the_last_nick_left Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hvor kom tallet 15 fra? Er det riktig å si at trekantene er formlike fordi vinkel, a ,b , c og vinkel d, e , c er TOPPVINKLER? Nei, det er det ikke, i og med at de ikke er det.. Og det 15-tallet kom nok fra oppgaven et sted. Hei, holder på med big-oh summasjon her, og kommer derfor over noen uttrykk som blir slik at du typisk har n^3*[n+(n-1)....+1] Kan jeg skrive denne [n+(n-1).....+1] på en enklere måte? Altså finnes det et tegn for dette? Du kan absolutt skrive det på en enklere måte. Det finnes ikke et eget tegn, men det er et ganske pent uttrykk som du egentlig bør kjenne til når du holder på med summer. Fundér litt over hva er.. Hvis du ikke ser det med en gang så prøv med n lik to, tre og fire og se om du ser mønsteret. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Forkorting av rasjonale uttrykk: BILDE: http:// https://photos-4.dropbox.com/si/xl/o1KamHmvR8UCuTOtX9ABOHKsNbR-djOcd1s3RlXp12s/5339699/1348077600/f4535f4/DSC_0136.jpg Skjønner ikke.. Nevneren nede har jeg ihvertfall fått x^2 -4x + 3 = (x-3)(x-1) Endret 18. september 2012 av Lami Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Bildet dukker ikke opp? Men faktoriseringen er riktig. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hei, holder på med big-oh summasjon her, og kommer derfor over noen uttrykk som blir slik at du typisk har n^3*[n+(n-1)....+1] Kan jeg skrive denne [n+(n-1).....+1] på en enklere måte? Altså finnes det et tegn for dette? Du kan absolutt skrive det på en enklere måte. Det finnes ikke et eget tegn, men det er et ganske pent uttrykk som du egentlig bør kjenne til når du holder på med summer. Fundér litt over hva er.. Hvis du ikke ser det med en gang så prøv med n lik to, tre og fire og se om du ser mønsteret. takk, husket ikke det E tegnet, et år siden nå :9 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Men det var ikke det vi tenkte på, det kan skrives veldig mye penere enn det.. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Bildet dukker ikke opp? Men faktoriseringen er riktig. Se urlen istedenfor:http:// http://db.tt/HY2s4Sbu (sorry ble stående bilde) Endret 18. september 2012 av Lami Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Virker fortsatt ikke. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) BILDE NÅ: http:// http://db.tt/HY2s4Sbu *veldig bra!* Sebastian Jepp, ble klarere. Nå har jeg fått noenlunde teken på det! Tusen takk Endret 18. september 2012 av Lami 1 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Ah stemmer glemte konverteringsformlene(oppfant just ordet i mangel på huske-evne), DE burde jeg virkelig ha husket kan konvertere det til (n^2+n)/2, takker Lenke til kommentar
Fruhvit Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hei. Jeg trenger hjelp med en oppgave jeg rett og slett ikke forstår. Vi skyter opp ei kule. høyden i meter etter t sekunder er gitt ved: h(t)= -5t^2+50t d) Når er kula 50m over bakken? =) Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Ah stemmer glemte konverteringsformlene(oppfant just ordet i mangel på huske-evne), DE burde jeg virkelig ha husket kan konvertere det til (n^2+n)/2, takker Den er forøvrig meget lett å utlede. Summer over fra 1 til n. Venstre side kollapser til og høyre side blir , der er den ønskede summen. Løs og få . Samme teknikk kan brukes for å få for også. Endret 18. september 2012 av Frexxia 1 Lenke til kommentar
whistle Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hei. Jeg trenger hjelp med en oppgave jeg rett og slett ikke forstår. Vi skyter opp ei kule. høyden i meter etter t sekunder er gitt ved: h(t)= -5t^2+50t d) Når er kula 50m over bakken? =) her setter du bare funksjonen lik 50, altså -5t^2+50t=50 og finner ut ifra det t Lenke til kommentar
Fruhvit Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hei. Jeg trenger hjelp med en oppgave jeg rett og slett ikke forstår. Vi skyter opp ei kule. høyden i meter etter t sekunder er gitt ved: h(t)= -5t^2+50t d) Når er kula 50m over bakken? =) her setter du bare funksjonen lik 50, altså -5t^2+50t=50 og finner ut ifra det t Har prøvd, men får en kvaderatrot på 3500 som jeg ikke får gjort mindre:/ Lenke til kommentar
whistle Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Håper noen kan hjelpe! Finn F' av F(x)=x^2-x ved å bestemme Skal jeg sette inn sånn at det blir og hvordan går jeg egentlig videre derfra? Endret 18. september 2012 av whistle Lenke til kommentar
whistle Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Hei. Jeg trenger hjelp med en oppgave jeg rett og slett ikke forstår. Vi skyter opp ei kule. høyden i meter etter t sekunder er gitt ved: h(t)= -5t^2+50t d) Når er kula 50m over bakken? =) her setter du bare funksjonen lik 50, altså -5t^2+50t=50 og finner ut ifra det t Har prøvd, men får en kvaderatrot på 3500 som jeg ikke får gjort mindre:/ hvordan har du gjort det, da? du får jo da -5t^2+50t-50=0, og kan løse det med abc-formelen. edit: ser man får svar med kvadratrot i, evt stygge desimaler, men det er vel riktig svar det da. 1.13 og 8.87? Endret 18. september 2012 av whistle Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Ja, men i grenseverdien er det h som skal gå mot 0, ikke x. Du må også passe på å ta en parentes rundt funksjonsuttrykket til f(x) når du setter inn: . Lenke til kommentar
Fruhvit Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Hei. Jeg trenger hjelp med en oppgave jeg rett og slett ikke forstår. Vi skyter opp ei kule. høyden i meter etter t sekunder er gitt ved: h(t)= -5t^2+50t d) Når er kula 50m over bakken? =) her setter du bare funksjonen lik 50, altså -5t^2+50t=50 og finner ut ifra det t Har prøvd, men får en kvaderatrot på 3500 som jeg ikke får gjort mindre:/ hvordan har du gjort det, da? du får jo da -5t^2+50t-50=0, og kan løse det med abc-formelen. Takk for at du hjelper=) Jeg har gjort følgende: a= -5, b=50, c=50 b^2-4ac -&--#62; -5^2 -4(-5)50 2500+1000 3500 h= ( -b +/- Kvaderatroten b^2-4ac) /2a h= (-50 +/- kvadratroten 3500) /-10 jeg har jo tullet med fortegn!!!!! Takk for all hjelp Endret 18. september 2012 av Fruhvit Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 BILDE NÅ: http://db.tt/HY2s4Sbu Sånn, nå virket det. For at du skal kunne forkorte må teller og nevner ha en (eller flere) felles faktor. Hva skal til for at teller og nevner skal ha felles faktor her? Lenke til kommentar
whistle Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 ah, skrev bare feil, mente selvfølgelig h->0. men for å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal gå videre for å finne den deriverte? Lenke til kommentar
jaricho Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hvilket skolenivå er dette på? Så meget avansert ut for mye helt øverst her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå