KompleX Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (-7x^2) - (-8x^2) blir x^2, ikke 1. Da bør resten være grei å løse. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Okay, der var feil. Men jeg er forsatt stuck. Vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Lenke til kommentar
fomlen Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Noen som har en ide? Følgen xn er gitt ved differenslikningen: xn = cos(xn-1) * xn-2 * sin(xn-3) for n >= 3 x0 = 3, x1 = 2 og x2 = 1. Vis ved induksjon at 0 <= xn <= 1 for alle heltall n >= 2. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Det holder for (sjekk). Anta at det holder for der . Da er , , . Så Lenke til kommentar
mathu Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Heisann jeg trenger hjelp med en oppgave. Volumet til en rett sylinder med høyden h og radius r er gitt ved : V=πr2h La høyden være dobbelt så stor som radien. Anta at sylinderen vokser uten å forandre form. i) Hvis radien er firedoblet, bestem hvor mange prosent volumet øker. ii) Hvis volumet er tredoblet, bestem hvor mange prosent radien øker. kan noen hjelpe meg sitter veldi fast i denne oppgaven :S Endret 17. september 2012 av mathu Lenke til kommentar
fomlen Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Det holder for (sjekk). Anta at det holder for der . Da er , , . Så Takk, men hvordan skal jeg sjekke for n = 2 når sin(xn-3) = sin(x-1)? Lenke til kommentar
mathu Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Må gjennom et brukerkurs i matte på studiet mitt, er kjempedårlig i matte og får ikke engang til den første oppgaven på den første innleveringen Hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med løsningen eller bare vise meg hvordan jeg skal begynne. Det er relativ økning og vekstfaktor: "En verdi vokser eksponentialt pr. år. Verdien etter fire og ti år har vokst til 2385 og 3106 henholdsvis. Hvor mange prosent vokser verdien pr. år?" Ser bare ikke hvordan jeg kan finne svaret uten å vite a1. Det jeg gjorde var å sette a1=a6*k^5 der a1= 2385 og a6=3106. Så satte jeg k^5 = 3106/2385 og fann ut hva k ble. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Heisann jeg trenger hjelp med en oppgave. Volumet til en rett sylinder med høyden h og radius r er gitt ved : V=πr2h La høyden være dobbelt så stor som radien. Anta at sylinderen vokser uten å forandre form. i) Hvis radien er firedoblet, bestem hvor mange prosent volumet øker. ii) Hvis volumet er tredoblet, bestem hvor mange prosent radien øker. Det er noen spørsmål og noen tips om den oppgaven litt bak i tråden. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Det holder for (sjekk). Anta at det holder for der . Da er , , . Så Takk, men hvordan skal jeg sjekke for n = 2 når sin(xn-3) = sin(x-1)? Likningen holder bare for . Det er oppgitt hva de foregående leddene er. Endret 17. september 2012 av Frexxia Lenke til kommentar
leifa Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) hei jeg trenger lit hjelp til en oppgave. oppgave 1.139 D) side 44 SIGMA R1 matematikk 2.utgave Fra et boligområde går det en bussrute til byen.Etter at bussen har forlat boligområdet, passerer den tre stoppesteder før den kommer til byen. Busselskapet regner med at på hvert av de tre stoppestedene er 70% sjanse for at det står folk som skal med bussen. ingen går av bussen før den kommer til byen. La X være antall ganger en buss stopper på vei til byen. busselskapet regner med at sannsynligheten for at bussen må stanse nøyaktig k stoppesteder, er P(X=k)=3ck*0.7k*0.33-k I morgenrushet må busselskapet sette opp to busser for å få med alle passasjerene. Buss A kjører først fra boligområdet, med buss B rett bak seg. når de kommer til det første stoppet der det står folk og venter, stanser buss A for å ta opp passasjerene, mens buss B kjører forbi. På neste stopp er det buss B som stanser og tar opp passasjerene, mens buss A kjører forbi, osv. D) Regn ut sannsynligheten for at buss B kommer først til byen. Hvilken buss bør en ta fra boligområdet dersom en ønsker å komme først til byen? Endret 17. september 2012 av leifa Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Okay, der var feil. Men jeg er forsatt stuck. Vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Har du sett videoane om polynomdivisjon på UDL.no (starter med denne). (Eg skreiv og ei forklaring ei gong i tida -- link til PDF -- men forklaringane på UDL er sikkert betre.) Derivasjon er forresten ikkje det same som divisjon. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Okay, der var feil. Men jeg er forsatt stuck. Vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Slik jeg ser det er det ingenting "spesielt" med dette polynomet, som kunne gjort det til noe annet enn plankekjør om du kan grunnleggende polynomdivisjon. Jeg pleier å tenke hva må jeg gange x med for å få 2x^3. Da får du 2x^2, slik du har. Deretter ganger du 2x^2 med -4, og setter svaret (-8x^2) under neste ledd i polynomet. Så kommer trikset: snu fortegnene, slik at når du legger sammen får du null på den første og x^2 på neste ledd... Da står du igjen med x^2. Dra ned ett ledd om gangen, først -19x. Så tenker du på ny hva du må gange x med for å få x^2. Det er åpenbart x. (Da skriver du + x i svaret, slik at vi til nå har 2x^2 + x..) Så ganger du x'ene og får x^2. Gang så x'en med -4, og sett svaret der under den -19x'en du trakk ned i stad. Så skifter du fortegn og legger sammen. Trekk så til slutt ned 60, og det siste leddet i svaret ser du raskt blir -15. Vet ikke om det gjorde noe klarere. Sebastian Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Det holder for (sjekk). Anta at det holder for der . Da er , , . Så Er det nøvendig å regne ut noe mer enn ? kan jo ikke bli negativt, og i neste runde detter 2-eren bort. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Strengt tatt ikke, men da er jeg forsikret om at alle er i det ønskede intervallet og slipper spesialargumentasjon. Lenke til kommentar
hl90 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hei! f(z) = z^2 What is the image of the upper half-plane D2 = {z : Im (z) > 0}? Sketch f (D2) What is the image of the first quadrant D3 = {z : Re (z) > 0 and Im(z) > 0}? finner ikke helt ut av dette, Im(z) = 2xy sant? Skal jeg da tegne absoluttverdien til dette eller den vanlige verdien? På forhånd takk Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 D2 er en mengde av komplekse tall, nemlig tallene med positiv imaginærdel. Det er altså mengden av tall som befinner seg over den reelle aksen ("x-aksen") i det komplekse planet. Det du skal finne ut, slik jeg ser oppgaven, er hvilke tall disse tallene sendes til når du anvender f på dem. Da må du huske på hva multiplikasjon av komplekse tall gjør. Når du ganger sammen to komplekse tall så ganges modulusen, og så legges argumentene sammen. Hvis vi tenker oss et tall i D2 så vil da . Er du med på det? For å finne f(D2) er det nok å se på ytterkantene av D2. Hva skjer med tallene som ligger nesten langs positiv reell akse? Hva skjed med de som ligger nesten langs negativ reell akse? Tenk tilsvarende for D3. Lenke til kommentar
ventaja Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Hei, kan noen forklare meg målenøyaktighet? Jeg tar matte 1 P (den letteste på vgs) og boken forklarer veldig dårlig om målenøyaktighet. F.eks. I boken måtte man finne forholdet mellom nøyaktigheten og lengden til 30 000 m. De gjorde først lengden om fra 3 mil = 30 km = 30 000 m. De delte dermed 15/30 000 = 0, 0005 Tilslutt multipliserte de 0.0005 * 100= 0.05 % Hvor kom tallet 15 fra? Også, i en annen oppgave skulle jeg forklare hvorfor trekanten DEC er formlik med trekanten ABC. Se bilde. Er det riktig å si at trekantene er formlike fordi vinkel, a ,b , c og vinkel d, e , c er TOPPVINKLER? Endret 18. september 2012 av ventaja Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Å bruke rekkeutviklingen til sinc(x), til å vise at funksjonen er kontinuerlig i orgio er vel ikke helt lovlig? Da det å bytte ut grenseverdien og summasjonstegnet, krever at funksjonen konvergerer uniformt. (Den er må være analytisk) Noe som igjen krever at vi vet den konvergerer for x=0. Som var det vi ønsket å vise. Noen innspill, kan jo godt være jeg er ute og kjører. Men jeg mener at en må vite at funksjonen konvergerer uniformt, for å formelt kunne bytte om grenseverdien og summasjonsindeksen. er kontinuerlig, konvergerer uniformt rundt 0 og grensen er sin(x)/x når n går mot uendelig. Poenget her var vel å gjøre det på mest mulig elementære måte. Om vi velger å definere sin(x) utifra vår kjente rekke så er jo dette ganske elementært da. Endret 18. september 2012 av luser32 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hei, holder på med big-oh summasjon her, og kommer derfor over noen uttrykk som blir slik at du typisk har n^3*[n+(n-1)....+1] Kan jeg skrive denne [n+(n-1).....+1] på en enklere måte? Altså finnes det et tegn for dette? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hva skjer om du snur den da, ser du noe lurt? 1 + 2 + 3 + 4 + ... + (n-1) + n Dette er ei kjent rekke =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå