Tesio Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Hei, noen som kunne hjelpe meg med denne? En fyr skal kjøpe pizza. En liten koster 120 kr, og en stor koster 160 kr. Fyren betaler 920 kr tilsammen. Hvor mange pizza kjøpte fyren? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Hei, noen som kunne hjelpe meg med denne? En fyr skal kjøpe pizza. En liten koster 120 kr, og en stor koster 160 kr. Fyren betaler 920 kr tilsammen. Hvor mange pizza kjøpte fyren? Errr. Har du lært om diofantiske ligninger? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Alternativt er det ikke vanskeligere enn å skrive en kort kodesnutt for n from 0 to 920/(max(120,160) for k from 0 to 920/(max(120,160) if n*120 + k*160 == 920 print n and k end end end Endret 20. september 2012 av Nebuchadnezzar 2 Lenke til kommentar
Juden Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Trenger litt statistikk hjelp: En interesseorganisasjon for lungesyke regner med at 7% av den voksne befolkningen lider av en eller annen lungesykdom. Organisasjonen regner dessuten med at 90% av de som lider av en lungesykdom røyker, mens av dem som ikke har en lungesykdom røyker 25%. Vi tenker oss en tilfeldig valgt voksen person. La L = utfallet at en person har en lungesykdom, og R = utfallet at personen røyker. Formuler opplysningene i oppgaven som sannsynligheter (ubetingede og betingede) for L of R. Regn ut P®. Altså, så skal jeg finne sannsynlighet for at noen røyker? Hvordan begynner jeg ? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) På slike oppgaver pleier jeg alltid se for meg at vi har for eksempel 10000 personer. Så setter du bare opp en oversikt: - 10000 personer totalt - 700 personer lider av lungesykdom ---> 630 av disse røyker - 9300 personer har ikke lungesykdom ---> 2325 av disse røyker For å finne sannsynligheten av at noen røyker, plusser du bare sammen antall røykere, og deler på det totale antallet personer: 2955/10000 = 0,2955 x 100 = 29,6%. Sebastian Endret 21. september 2012 av -sebastian- Lenke til kommentar
sheherezade Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Finnes det en måte å regne ut symmetriegenskapene til en kurve uten å tegne kurven først? En ting til, er det mulig å se eller regne seg fram til hva slags kurve en gitt funksjon representerer?(altså uten å tegne den først) Endret 21. september 2012 av sheherezade Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Finnes det en måte å regne ut symmetriegenskapene til en kurve uten å tegne kurven først? Ja, typisk kan du sette inn -x i funksjonen og se om den ligner på uttrykket med x positiv. En ting til, er det mulig å se eller regne seg fram til hva slags kurve en gitt funksjon representerer?(altså uten å tegne den først) Ja, ved hjelp av magefølelse og erfaring. Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Hei! Lurer på denne oppgaven (R2, integralregning) Gitt funksjonene: f(x)=x2-4x-5 g(x)=x-9 h(x)=-5 b) Finn volumet av omdreiningslegemet som fremkommer når arealet som avgrenses av grafene til f og g dreies 360 grader om x-aksen. - Her er jeg litt usikker ... c) Finn volumet av omdreiningslegemet som fremkommer når arealet mellom grafene til f og h dreies 360 grader om grafen til h. - Her er det vel bare å ta , i og med at dette arealet ligger helt inntil h? Endret 22. september 2012 av maikenflowers Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Hei! Lurer på denne oppgaven (R2, integralregning) Gitt funksjonene: f(x)=x2-4x-5 g(x)=x-9 a) Finn arealet som avgrenses av grafene til f, g og h. Hva er h(x)? Endret 22. september 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Hei! Lurer på denne oppgaven (R2, integralregning) Gitt funksjonene: f(x)=x2-4x-5 g(x)=x-9 a) Finn arealet som avgrenses av grafene til f, g og h. Hva er h(x)? Ops, den glemte jeg å legge ved. h(x)=-5 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Du må nok dele opp integreringen. Hvis du tegner opp grafene ser du lettere hvilke funksjoner som "begrenser" arealet i hvilke intervall. 1 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Du må nok dele opp integreringen. Hvis du tegner opp grafene ser du lettere hvilke funksjoner som "begrenser" arealet i hvilke intervall. Jeg har sett litt mer på oppgaven nå. På b) fikk jeg 165/2 som svar ved å ta V= på c) er jeg ganske sikker på at svaret blir (32/3)*π. Jeg gikk frem slik jeg har beskrevet i det opprinnelige innlegget. Ser dette riktig ut? Endret 22. september 2012 av maikenflowers Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Nei, egentlig ikke.. Du skal finne to volumer, ikke arealer. Hva er formelen for volumet av et omdreiningslegeme? Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Nei, egentlig ikke.. Du skal finne to volumer, ikke arealer. Hva er formelen for volumet av et omdreiningslegeme? Men er det ikke det jeg har gjort her? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Sikker på det? Burde ikke dukke opp et sted? Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Sikker på det? Burde ikke dukke opp et sted? Blir svaret på b) ? Og tilsvarende på c)? Endret 22. september 2012 av maikenflowers Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Den formelen jeg lærte er at volumet av et omdreiningslegeme er , det ser ikke ut som om det er det samme, hva sier læreboken? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 En enkel måte å tenke seg frem til disse på er ved at radien til omdreiningslegemet alltid er f(x). Volumet av en tynn skive med bredde dx er da og arealet av hele greia blir da: . Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) En enkel måte å tenke seg frem til disse på er ved at radien til omdreiningslegemet alltid er f(x). Volumet av en tynn skive med bredde dx er da og arealet av hele greia blir da: . Du mener vel volumet Men det er jo et areal mellom to grafer jeg skal dreie 360 grader om x-aksen ... Endret 22. september 2012 av maikenflowers Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Jeg synes denne forklarer omdreiningslegemer ganske bra hvis du hopper over bitene hvor de forklarer programmet eller kalkulatoren eller hva det er, du finner sikkert noe tilsvarende i matteboken din.. Endret 22. september 2012 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå