Spreeky Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Ulikheten: (2s+1):2 - 4(2s-1) < 1 Lenke til kommentar
martees Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Hva har jeg gjort feil her? (Oppgave 2.225 b fra Sinus 1T) Endret 11. september 2012 av martees Lenke til kommentar
magneman Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Læreboka er litt lite forklarende på noen ting, så jeg stiller spørsmål her. Er noen enkle diagrammer med kostnads- og inntektskurver (og grensekostnads- og det som kalles differenseenhetskostnad). Differensekostnad er økning i totale kostnader når produksjonen øker med x enheter. Differanseenhetskostnad er på en form for gjennomsnittlig grensekostnad. altså gjennomsnittlig økning i kostnad per enhet ved en produksjonsøkning på x enheter. Nå til spørsmålet mitt: Hvorfor er det slik at differansekostnad, differanseenhetskostnad, differanseinntekt og differanseenhetsinntekt skal plasseres midt i et intervall i et diagram? Si at differanseenhetskostnaden når man øker produksjonen fra 1000 til 2000 enheter er 200, hvorfor skal dette markeres midt i intervallet (altså på 1500)? Grunnen er sikkert ikke vanskelig, men boka sa ingenting om det, så tenkte jeg skulle spørre. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) martees: so , og du kan dermed ikkje korte bort dei nemnarane. Utvid brøken med i tillegg. Endret 11. september 2012 av Torbjørn T. 1 Lenke til kommentar
martees Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 martees: so , og du kan dermed ikkje korte bort dei nemnarane. Utvid brøken med i tillegg. Takk, skal prøve! Lenke til kommentar
mintolezon Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Så jeg prøver å lære meg å gjøre om på lenge og volumenheter. Jeg fant en webside som har brukt en metode som gjør det enkelt å huske på sånt. (K)ing (H)enry (D)oesn’t (U)nderstand (D)oing ©onversions of (M)etric. Altså: Kilo, Hecta, Deka, Unit: Liter, Gram, Meter, Deci, Centi, Milli ---> http://www2.ccsd.ws/sbfaculty/team8e/jecole/science/metric%20conversion.htm Ved å bruke denne metoden gjorde jeg om 480 CM til M - altså 4.80 M i følge denne metoden. Det korrekte svaret er 4.8 M. Eg lurer på hvorfor faller den ene 0 bort ved bruk av metoden jeg har forklart? Lenke til kommentar
Neckrick Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Hei, hvordan gjør jeg oppgaven under? tema: Standardform og potenser. Avstanden fra midten av jorda til midten av månen er det 3,84*10^8m. Måneradien er 1740km og jordradien er 6371km. a) vi sendte et lyssignal med farten v=3,0*10^8m/s fra jordoferflaten til månen- hvor lang tid tar det før signalet kommer tilbake etter å ha reflektert. b) tenk deg at du reiser til månen farten er 1000m/s. hvor lang tid tar det? i svare i passende enhet. Håper noen kan hjelpe meg :O er stuck. fasit: a) 2.5sekunder b) 4 dager 8 timer 25 sekunder Endret 11. september 2012 av Slund Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Kall senter senter avstanden for d_s, videre så betegner r_j jordradien og r_m måneradien. Strekningen fra overflaten av jorden til månen blir da følgelig d = d_s - (r_j + r_m) Tiden det tar for lyset å reise det dobbelte av denne strekningen, blir dermed t = s/v = 2 [ d_s - (r_j + r_m) ] / v Hvor v er lysfarten i vakum. Dog blir ikke disse helt kalkulasjonene riktige, fordi vi antar at lysfarten er konstant noe den ikke er, da den må reise gjennom jordas atmosfære. Men jeg antar tapet er neglisjerbart. Lenke til kommentar
whistle Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Hvordan løser man denne typen oppgave? for eksempel på a, så veit jeg jo at sinx har maks- og min-verdi på 1 og -1, og når man da deler på en uendelig x, går jo x mot 0. Men finnes det noen måte å "regne" seg fram til det? Kan jeg gjøre det grafisk? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Det er litt for lenge siden jeg har regnet på grenseverdier til at jeg vil ta ansvaret for det meste her, men du kan bruke l'Hopital til a. Epsilon-delta kan brukes til å bevise at en grense ikke eksisterer. Grafiske "bevis" er ikke stringente nok, men du kan fint bruke grafiske teknikker til å eksperimentere. For eksempel kan du lett se at grenseverdien i f ikke finnes, men du må bruke epsilon-delta for å bevise det. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Evt. vise at grenseverdien konvergerer mot noe ulikt når du nærmer deg fra forskjellige sider. Noe lettere enn epsilon-delta. Ikke at en ikke burde kunne epsilon-delta, altså. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Hei folkens Har en matteinnlevering neste fredag, så god tid, men jeg gjorde nesten alle oppgavene i dag, bortsett fra 4c og oppgave 6 Angående oppgave 4c: Her ganger jeg telleren med teller og nevner men med motsatt fortegn. Etter jeg har ganget inn får jeg (x+3) - (x-3) / x(rota x+3 + rota av x-3) Hvordan faktorisere mer her? Er dette et 0/0, burde jeg da heller derivere? Når det gjelder oppgave 6: Så er jeg litt usikker på hvordan jeg skal starte. Har hatt influensa de siste dagene, og holdt senga, og ser at jeg har gått glipp av noe. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Du kan bruke l'Hopital til a. Nei, det kan du ikke. L'Hopital kan brukes når både teller og nevner går mot null eller uendelig, det er ikke oppfylt i a). Som whistle sier er det jo veldig greit å se at teller varierer mellom minus en og en og nevner går mot uendelig så svaret må bli null, men jeg vet ikke hvordan det skal settes opp formelt. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Du kan bruke l'Hopital til a. Nei, det kan du ikke. L'Hopital kan brukes når både teller og nevner går mot null eller uendelig, det er ikke oppfylt i a). Som whistle sier er det jo veldig greit å se at teller varierer mellom minus en og en og nevner går mot uendelig så svaret må bli null, men jeg vet ikke hvordan det skal settes opp formelt. Sandwich-teoremet kan jo brukes. http://en.wikipedia.org/wiki/Squeeze_theorem Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Er dette et 0/0, burde jeg da heller derivere? Når det gjelder oppgave 6: Så er jeg litt usikker på hvordan jeg skal starte. Har hatt influensa de siste dagene, og holdt senga, og ser at jeg har gått glipp av noe. Sett inn null og se hva som skjer.. I oppgave 6 kan du enten derivere uttrykket implisitt, totaldifferensiere eller bruke en formel for stigningstallet til tangenten til en kurve. Jeg vet ikke hvilke formaliakrav de stiller, hvis de ikke er så strenge på det holder det å si at rundt punktet P kan vi betrakte y som en funksjon av x, er de strengere på det må du argumentere for hvorfor du kan gjøre det. Og for å vise at punktet ligger på kurven setter du inn for x og y. Nicho_meg: Ja, det var sånn jeg tenkte også, jeg hadde bare glemt at det var et teorem.. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Du kan bruke l'Hopital til a. Nei, det kan du ikke. L'Hopital kan brukes når både teller og nevner går mot null eller uendelig, det er ikke oppfylt i a). Som whistle sier er det jo veldig greit å se at teller varierer mellom minus en og en og nevner går mot uendelig så svaret må bli null, men jeg vet ikke hvordan det skal settes opp formelt. Uff, sorry. Så feil, trodde x gikk mot 0. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Er dette et 0/0, burde jeg da heller derivere? Når det gjelder oppgave 6: Så er jeg litt usikker på hvordan jeg skal starte. Har hatt influensa de siste dagene, og holdt senga, og ser at jeg har gått glipp av noe. Sett inn null og se hva som skjer.. I oppgave 6 kan du enten derivere uttrykket implisitt, totaldifferensiere eller bruke en formel for stigningstallet til tangenten til en kurve. Jeg vet ikke hvilke formaliakrav de stiller, hvis de ikke er så strenge på det holder det å si at rundt punktet P kan vi betrakte y som en funksjon av x, er de strengere på det må du argumentere for hvorfor du kan gjøre det. Og for å vise at punktet ligger på kurven setter du inn for x og y. Nicho_meg: Ja, det var sånn jeg tenkte også, jeg hadde bare glemt at det var et teorem.. Setter jeg inn null, får jeg rota av 3 - rota av -3 / 0 Derfor jeg ganget telleren nede og oppe bare med + i mellom leddene. Det jeg har gjort før. Men kommer ikke videre med faktoriseringen her. Ser jeg må lese litt angående oppgave 6, det er jo 3 oppgaver i oppgave 6, og ser ikke helt hva de spør etter, derfor kommer jeg heller ikke i gang, men takk Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Setter jeg inn null, får jeg rota av 3 - rota av -3 / 0 Nettopp, du får noe som er forskjellig fra null i teller og null i nevner. Ergo finnes ikke grensen. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Setter jeg inn null, får jeg rota av 3 - rota av -3 / 0 Nettopp, du får noe som er forskjellig fra null i teller og null i nevner. Ergo finnes ikke grensen. Forstår det, cluet er bare at vi har sikkert regnet 50 oppgaver i grenseverdier på universitet, og kanskje 2 av de ikke er definert/eksisterer ikke. Vi har enten hatt 0/0 og bruker hopital og deriverer, eller så har vi fått forskjellige verdier, så har faktorisert, slik at vi får fjernet noe oppe og nede, og vi får ut en verdi allikevel. Det har aldri vært så lett, at vi bare setter inn det lim går mot i x verdiene, og så gir oss der. Ta for eksempel den oppgaven her. Som er forholdsvis lik den jeg har Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Kan noen forklare hvorfor f'(x) = 22t^21 er gyldig for alle t, mens y'=-(1/3)x^(-4/3) er gyldig for alle x bortsett fra 0? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå