Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

L = < -1, 1 > U < 2, ∞ > betyr at x mellom minus en og en eller større enn to oppfyller ulikheten. Dette er altså forskjellig fra det du har fått. Sett inn noen tall så ser du hvem som har rett.

Hei, da har jeg tydeligvis gjort noe feil, men ser ikke hva det kan være i farta.

Her er hva jeg har gjort:

1274947.jpeg

Lenge siden jeg har holdt på med slike oppgaver, så er litt rusten. Noen som ser hva jeg har gjort feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg sliter litt med å forstå hva som har blitt gjort i utregningen.

Løsningene på en tredjegradsligning er x = 20, x = 54,6 og x = -14,6

I fasit står det at løsningene er x = 20, x = 20 (1+ kvadratroten av 3) og x = 20 (1- kvadratroten av 3)

Hvordan går man fra 54,6 og -14,6 til disse svarene?

Lenke til kommentar

Poenget med denne typen bevisføring er at GITT en vilkårlig epsilon større enn 0, så er målet ditt å finne en delta som gjør at alt passer sammen. Og når jeg sier at alt skal passe sammen så mener jeg at:

chart?cht=tx&chl=|x-a|<\delta \Rightarrow |f(x)-L| < \epsilon. Med andre ord er du gitt et maksimum tillatt avvik fra f(x) og grenseverdien, og målet ditt er å finne ut hvor langt x kan være unna a.

Så vi starter med å se på hva vi er gitt. Vi er gitt en vilkårlig epsilon større enn 0 og vi vet at

chart?cht=tx&chl=|f(x)-L| = |2x+4-10| = |2x-6| = 2|x-3| < \epsilon. Etter denne manipulasjonen er det lett å se hvilken verdi vi må ha for delta, for siden chart?cht=tx&chl=|x-a| = |x-3| < \delta kan vi la chart?cht=tx&chl=\delta = \frac{\epsilon}{2}.

Hvis vi setter dette inn i det første uttrykket igjen får vi:

chart?cht=tx&chl=|f(x)-L| = 2|x-3| < 2 \delta = 2 \frac{\epsilon}{2} = \epsilon. Hvilket skulle vises. :)

Strålende forklaring. Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Å bruke rekkeutviklingen til sinc(x), til å vise at funksjonen er kontinuerlig i orgio er vel ikke helt lovlig?

Da det å bytte ut grenseverdien og summasjonstegnet, krever at funksjonen konvergerer uniformt. (Den er må være analytisk) Noe som igjen krever at vi vet den konvergerer for x=0. Som var det vi ønsket å vise.

Noen innspill, kan jo godt være jeg er ute og kjører. Men jeg mener at en må vite at funksjonen konvergerer uniformt, for å formelt kunne bytte om grenseverdien og summasjonsindeksen.

Lenke til kommentar

Det var det fælt til spørring og graving angående den innleveringen i mat111 da... Husk hvor heldige dere er som bare har 2 obligatoriske innleveringer og ikke 8/9.

For å faktisk hjelpe deg, så benytt deg av skviseteoremet.

http://en.wikipedia....Squeeze_theorem

1. Vis at

chart?cht=tx&chl= 0 \: \leq \: |\,\sin x| \: \leq \: |x|  \qquad \forall x \in \mathbb{R}

2. SKVIIIIIIIS

Og det kan og være greit å si at du jobber med en innlvering, og ikke bare prøver å fiske ut fasitsvarene uten å gjøre en innsats. (Ikke at jeg sier at du gjør det naturligvis ;) )

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp her folkens..

Har aldri vært god i deling, har kunnet det meste annet men deling har jeg aldri vært god på, sååå, det blir ikke noe bedre med polynomderivasjon.. :p

Jeg kan sånn 1/4.

Isåfall, jeg har oppgaven om å derivere denne:

chart?cht=tx&chl=(2x^3-7x^2 - 19x + 60)  :\ (x-4)

Jeg har klart til hit:

p><p>

chart?cht=tx&chl=2x^3 - 8x^2

ssssssschart?cht=tx&chl=1-19x

(sorry, fikk ikke til den egne polynomdivisjon-formelen..)

Så er jeg stuck. Hva gjør jeg så? Skal +60 ned på samme linjen som 1-19x er? Går det an å gjøre?

Kan noen vær så snill å forklare det veldig tydelig, forklare det du gjør og slikt, for meg? :hm:

Takk! :)

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...