the_last_nick_left Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Sett felles faktor utenfor og bruk konjugatsetningen til å faktorisere nevneren i det første uttrykket. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 (endret) Åpenbart, men jeg klarer ikke finne fellesnevneren, altså konugatsetningen.. Endret 19. september 2012 av Hugol Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Som sagt, se på nevneren i den første brøken. Sett felles faktor utenfor, hva får du da? Lenke til kommentar
mathu Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 heisann Sitter veldi fast her er det noen som kan hjelpe meg? skjønner ikke hvordan jeg kommer frem til svare :S Pao har startet enmannsforetaket Porsepen som en hobby. Porsepen lager togsett og tesett til barn som er dekorert med kinesiske tegn og figurer. Han setter av 29 timer i måneden til denne jobben. Han setter av 12 timer til produksjon, 12 timer til maling og 5 timer til montering. Det er kun togsettene han trenger å montere. Det tar én time å produsere ett togsett, mens det tar to timer å produsere ett tesett, da denne inneholder mange deler. Det tar to timer å male ett togsett, mens det tar én time å male ett tesett. Hvert togsett selges med en profitt på 500 kroner, mens hvert tesett selges med en profitt på 300 kroner. Da etterspørselen for begge sett er stor, antar Pao at han får solgt alt han lager. La x være antall togsett Pao lager og selger månedlig, og la y være antall tesett Pao lager og selger månedlig. Paos månedlige profitt er den totale månedlige profitten foretaket hans bringer, i kroner. c) Hva er den totale profitten uttrykt ved x og y . d) Ved hjelp av lineær programmering, bestem hvor mange av hver type sett Pao bør produsere for å sikre seg mest profitt. Hva er profitten da? Lenke til kommentar
whistle Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Har stortsett fått til oppgavene lenger opp (får riktig svar, men klarer ikke å gjøre svaret "pent"). Men, jeg lurer på en ting til. Skjønner ikke helt dette med denne "o" "Finn f(x) og g(x) slik at h(x)=(f o g)(x)" Her er problemet mitt at jeg ikke helt skjønner hva o er, og hvordan jeg skal bruke opplysningene til å finne f og g. Kunne noen gitt meg et eksempel på hvordan man løser en slik oppgave, og forklart hva denne o-en egentlig er? (Har prøvd å lese i boka, men de bare bruker den, uten å egentlig forklare den.) Lenke til kommentar
fomlen Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Kan noen hjelpe meg med negative binære tall? Skal konvertere -5/6 til 2-tallsystemet. Har funnet ut at 5/6 = 0,1101010101... , men hvordan skal dette skrives som -5/6 ? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 (endret) Har stortsett fått til oppgavene lenger opp (får riktig svar, men klarer ikke å gjøre svaret "pent"). Men, jeg lurer på en ting til. Skjønner ikke helt dette med denne "o" "Finn f(x) og g(x) slik at h(x)=(f o g)(x)" Her er problemet mitt at jeg ikke helt skjønner hva o er, og hvordan jeg skal bruke opplysningene til å finne f og g. Kunne noen gitt meg et eksempel på hvordan man løser en slik oppgave, og forklart hva denne o-en egentlig er? (Har prøvd å lese i boka, men de bare bruker den, uten å egentlig forklare den.) er en såkalt sammensatt funksjon. Det er en ny funksjon som er slik at . Hvis og så er og . Når det gjelder oppgaven din så kan jo et eksempel være "finn og slik at ." Vi ser da at vi har en potens av e, der eksponenten er et uttrykk. Vi kan da tenke oss at og . Er du med på det? Vi kan også tenke oss (denne er litt "frekk") at og . Endret 19. september 2012 av Jaffe Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Har stortsett fått til oppgavene lenger opp (får riktig svar, men klarer ikke å gjøre svaret "pent"). Men, jeg lurer på en ting til. Skjønner ikke helt dette med denne "o" "Finn f(x) og g(x) slik at h(x)=(f o g)(x)" Her er problemet mitt at jeg ikke helt skjønner hva o er, og hvordan jeg skal bruke opplysningene til å finne f og g. Kunne noen gitt meg et eksempel på hvordan man løser en slik oppgave, og forklart hva denne o-en egentlig er? (Har prøvd å lese i boka, men de bare bruker den, uten å egentlig forklare den.) (f o g) er det samme som å skrive f(g(x)). På samme måte: (g o f) = g(f(x)) Eksempelvis, hvis vi har f(x) = x2 og g(x) = x-1 (f o g) = f(g(x)) = f(x-1) = (x-1)2 Ser du da hva (g o f) blir? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Kan noen hjelpe meg med negative binære tall? Skal konvertere -5/6 til 2-tallsystemet. Har funnet ut at 5/6 = 0,1101010101... , men hvordan skal dette skrives som -5/6 ? http://en.wikipedia.org/wiki/Two's_complement Alternativt kan du bare sette minustegn framfor. Det avhenger av hvilke representasjonsmetode du vil bruke, men her har du noen alternativer: http://simple.wikipedia.org/wiki/Negative_binary_numbers Lenke til kommentar
