Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-cvVoQz

Har en oppgave her jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal løse:

 

En film varer lenger på kino enn på TV. På kino blir filmen vist med 24 bilder per sekund. På TV blir den vist med 25 bilder per sekund. Storfilmen Titanic varer 175 minutter på kino. Hvor mange minutter kortere er filmen på TV?

 

EDIT: fikk løst den!

Endret av Slettet-cvVoQz
Lenke til kommentar

Har en oppgave som jeg ikke skjønner helt

 

Dette er fra vg1

 

En vare koster 5000 kr. Den blir først satt opp 20%, deretter satt ned 20%.

 

a) Finn den samlede prosentvise endringen i prisen.

 

Noen som kan hjelpe meg med denne. Setter stor pris på svar ;)

Endret av TheRocky
Lenke til kommentar

Du kan bruke l'Hopital til a.

Nei, det kan du ikke. L'Hopital kan brukes når både teller og nevner går mot null eller uendelig, det er ikke oppfylt i a).

Som whistle sier er det jo veldig greit å se at teller varierer mellom minus en og en og nevner går mot uendelig så svaret må bli null, men jeg vet ikke hvordan det skal settes opp formelt.

Om du ikke vil bruke skviseteoremet kan du bruke et søtt lite epsilon-delta argument (strengt tatt er jo skviseteoremet også utledet ved e-d, så dette er "the master technique"). For å bruke e-d, ser vi først på definisjonen av grenseverdi:

chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to a} f(x) = L \Leftrightarrow \forall \epsilon > 0, \exists \delta >0 : \forall x (|x-a|<\delta  \Rightarrow |f(x)-L| < \epsilon

La nå chart?cht=tx&chl=f(x)=\frac{\sin(x)}{x}. Som du sier er det rimelig å anta at grenseverdien er 0. Vi må endre litt på definisjonen siden vi ønsker å se hva som skjer når x går mot uendelig. Grunnen til dette er fordi det ikke gir mening å snakke om chart?cht=tx&chl=|x- \infty| < \delta, så vi sier heller at vi ser på hva som skjer for alle x større enn en vilkårlig gitt konstant N:

chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to \infty} f(x) = 0 \Leftrightarrow \forall \epsilon > 0, \exists N : \forall x>N  \Rightarrow |f(x)-L| < \epsilon.

Med ord: Gitt en vilkårlig epsilon kan vi finne en N slik at for alle x-verdier større enn denne N, vil f(x) minus grenseverdien være tilstrekkelig liten.

Vi ser så på uttrykket vi ønsker å bevise:

chart?cht=tx&chl=|f(x)-L| = |\frac{\sin(x)}{x}| = \frac{|\sin(x)|}{|x|} \leq \frac{1}{|x|} <\frac{1}{N}. Hvor den nest siste ulikheten følger av at chart?cht=tx&chl=\sin(x) \in [0,1], \forall x og den siste fordi chart?cht=tx&chl=x>N \Leftrightarrow \frac{1}{x}<\frac{1}{N} og siden N>0.

Så hvis vi velger chart?cht=tx&chl=N=\frac{1}{\epsilon} (slik N vil det alltid være mulig å velge) ser vi at:

chart?cht=tx&chl=|\frac{\sin(x)}{x}|< \epsilon hvilket skulle vises. :)

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Har en oppgave som jeg ikke skjønner helt

 

Dette er fra vg1

 

En vare koster 5000 kr. Den blir først satt opp 20%, deretter satt ned 20%.

 

a) Finn den samlede prosentvise endringen i prisen.

 

Noen som kan hjelpe meg med denne. Setter stor pris på svar ;)

 

Først blir varen satt opp med 20%: 5000 x 1,2 = 6000. Deretter blir varen satt ned med 20%: 6000 x 0,8 = 4800. Så deler vi det med originalprisen: 4800/5000 = 0,96. Dvs den er satt ned 4% i forhold til hva den kostet i begynnelsen. En lettere måte er å bare gange vekstfaktorene sammen: 1,2 x 0,8 = 0,96.

 

Sebastian :)

Lenke til kommentar

Har en oppgave som jeg ikke skjønner helt

 

Dette er fra vg1

 

En vare koster 5000 kr. Den blir først satt opp 20%, deretter satt ned 20%.

 

a) Finn den samlede prosentvise endringen i prisen.

 

Noen som kan hjelpe meg med denne. Setter stor pris på svar ;)

 

Først blir varen satt opp med 20%: 5000 x 1,2 = 6000. Deretter blir varen satt ned med 20%: 6000 x 0,8 = 4800. Så deler vi det med originalprisen: 4800/5000 = 0,96. Dvs den er satt ned 4% i forhold til hva den kostet i begynnelsen. En lettere måte er å bare gange vekstfaktorene sammen: 1,2 x 0,8 = 0,96.

 

Sebastian :)

 

Aha i see, men hvordan fikk du 4% Hva må man gjøre for å bevise det?

Lenke til kommentar

Prøver å reposte innlegget mitt fra et par sider tilbake, før det forsvinner i eteren :ph34r: Håper noen kan hjelpe. Tema er relativ økning og vekstfaktor:

 

"En verdi vokser eksponentialt pr. år. Verdien etter fire og ti år har vokst til 2385 og 3106 henholdsvis. Hvor mange prosent vokser verdien pr. år?"

 

Sitter også litt fast på denne oppgaven:

 

" a) Volumet til en rett sylinder med høyden h og radius r er gitt ved: V=πr2h. La høyden være dobbelt så stor som radien. Anta at sylinderen vokser uten å forandre form.

i) Hvis radien er firedoblet, bestem hvor mange prosent volumet øker.

ii) Hvis volumet er tredoblet, bestem hvor mange prosent radien øker."

 

i) Jeg prøvde dette, men føler jeg er på tynn is:

awzwva.gifx100, som ble 1500%, men det kan vel ikke være riktig?

Lenke til kommentar

Hei, jeg klarer ikke å løse den vedlagte oppgaven, kan noen hjelpe meg?

Svaret skal være kvadratroten av p.

Svaret kan f.eks. være

chart?cht=tx&chl=\frac{a^{\frac{3}{10}}\cdot a^{{\frac{-3}{5}}}}{a^{\frac{-4}{5}}}

 

Men fra spøk til alvor - det er en fordel å ta med oppgaven når du ber om hjelp. Mitt svar hadde vært helt riktig om det stod "Bytt ut p med a", men det gjør det nok ikke.

 

Hvilke potensregler kan du? Hvordan kan man f.eks. skrive chart?cht=tx&chl=x^{a}\cdot x^{b}? Og hva med chart?cht=tx&chl=\frac{x^a}{x^b}? Hvis du klarer å svare på de to er du langt på vei!

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Prøver å reposte innlegget mitt fra et par sider tilbake, før det forsvinner i eteren :ph34r: Håper noen kan hjelpe. Tema er relativ økning og vekstfaktor:

 

"En verdi vokser eksponentialt pr. år. Verdien etter fire og ti år har vokst til 2385 og 3106 henholdsvis. Hvor mange prosent vokser verdien pr. år?"

 

Sitter også litt fast på denne oppgaven:

 

" a) Volumet til en rett sylinder med høyden h og radius r er gitt ved: V=πr2h. La høyden være dobbelt så stor som radien. Anta at sylinderen vokser uten å forandre form.

i) Hvis radien er firedoblet, bestem hvor mange prosent volumet øker.

ii) Hvis volumet er tredoblet, bestem hvor mange prosent radien øker."

 

i) Jeg prøvde dette, men føler jeg er på tynn is:

awzwva.gifx100, som ble 1500%, men det kan vel ikke være riktig?

 

I første oppgave kan du bruke beløpet etter fire år som utgangspunkt, det vokser til 3106 på seks år..

 

I andre oppgaven er du absolutt inne på noe, men du må huske at "sylinderen vokser uten å forandre form", så du må endre høyden også.

Lenke til kommentar

 

I første oppgave kan du bruke beløpet etter fire år som utgangspunkt, det vokser til 3106 på seks år..

 

I andre oppgaven er du absolutt inne på noe, men du må huske at "sylinderen vokser uten å forandre form", så du må endre høyden også.

 

Takk for tips! Prøvde meg fram ved å sette a1=2385, og da løste det seg.

I oppgave i) må jeg sette høyden er lik 8r i det første leddet? Får prøve litt til, men sliter fortsatt med oppgave ii)

Lenke til kommentar

Takk for tips! Prøvde meg fram ved å sette a1=2385, og da løste det seg.

I oppgave i) må jeg sette høyden er lik 8r i det første leddet? Får prøve litt til, men sliter fortsatt med oppgave ii)

 

Bra! Ja, det stemmer.

 

I oppgave ii vet du at V1=3V0. Hvis du så bytter ut med formelen for volumet får du en likning med r1 som ukjent.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Trenger hjelp videre, vet ikke om jeg har tatt noen feilsteg eller ikke:

 

cos(x)*sin(2x)=cos(x)

 

(cos(x)*sin(2x))/(cos(x))=cos(x)/cos(x)

 

sin(2x)=1

 

...

Løsningen du får blir ikke feil, men når du deler på cos(x) forsvinner to løsninger. Trekk heller fra cos(x) på begge sider, og se hva du får ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...