Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett på felles brøkstrek og skriv så enkelt som mulig

 

1/x+2 + 1/x+1 - 2/x-1

 

/ = brøkstrek

 

Ville vært evig takknemlig om noen kunne forklart meg denne oppgaven.

 

Gang alle brøkene med de andre nevnerene.

 

F.eks.

1/x + 1/y

 

For å få felles må den første brøken ganges med den andre nevneren både i teller og nevner, altså y. Tilsvarende må den andre brøken ganges med den første nevneren, både i teller og nevner altså x. Ganger man med likt over og under brøkstreken ganger man egentlig med 1.

 

1*y/x*y + 1*x/y*x = (y+x)/yx

 

Hadde det vært 3 ulike brøker måtte hver brøk ganges med nevneren til de to andre:

 

1/x + 1/y + 1/z

 

=

 

1*y*z/x*y*x + 1*x*z/y*x*z + 1*x*y/z*x*y

Endret av Brulejus
Lenke til kommentar

Sett på felles brøkstrek og skriv så enkelt som mulig

 

1/x+2 + 1/x+1 - 2/x-1

 

/ = brøkstrek

 

Ville vært evig takknemlig om noen kunne forklart meg denne oppgaven.

 

Gang alle brøkene med de andre nevnerene.

 

F.eks.

1/x + 1/y

 

For å få felles må den første brøken ganges med den andre nevneren både i teller og nevner, altså y. Tilsvarende må den andre brøken ganges med den første nevneren, både i teller og nevner altså x. Ganger man med likt over og under brøkstreken ganger man egentlig med 1.

 

1*y/x*y + 1*x/y*x = (y+x)/yx

 

Hadde det vært 3 ulike brøker måtte hver brøk ganges med nevneren til de to andre:

 

1/x + 1/y + 1/z

 

=

 

1*y*z/x*y*x + 1*x*z/y*x*z + 1*x*y/z*x*y

 

Ok, bra forklart, men skjønner ikke hva fellesnevneren blir i min oppgave.

Lenke til kommentar

Ok, bra forklart, men skjønner ikke hva fellesnevneren blir i min oppgave.

 

Du må gange alle nevnerene med hverandre.

 

1/x+2 + 1/x+1 - 2/x-1

 

første ledd:

 

1 * (x+1) * (x-1)

------------------- + andre ledd + tredje ledd

(x+2) * (x+1) * (x-1)

 

Tilsvarende for de 2 neste leddene. Om du ganger ut de 3 parantesene under brøkstreken får du fellesnevneren.

Endret av Brulejus
Lenke til kommentar

Hei. Har en til som jeg ikke helt skjønner her :p

 

z = x + iy

 

skriv utrykket 1/(z^2 +1) som en funksjon av x og y.

 

re(1/z^2 +1) og im(1/z^2 +1).

 

Først må du finne ut hva chart?cht=tx&chl=\frac{1}{z^2 + 1} blir når du bytter ut z med z = x + iy, og får det på en form der du kan finne real- og imaginærdel (dvs. en sum av et reelt uttrykk, og et uttrykk som er ganget med i). Når du har gjort det skal du ta real- og imaginærdelene. Disse blir da funksjoner av x og y.

Lenke til kommentar

Hei, trenger hjelp med en innlevering i matematikk;

 

gitt

 

F = (z,1,0) i R^3

 

Oppgaven ber om å skissere et bilde av F. Jeg aner ikke hvordan jeg skal gå frem

 

Hva menes med F = (z,1,0)? Mener du vektorfunksjonen F(x,y,z) = (z,1,0) eller en parameterisering med z som parameter?

Lenke til kommentar

Heisann! Ser det er mye god hjelp her til ganske så komplisert matte (i mine øyne i alle fall). Selv har jeg P-matte, noe som burde være barnemat i forhold til visse andre ting her. Derimot så er det noe som ergrer meg litt. Som første kapittel har vi fått potenser, og det er jo i og for seg greit. Problemet mitt oppstår når det blir minuspotenser. I brøk.

 

En oppgave her f.eks:

 

3^3 * 2^-2 * 3^-4

2^-1 * 3^-2

 

Svaret skal visst bli 3^2 (i følge kameraten min som sjekket fasiten) og jeg lurer på, hvordan blir det det? Ikke at jeg betviler svaret på noen måte, men rett og slett, hvordan kommer man fram til det?

 

Så, med alt dette her lurer jeg rett og slett bare på om noen kunne gitt meg en god forklaring på hva man gjør når det er minuspotenser over og under brøkstrek. Burde ikke være noe stort problem for dere vil jeg tro :)

Lenke til kommentar

Må gjennom et brukerkurs i matte på studiet mitt, er kjempedårlig i matte og får ikke engang til den første oppgaven på den første innleveringen :cry: Hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med løsningen eller bare vise meg hvordan jeg skal begynne. Det er relativ økning og vekstfaktor:

 

"En verdi vokser eksponentialt pr. år. Verdien etter fire og ti år har vokst til 2385 og 3106 henholdsvis. Hvor mange prosent vokser verdien pr. år?"

 

Ser bare ikke hvordan jeg kan finne svaret uten å vite a1.

Lenke til kommentar

Hei. Har en til som jeg ikke helt skjønner her :p

 

z = x + iy

 

skriv utrykket 1/(z^2 +1) som en funksjon av x og y.

 

re(1/z^2 +1) og im(1/z^2 +1).

 

Først må du finne ut hva chart?cht=tx&chl=\frac{1}{z^2 + 1} blir når du bytter ut z med z = x + iy, og får det på en form der du kan finne real- og imaginærdel (dvs. en sum av et reelt uttrykk, og et uttrykk som er ganget med i). Når du har gjort det skal du ta real- og imaginærdelene. Disse blir da funksjoner av x og y.

 

Ja, den ser jeg. er bare at når det står på formen 1/(x^2 + 2xyi -y^2 + 1) ser jeg ikke hvordan jeg skal få separert realdelen og imaginærdelen. Noen flere tips?

Lenke til kommentar

Hvis du først gjør det gode gamle trikset med å gange med den konjugerte av nevner i teller og nevner så vil du få en brøk med reelt tall, og du kan faktorisere telleren til en sum av en reell og en imaginær del. Det blir grisete, men mulig. Kanskje andre har en raskere måte.

Lenke til kommentar

 

Usikker på om oppgaven er rett skrevet av eller om jeg har gjort noen feil.

 

math.pdf

Det var egentlig helt perfekt! Tusen takk! Det handler vel kanskje bare om de forskjellige regnereglene, men jeg glemmer alltid å tenke på de. Det er dessuten ikke forklart med no bra eksempel i boka.

 

Så igjen, tusen hjertelig! :)

Lenke til kommentar

Hvis du først gjør det gode gamle trikset med å gange med den konjugerte av nevner i teller og nevner så vil du få en brøk med reelt tall, og du kan faktorisere telleren til en sum av en reell og en imaginær del. Det blir grisete, men mulig. Kanskje andre har en raskere måte.

 

Takk igjen:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...