-eddy- Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Kan noen hjelpe meg med negative binære tall? Skal konvertere -5/6 til 2-tallsystemet. Har funnet ut at 5/6 = 0,1101010101... , men hvordan skal dette skrives som -5/6 ? Regner med at du snakker om MAT-INF1100 obligen ved UiO. I så fall er det bare å sette minus forran svaret ditt. Lenke til kommentar
Fredrinco Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 (endret) Endret 20. september 2012 av Fredrinco Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Kan noen hjelpe meg med negative binære tall? Skal konvertere -5/6 til 2-tallsystemet. Har funnet ut at 5/6 = 0,1101010101... , men hvordan skal dette skrives som -5/6 ? Vet ikke om det er en uting å bruke brøk i binærsystemet, men det er den eneste måten å skrive det nøyaktig. og , så ? Lenke til kommentar
Maximillionaire Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Hei Sitter og skal gjøre om U-factor fra US-enhet til SI/Metrisk enhet. Hvorav enhetene er BTU/(h-oF-ft2) US-enhet og SI enhet er W/m2-K. Har funnet ut at 1BTU er 1055J, h(time)=3600s, 75,20F er 24 Celsius, og ft2=0.0929m2 Grunnen til at jeg bruker 24Celsius og 75,5 Fahrenheit er rett og slett at det skal være i standard temperatur. Det som er oppgaven er å bevise at 0.19 US-enheten er det samme som 1.10 i SI-enhet. Etter google søk finner jeg kun en konverteringsfaktor på 5,678----, men det hjelper meg svært lite i å vise at 0.19*5.678=1.10. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Har et spørsmål Vi holder på med homogene og inhomogene 2 ordens differensial ligninger med konstante koeffsienter. Ser at på matte 4, så er dette jeg også skal ha. Dog på en inhomogen oppgave slik som vi jobber nå, så "gjetter" vi på partikkeløsningen. Vil det senere bli litt mer avansert forklart hvordan partikkeløsningen blir? takk Lenke til kommentar
frk.anna Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Hei. Sitter med kontrolloppgaver før matteprøven, og har tydeligvis fått totalt hjerneteppe, for dette er vel en forholdsvis enkel oppgave (?) - men jeg ser ikke hva jeg har lov til å trekke sammen Noen som kan forklare/vise utregningen til denne oppgaven (har ikke fasit): Faktoriser utrykket: y4 + 2y2+1 (y·y·y·y) + (2·y·y) + 1 = y·y·y·y + 2·y·y + 1 = y6+ 3 (dette er vel ikke lov?) Endret 20. september 2012 av anna.sol Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Nei, det er aldeles ikke lov. Bruk første kvadratsetning. Lenke til kommentar
frk.anna Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Selvfølgelig! TAKK! - Virkelig glad jeg regner disse oppgavene, første gang jeg bruker kvadratsetningen på noe annet enn 2 y4 + 2y2+1 = (y2+1)2 Endret 20. september 2012 av anna.sol Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Har et spørsmål Vi holder på med homogene og inhomogene 2 ordens differensial ligninger med konstante koeffsienter. Ser at på matte 4, så er dette jeg også skal ha. Dog på en inhomogen oppgave slik som vi jobber nå, så "gjetter" vi på partikkeløsningen. Vil det senere bli litt mer avansert forklart hvordan partikkeløsningen blir? takk Det finnes andre ikke-heuristiske metoder for å løse slike ligninger, ja. Det du gjør nå er at selv om du gjetter, så gjetter du på noe "lurt". Søk opp "method of undetermined coefficients" og les litt selv. Se om du blir noe klokere. Det er andre måter å gjøre det på, men de innebærer litt mer jobb. I senere kurs vil du muligens lære Laplace-transformasjon, og det kan ofte gjøre livet ditt enklere. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Har et spørsmål Vi holder på med homogene og inhomogene 2 ordens differensial ligninger med konstante koeffsienter. Ser at på matte 4, så er dette jeg også skal ha. Dog på en inhomogen oppgave slik som vi jobber nå, så "gjetter" vi på partikkeløsningen. Vil det senere bli litt mer avansert forklart hvordan partikkeløsningen blir? takk Det finnes andre ikke-heuristiske metoder for å løse slike ligninger, ja. Det du gjør nå er at selv om du gjetter, så gjetter du på noe "lurt". Søk opp "method of undetermined coefficients" og les litt selv. Se om du blir noe klokere. Det er andre måter å gjøre det på, men de innebærer litt mer jobb. I senere kurs vil du muligens lære Laplace-transformasjon, og det kan ofte gjøre livet ditt enklere. Har ikke hatt så mye problemer med det vi gjør nå på "lur gjetting". Var mest interessert i å vite hva skrittet var videre, siden jeg tilfeldig så over pensumet for matte 4 i dag Men takk skal du ha Lenke til kommentar
frk.anna Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Går helt i surr i alle bokstavene og tallene - får så mange forskjellige svar Noen som kan si meg om dette stemmer? (fant ikke ut hvordan jeg skulle få skrevet/limt inn brøken - men regner med at dere forstår ) ( (4/m-3) - (4/3m-9) ) : ( 3m+6/m2-9) = m+3/m+2 .. og hva med denne? ( (k/k-3) - (3/2k+6) ) (k2-9/k) = ??? Endret 20. september 2012 av frk.anna Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå