Jaffe Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Svaret ditt er riktig det. Det er bare skrevet på en annen måte: Her satte jeg først på felles brøkstrek, deretter benyttet jeg at . Klarer du å verifisere at dette er riktig inversfunksjon? 1 Lenke til kommentar
Musemappemannen Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Svaret ditt er riktig det. Det er bare skrevet på en annen måte: Her satte jeg først på felles brøkstrek, deretter benyttet jeg at . Klarer du å verifisere at dette er riktig inversfunksjon? Hadde egentlig vært fint om du kunne vist det også Endret 29. august 2012 av Musemappemannen Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Hvor langt ute er jeg om jeg skriver formelen som dette? X1= (-b - √(b²-4ac)) / 2a Noen som kan sjekke noe her for meg? Om: a = 2 b = 3 c = 4 hva får du da til svar? Må sjekke om jeg har gjort det rett her.. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) hva får du da til svar? Endret 29. august 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Svaret ditt er riktig det. Det er bare skrevet på en annen måte: Her satte jeg først på felles brøkstrek, deretter benyttet jeg at . Klarer du å verifisere at dette er riktig inversfunksjon? Hadde egentlig vært fint om du kunne vist det også Dette blir egentlig ren regning. Husk at en inversfunksjon skal ta hver "ut-verdi" fra den opprinnelige funksjonen, og gi tilbake hvilken x-verdi som gav denne funksjonsverdien. Det vil som oppgaven sier, si at den skal oppfylle følgende: . Jeg kan ta den første: Hva blir ? Jo, da skal vi sette inn det vi får når vi regner ut inn i : Er du med på dette? Tar du og viser den andre delen (at ? 1 Lenke til kommentar
diskus123 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Trenger litt hjelp til fremgangsmåten til å forkorte det rasjonale uttrykket Jeg ser at (a-b) er en faktor i a^4-b^4, men hvordan går vi videre her? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) Legg merke til Endret 29. august 2012 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Musemappemannen Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Svaret ditt er riktig det. Det er bare skrevet på en annen måte: Her satte jeg først på felles brøkstrek, deretter benyttet jeg at . Klarer du å verifisere at dette er riktig inversfunksjon? Hadde egentlig vært fint om du kunne vist det også Dette blir egentlig ren regning. Husk at en inversfunksjon skal ta hver "ut-verdi" fra den opprinnelige funksjonen, og gi tilbake hvilken x-verdi som gav denne funksjonsverdien. Det vil som oppgaven sier, si at den skal oppfylle følgende: . Jeg kan ta den første: Hva blir ? Jo, da skal vi sette inn det vi får når vi regner ut inn i : Er du med på dette? Tar du og viser den andre delen (at ? Takk for hjelpen! f-1(x) = log2(x/(100-x)) f(x) = 100/(1+2-x) f-1(f(x)) = log2((100/(1 + 2-x))/(100 - (100/(1 + 2-x))) = log2(100/(100(1 + 2-x)) -100) = log2(100/(100 + 100*2-x -100)) = log2(100/(100*2-x)) = log2(1/2-x) = log22x = x Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Ser helt riktig ut dette Lenke til kommentar
MrsWeasley Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Hei. På skolen har vi sånn prøve like etter vi begynner etter sommeren, hvor vi tar noen av oppgavene vi ikke klarte fra vårtentamen, og øver på det, og gjør prøven på nytt (bare de oppgavene vi velger). Kan dere hjelpe meg? Er syk, og prøven er i morgen. Har ikke giddet å øve, og nå kommer jeg til å få dårlig på den hvis jeg ikke øver. 1. Det er delt ut 20 kort: 4 hjerter, 5 ruter, 8 spar og 3 kløver. Hva er sannsynligheten for at det neste kortet som trekkes, er en kløver? Skriv svaret som prosent. 2. 2x + 2 (x - 3) - 3x 3. 3 (2a + 3) - (3a - 2) 4. En murer blander sement og sand i forholdet 1:5. Hvor mye ferdigblandet sement og sand har han hvis han bruker 3 kg sement? Takk på forhånd! Håper dere svarer snart, må legge meg :/ Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Oppgave 2 og 3 gir ikke mening i seg selv. Men, antar det går ut på å forenkle mest mulig. 2x+2(x-3)-3x Slike oppgaver går alltid ut på: -Løs opp parantes -Utfør eventuell multiplikasjon/divisjon (eller gange og dele om du vil) -Utfør eventuell addisjon/subtraksjon (eller pluss/minus om du vil). Så da er det bare å starte med å løse opp den ene parantesen som er der, og husk at alt foran og bak parantesen som har et skjult gangetegn, hører med parantesen. Altså: Du starter med å løse opp 2(x-3) Klarer du deg videre der ifra? 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Oppgave 1: Det er delt ut 20 kort, hvor mange er det igjen da? Hvor mange av disse er kløver? 1 Lenke til kommentar
Jennious Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Noen som kan hjelpe meg med denne? Show by example that the following statement is wrong: The number L is the limit of f(x) as x approaches x0 if f(x) gets closer to L as x approaches x0. Explain why the function in your example does not have the given value of L as a limit as x --> x0. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Noen som kan hjelpe meg med denne? Show by example that the following statement is wrong: The number L is the limit of f(x) as x approaches x0 if f(x) gets closer to L as x approaches x0. Explain why the function in your example does not have the given value of L as a limit as x --> x0. Hvis du tar en kontinuerlig funksjon f som er stigende rundt , er du enig i at den da vil ha en grenseverdi i det punktet? Kan du tenke deg en annen verdi enn som er slik at funksjonen vil komme nærmere denne når ? Det kan være veldig lurt å tegne en graf og se hva de egentlig snakker om her. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Kan noen hjelpe en moderator på ville veier? Jeg har gjort noe så dumt som å bestemme meg for å få studiekompetanse. Og da er man tilbake på skolebenken. Men så får man et lite problem. Man regner en oppgave og slår opp i fasiten og så stemmer ikke svaret over ens med det en har fått selv. Ikke kan jeg se på noe løsningsforslag heller siden It's learning ikke er oppe for oss på voksenopplæringa heller. Det er her du kommer inn. Kan du være så snill å gi meg et løsningsforslag på dette: Jeg skal ha arealet. Alle mål er i centimeter. Jeg har skjønt såpass at jeg må bruke pytagoras for å finne arealet av trekantene. Jeg har regnet ut alt sammen, men som sagt stemmer ikke svaret mitt med fasiten. Hadde jeg hatt et løsningsforslag kunne jeg sett hvor jeg hadde gjort feil (eller om det er feil i fasit). Edit: Ja, jeg vet jeg avslører hvor n00b jeg er nå, men skitt au. Det er lenge siden jeg gikk på skole sist. Endret 30. august 2012 av L4r5 Lenke til kommentar
Jennious Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Noen som kan hjelpe meg med denne? Show by example that the following statement is wrong: The number L is the limit of f(x) as x approaches x0 if f(x) gets closer to L as x approaches x0. Explain why the function in your example does not have the given value of L as a limit as x --> x0. Hvis du tar en kontinuerlig funksjon f som er stigende rundt , er du enig i at den da vil ha en grenseverdi i det punktet? Kan du tenke deg en annen verdi enn som er slik at funksjonen vil komme nærmere denne når ? Det kan være veldig lurt å tegne en graf og se hva de egentlig snakker om her. Ja, er enig i at den vil ha en grenseverdi i det punktet, men kommer meg ikke videre... Er det slik at man kan velge en hvilken som helst kontinuerlig funksjon for å få til dette? Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Kan noen hjelpe en moderator på ville veier? Jeg har gjort noe så dumt som å bestemme meg for å få studiekompetanse. Og da er man tilbake på skolebenken. Men så får man et lite problem. Man regner en oppgave og slår opp i fasiten og så stemmer ikke svaret over ens med det en har fått selv. Ikke kan jeg se på noe løsningsforslag heller siden It's learning ikke er oppe for oss på voksenopplæringa heller. Det er her du kommer inn. Kan du være så snill å gi meg et løsningsforslag på dette: Jeg skal ha arealet. Alle mål er i centimeter. Jeg har skjønt såpass at jeg må bruke pytagoras for å finne arealet av trekantene. Jeg har regnet ut alt sammen, men som sagt stemmer ikke svaret mitt med fasiten. Hadde jeg hatt et løsningsforslag kunne jeg sett hvor jeg hadde gjort feil (eller om det er feil i fasit). Edit: Ja, jeg vet jeg avslører hvor n00b jeg er nå, men skitt au. Det er lenge siden jeg gikk på skole sist. Du må trekke en diagonal slik at du får to trekanter å måle ut i fra. Arealet er lik summen av de to trekantene. Så det blir grunnlinje*høyde/2 i begge trekantenes tilfelle. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Du må trekke en diagonal slik at du får to trekanter å måle ut i fra. Arealet er lik summen av de to trekantene. Så det blir grunnlinje*høyde/2 i begge trekantenes tilfelle. Jepp. Og det var det jeg gjorde. Jeg bare fikk det ikke til å stemme med fasit. Endret 30. august 2012 av L4r5 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 (endret) Noen som kan hjelpe meg med denne? Show by example that the following statement is wrong: The number L is the limit of f(x) as x approaches x0 if f(x) gets closer to L as x approaches x0. Explain why the function in your example does not have the given value of L as a limit as x --&--#62; x0. Hvis du tar en kontinuerlig funksjon f som er stigende rundt , er du enig i at den da vil ha en grenseverdi i det punktet? Kan du tenke deg en annen verdi enn som er slik at funksjonen vil komme nærmere denne når ? Det kan være veldig lurt å tegne en graf og se hva de egentlig snakker om her. Ja, er enig i at den vil ha en grenseverdi i det punktet, men kommer meg ikke videre... Er det slik at man kan velge en hvilken som helst kontinuerlig funksjon for å få til dette? Ja, så lenge den enten er stigende eller synkende i et intervall rundt *. For å ta et konkret eksempel: Funksjonen . Når x nærmer seg 2 vil denne gå mot 4. Men funksjonen vil jo også komme nærmere og nærmere 5, ikke sant? Men det betyr ikke at 5 er en grensverdi til funksjonen! Hvis L skal være en grenseverdi så må det være slik at f kan komme så nærme L som vi ønsker ved å la x nærme seg . * Du kan også f.eks. ta en kontinuerlig funksjon som er synkende og så velge en annen verdi for L som er mindre enn den faktiske grenseverdien som eksempel. Funksjonen trenger heller ikke være kontinuerlig. Det var bare for å gjøre det litt enklere. Endret 30. august 2012 av Jaffe Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 30. august 2012 Del Skrevet 30. august 2012 Da har du antagelig gjort feil en plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå