gossipgurl Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Har 2 oppgaver jeg sliter med. 1. I en gymtime velger halvparten av elevene ballspill, en trede velger styrketrening, mens resten, åtte elever, er syke eller har glemt gymtøyet. Hvor mange elever er med i gymtimen? 2. En bonde hadde tre barn. Han bestemte at den eldste skulle arve 2/5 av dyra, den mellomste 1/3 og den yngste resten. a. Hvor stor del arvet den yngste? b. Hvor mange dyr var det på gården når den yngste arvet 12 dyr? 1) hvis x = antall elever, så kan du sette det opp som en likning. 1/2 x + 1/3 x + 8 = x 2a) Tilsvarende her. Til sammen skal de jo ta over alle dyrene, noe som vil si at summen av alle delene må bli 1 2/5 + 1/3 + k = 1, k er andelen til den yngste 2b) Fra 2a finner vi at den yngste arver 4/15, og dette tilsvarer 12 dyr. Kan du da tenke deg neste steg? ang. 1a) hvordan løser denne? skal jeg gange med 2, slik at 1/2x går bort? hva skjer med 1/3x da? :S Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Hei. Er det noen som vet hvordan man snur om på en formel for kule-volum? Oppgaven er fra Sinus Forkurs, 1.86. -Volumet av ei kule er 6,5cm^3. Regn ut radien i kula. Formel: V= (4*3,14*r^3) /3 6,5cm= (4*3,14*r^3) /3 Fasiten forteller at svaret skal bli 1,16cm Altså med kan du finne radien ved hjelp av volumet. Endret 28. august 2012 av Aleks855 Lenke til kommentar
Akinakes Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Hei. Er det noen som vet hvordan man snur om på en formel for kule-volum? Oppgaven er fra Sinus Forkurs, 1.86. -Volumet av ei kule er 6,5cm^3. Regn ut radien i kula. Formel: V= (4*3,14*r^3) /3 6,5cm= (4*3,14*r^3) /3 Fasiten forteller at svaret skal bli 1,16cm Flytt alt bortsett fra r over på den andre siden: 3*6.5 = 4*3.14*r^3 (3*6.5)/(4*3.14) = r^3 r = ³√((3*6.5)/(4*3.14)) = 1.158 Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Har 2 oppgaver jeg sliter med. 1. I en gymtime velger halvparten av elevene ballspill, en trede velger styrketrening, mens resten, åtte elever, er syke eller har glemt gymtøyet. Hvor mange elever er med i gymtimen? 2. En bonde hadde tre barn. Han bestemte at den eldste skulle arve 2/5 av dyra, den mellomste 1/3 og den yngste resten. a. Hvor stor del arvet den yngste? b. Hvor mange dyr var det på gården når den yngste arvet 12 dyr? 1) hvis x = antall elever, så kan du sette det opp som en likning. 1/2 x + 1/3 x + 8 = x 2a) Tilsvarende her. Til sammen skal de jo ta over alle dyrene, noe som vil si at summen av alle delene må bli 1 2/5 + 1/3 + k = 1, k er andelen til den yngste 2b) Fra 2a finner vi at den yngste arver 4/15, og dette tilsvarer 12 dyr. Kan du da tenke deg neste steg? ang. 1a) hvordan løser denne? skal jeg gange med 2, slik at 1/2x går bort? hva skjer med 1/3x da? :S Du kan gange med hva du vil. Prøv å gange med 6, da blir det fine tall. Sebastian Dersom du ganger med to vil ikke 1/2 x "gå bort", men du får kun x. Det som skjer med 1/3 x er at den blir til 2/3 x! Endret 28. august 2012 av -sebastian- Lenke til kommentar
gossipgurl Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Har 2 oppgaver jeg sliter med. 1. I en gymtime velger halvparten av elevene ballspill, en trede velger styrketrening, mens resten, åtte elever, er syke eller har glemt gymtøyet. Hvor mange elever er med i gymtimen? 2. En bonde hadde tre barn. Han bestemte at den eldste skulle arve 2/5 av dyra, den mellomste 1/3 og den yngste resten. a. Hvor stor del arvet den yngste? b. Hvor mange dyr var det på gården når den yngste arvet 12 dyr? 1) hvis x = antall elever, så kan du sette det opp som en likning. 1/2 x + 1/3 x + 8 = x 2a) Tilsvarende her. Til sammen skal de jo ta over alle dyrene, noe som vil si at summen av alle delene må bli 1 2/5 + 1/3 + k = 1, k er andelen til den yngste 2b) Fra 2a finner vi at den yngste arver 4/15, og dette tilsvarer 12 dyr. Kan du da tenke deg neste steg? ang. 1a) hvordan løser denne? skal jeg gange med 2, slik at 1/2x går bort? hva skjer med 1/3x da? :S Du kan gange med hva du vil. Prøv å gange med 6, da blir det fine tall. Sebastian Dersom du ganger med to vil ikke 1/2 x "gå bort", men du får kun x. Det som skjer med 1/3 x er at den blir til 2/3 x! Tusen tusen takk!!! Endelig fikk jeg oppgaven til 1 Lenke til kommentar
Fruhvit Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Takk for raskt svar! Kjempeflott! Lenke til kommentar
Fruhvit Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Oppgave 1.87 Oppgaveteksten lyder: -La X være gjennomsnittavstanden fra sola til en planet med avstanden mellom jorda og sola som målenhet. Omløpstida til planeten er den tida planeten bruker på en runde rundt sola. Regnet i år er den gitt ved formelen: y=x^1,5 a) Avstanden fra Mars til sola er 1,52 ganger så stor som avstanden fra jorda til sola. Finn omløpstiden for Mars. Hva er det de egentlig spør om her og hvilke verdier/ enheter skal plasseres i formelen? Jeg vet det står mye om jorda, sola og noe om hver planet i regelboka for fysikk, men finner ikke det de er ute etter. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Dei spør om kor lang tid Mars bruker på ein runde rundt sola. Du veit omløpstida til jorda, du veit kor mykje lengre borte frå Mars er frå sola enn jorda, og du veit samanhengen mellom avstand og omløpstid. Lenke til kommentar
Fruhvit Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 hum, hva er sammenhengen mellom avstand og omløpstid? Tusen takk for all hjelpen jeg får ! Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Keplers tredje lov: Kuben til planetbanens store halvakse er proporsjonal med kvadratet av omløpstiden, . Konstanten er den samme for alle planeter i bane rundt sola. Endring: Leste bare innlegg #21189. Så se bort fra dette. Endret 29. august 2012 av D3f4u17 Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) x =–b ±(kvadratrot) b2 – 4ac(kvadratrot ferdig) ...............................2a Ble veldig surr, men håper dere skjønner.. fant ikke kvadratrota. men det er alt sammen, over 2a. Hvordan vil du regne ut dette? Jeg har ikke hatt matte på gud vet hvor lenge, og har aldri brukt ± tegnet før. Slik som jeg forstår, så er det et enten + eller - tegn? Endret 28. august 2012 av Manlulu Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 (endret) x =–b ±(kvadratrot) b2 – 4ac(kvadratrot ferdig) ...............................2a Ble veldig surr, men håper dere skjønner.. fant ikke kvadratrota. men det er alt sammen, over 2a. Hvordan vil du regne ut dette? Jeg har ikke hatt matte på gud vet hvor lenge, og har aldri brukt ± tegnet før. Slik som jeg forstår, så er det et enten + eller - tegn? Ja, en likning av andre grad kan ha én, to eller ingen reelle løsninger. Har den to, finner du de ved først å bruke minus og deretter bruke pluss. Endret 28. august 2012 av kj_ Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 hum, hva er sammenhengen mellom avstand og omløpstid? Tusen takk for all hjelpen jeg får ! Det står jo i oppgåva! x er avstanden frå sola til ein planet, y = x^1,5 er omløpstida gitt i år. Eininga til x er avstanden mellom jorda og sola (som nemnt i oppgåva). Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 x =–b ±(kvadratrot) b2 – 4ac(kvadratrot ferdig) ...............................2a Ble veldig surr, men håper dere skjønner.. fant ikke kvadratrota. men det er alt sammen, over 2a. Hvordan vil du regne ut dette? Jeg har ikke hatt matte på gud vet hvor lenge, og har aldri brukt ± tegnet før. Slik som jeg forstår, så er det et enten + eller - tegn? Ja, en likning av andre grad kan ha én, to eller ingen reelle løsninger. Har den to, finner du de ved først å bruke minus og deretter bruke pluss. Ahh takker Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Hvor langt ute er jeg om jeg skriver formelen som dette? X1= (-b - √(b²-4ac)) / 2a Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Noen som kan hjelpe meg med denne? Om to år er Kari dobbelt så gammel som Per var for tre år siden. Kari er ti år eldre enn Per. Hvor gammel er de? Setter stor pris på svar Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) @Manlulu: Inne ... Er ikkje noko gale med det, som eg ser umiddelbart. Endret 29. august 2012 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 @Manlulu: Inne ... Er ikkje noko gale med det, som eg ser umiddelbart. Supert! takk for svar Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Noen som kan hjelpe meg med denne? Om to år er Kari dobbelt så gammel som Per var for tre år siden. Kari er ti år eldre enn Per. Hvor gammel er de? Setter stor pris på svar Kall Karis alder x og Pers alder y. Svar deretter på disse spørsmålene: Hvor gammel er Kari om to år? Hvor gammel var Per for tre år siden? Bruk så den siste opplysningen fra «Om to år er Kari dobbelt så gammel som Per var for tre år siden» til å sette opp en ligning. Setningen «Kari er ti år eldre enn Per» skal gi kunne deg den andre ligning du trenger. Lenke til kommentar
Musemappemannen Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Noen som kan hjelpe meg med å finne den inverse funksjonen til f(x) = 100 / (1 + 2-x) ? Jeg går frem på følgende måte, men gir feil svar ifølge fasiten. y = 100 / (1 + 2-x) y(1 + 2-x) = 100 1 + 2-x= 100/y 2-x = (100/y) - 1 log22-x = log2((100/y) - 1) -x = log2((100/y) - 1) x = - log2((100/y) - 1) f-1(x) = - log2((100/x) - 1) Fasiten gir f-1(x) = log2(x/(100-x)) Man skal også verifisere at (f * f-1)(x) = (f-1* f)(x) = x Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå