav dersom den dobbeltderiverte alltid er negativ. Gjelder en av disse for den dobbeltderiverte i din oppgave? Lenke til kommentar
Juden Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Funksjonen er konveks dersom den dobbelderiverte alltid er positiv, og konkav dersom den dobbeltderiverte alltid er negativ. Gjelder en av disse for den dobbeltderiverte i din oppgave? blir ikke utfallet her positivt? men har litt problemer å løse ut dette settet! Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Finnes det noen verdier for x som gjør negativ? Lenke til kommentar
Juden Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Finnes det noen verdier for x som gjør negativ? Det er vel ingen verdier som gjør det! Dermed er den konveks? Lenke til kommentar
Juden Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Helt riktig. Takker Barkebrød Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) u og v er to ikke-parallelle vektorer. Bestm k og m slik at 3u + mu + 2mv = ku - kv ?? Endret 22. september 2012 av Eksboks Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Siden u og v ikke er parallelle vet du at det ikke er noen a forskjellig fra 0 slik at u=av, eller v=au. Hvis du faktoriserer får du: , som gir: og, . Her ser vi at vi har en kandidat for en slik a, så vi må gjøre at denne ikke fungerer. Ved å sette nevnerene til 0 får vi: og som gir: og . 1 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 u og v er to ikke-parallelle vektorer. Bestm k og m slik at 3u + mu + 2mv = ku - kv ?? Vi har: Siden og ikke er parallelle har vi koeffisientene (tallene som er ganget med) til og på hver side må være like: og . Dette gir det samme som wingeer har vist, men det virker litt unødvendig å gjøre det så komplisert? 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Noe lettere, ja. Er litt omtåket for tiden. Lenke til kommentar
Pescado Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Jeg går i tiende, og har en oppgave jeg ikke helt forstår angående formlikhet. Jeg husker ikke oppgaven helt i hodet, men i oppgaven skal jeg vise hvorfor ΔADC = ΔABC, og ΔCDB = ΔABC. Jeg ser at ∠ADC = ∠ACB = 90°, men jeg forstår ikke hvorfor dette betyr at de er formlike! Jeg vet jo bare en av vinklene i hver trekant. Jeg må vel vite minst to for å konkludere i formlikhet? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Er ikke vinkel DAC felles for de to trekantene også da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå