Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved politikammer har de fått nytt promilleapparat. Disse apparatene er ikke 100% pålitelige. Erfaringene med slike apparater er at hvis personen er beruset, vil det avsløre dette i 98% av tilfellene. Hvis en person ikke er beruset, vil apparatet likevell indikere at personen i 0,2% av tilfellene. Politiet regner med at sannsynligheten for at en tilfeldig bilist som blir kontrolert, er beruset, er 1,2%. En tilfeldig bilist blir stoppet og promillen kontrollert.

a) Hva er sannsynligheten for at apparatet vil vise at personen er beruset?

(har regnet denne ut. Sjangsen er 0,01373)

b) Anta at apparatet viser at personen er beruset. Hva er sannsynligheten for at personen virkelig er det?

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar

Når han kjøper vaskemaskin, kan kunden velje å betale 4999 kr kontant, eller 501 kroner pr. månad i 12 månader, første gongen når maskinen blir kjøpt.

1) Kva månadleg rente må vi bruke dersom dei to tilboda skal ha same noverdi?

Seriøst eg slit med slike oppgåver. Bør snart lære meg dei..

Lenke til kommentar

Litt problemer her.

Det handler om drøfting av rasjonale funksjoner. Det er en derivering her som jeg ike skjønner meg på i det heletatt :hmm:

Det er da altså hva de gjør her for å derivere den rasjonale funksjonen jeg ikke skjønner. f(x) følger ikke med på det bildet, f(x) = (1 + 3x) / (2x - 5)

post-103104-1211910471_thumb.jpg

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Sendte et formelark til deg på PM med oversikt over bl.a. derivasjonsreglene og den deriverte av noen spesielle funksjoner.

Du hadde vel ikke orket å sende den til meg/legge den ut her? Kanskje jeg lærer noe også :)

Lenke til kommentar
Nei, de er ikke deriverte men skal deriveres. Det er det jeg sliter med!

I så fall har du skrevet opp uttrykket på f(x) feil. Det skal stå f(x) = 3 + 2 cos(2x).

Når du deriverer: 3'arn fell vekk, blir 0. Når du deriverer resten lar du 2 stå siden dette berre er ein konstant. cos (2x) bruker du kjerneregelen på. Først deriverer du cos (2x) til å verte -sin(2x) og så må du gonge med den deriverte av kjernen. Kjerna er i dette tilfellet (2x), og den deriverte av kjerna er 2*1 = 2.

f(x) = 3 + 2 cos(2x)

f'(x) = 2 (-sin(2x))*2

f'(x) = -2*2 sin(2x)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...