Jaffe Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Slik jeg leser teksten så kan den tolkes på to måter: f og g har begge en lik tangentlinje som går gjennom P. Uten noe mer informasjon er dette uløselig. f og g går gjennom P og har samme tangentlinje der Det er ingenting i teksten som tilsier at f og g går gjennom samme punkt forskjellig fra P og har i dette punktet samme tangent som går gjennom P. Lenke til kommentar
koots Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 (5-i)^-1 = (1/5-i) i er imaginær enhet. Svaret skal være (5+i/26) Hvordan kommer man dit? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Ved definisjonen av å opphøye noe i minus første.. Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Per har glemt kodelåsen til sykkelen sin. Det er en firesifret kodelås. Han ønsker å prøve ut tilfeldige tall helt til han finner den ut. Den første gangen bruke han 3 sekunder på å sjekke én kombinasjon. Etter hvert forsøk bruker han 1 % lengre tid enn forrige gang ettersom han blir sliten i fingrene. Han tar en pause på 5 minutter hver time. Hvor lang tid må Per holde på for at sannsynligheten for å lykkes blir minst 50 %? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Del det opp. Først regner du ut hvor mange forsøk du må bruke og derfra er det grei skuring å regne ut hvor lang tid det tar uten pause og så legger du til det nødvendige antallet pauser. Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Han må vel gjøre det 5000 ganger? Det vil ta 5000*3 = 15000 sekunder = 4.17 timer Inkludert 4 pauser blir det 4.5 timer. Jeg står fast med at jeg ikke vet hvordan jeg skal regne med det at han bruker 1 % lengre tid for hvert forsøk. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 (endret) Det stemmer. Sett opp en funksjon for å ta hensyn til at det tar lengre tid. Et tips: Sett opp en funksjon for hvor lang tid hvert enkelt forsøk tar og regn så ut summen etterpå. Endret 27. august 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 (5-i)^-1 = (1/5-i) i er imaginær enhet. Svaret skal være (5+i/26) Hvordan kommer man dit? Ved definisjonen av å opphøye noe i minus første.. Og konjugatsetningen. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Noen som kunne tenke seg å forklare fremgangsmåten på disse? Skriv 1/9 (Brøk) som potens med 3 som grunntall. Skriv 1/64 som en potens med 4 som grunntall. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Husk på at . Kan du skrive 9 som en potens med 3 som grunntall? Hva med 64 som en potens med 4 som grunntall? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 (endret) 3^2=9 4^3 = 64 Det du essensielt gjør er at du deler tallene på grunntallet. Tell opp hvor mange ganger du kan gjøre det og vips har du potensen. Edit: Jaffeeeeee! Endret 27. august 2012 av wingeer Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Ahh, så jeg kan egentlig bare se borti fra nevneren? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 (endret) 1/9 = (3^2)^-1 = 3^-2 1/64 = (4^3)^-1 = 4^-3 Endret 27. august 2012 av -sebastian- Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Per har glemt kodelåsen til sykkelen sin. Det er en firesifret kodelås. Han ønsker å prøve ut tilfeldige tall helt til han finner den ut. Den første gangen bruke han 3 sekunder på å sjekke én kombinasjon. Etter hvert forsøk bruker han 1 % lengre tid enn forrige gang ettersom han blir sliten i fingrene. Han tar en pause på 5 minutter hver time. Hvor lang tid må Per holde på for at sannsynligheten for å lykkes blir minst 50 %? Hvilket fag er dette? Lenke til kommentar
sheherezade Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Litt på siden, men er det noen her som har kjennskap til Texas Ti-84 Plus kalkulator? Jeg har vært og rota borti noen knapper her og skulle gjerne hatt kalkulatoren slik at den gav svar på formen pi/6 i stedet for å regne det ut og gi svar på formen 0,123.... Er det noen som vet hvordan jeg får den stilt tilbake slik? Lenke til kommentar
gossipgurl Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Har 2 oppgaver jeg sliter med. 1. I en gymtime velger halvparten av elevene ballspill, en trede velger styrketrening, mens resten, åtte elever, er syke eller har glemt gymtøyet. Hvor mange elever er med i gymtimen? 2. En bonde hadde tre barn. Han bestemte at den eldste skulle arve 2/5 av dyra, den mellomste 1/3 og den yngste resten. a. Hvor stor del arvet den yngste? b. Hvor mange dyr var det på gården når den yngste arvet 12 dyr? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Syk en dag på forkurset er strykmateriale. Kan noen forklare potenser, både positive og negative, og gjerne med brøker, og ukjente, helst med teskje? Trenger virkelig å få dette inn til imorra så jeg ikke henger en dag etter, det blir fort flere... Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Syk en dag på forkurset er strykmateriale. Kan noen forklare potenser, både positive og negative, og gjerne med brøker, og ukjente, helst med teskje? Trenger virkelig å få dette inn til imorra så jeg ikke henger en dag etter, det blir fort flere... Har en drøss av videoer med sånt under Algebra-spillelista på http://udl.no hvis det trengs. Bare se på videoer som har "potenser" eller "eksponenter" eller "røtter" i tittelen Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Har 2 oppgaver jeg sliter med. 1. I en gymtime velger halvparten av elevene ballspill, en trede velger styrketrening, mens resten, åtte elever, er syke eller har glemt gymtøyet. Hvor mange elever er med i gymtimen? 2. En bonde hadde tre barn. Han bestemte at den eldste skulle arve 2/5 av dyra, den mellomste 1/3 og den yngste resten. a. Hvor stor del arvet den yngste? b. Hvor mange dyr var det på gården når den yngste arvet 12 dyr? 1) hvis x = antall elever, så kan du sette det opp som en likning. 1/2 x + 1/3 x + 8 = x 2a) Tilsvarende her. Til sammen skal de jo ta over alle dyrene, noe som vil si at summen av alle delene må bli 1 2/5 + 1/3 + k = 1, k er andelen til den yngste 2b) Fra 2a finner vi at den yngste arver 4/15, og dette tilsvarer 12 dyr. Kan du da tenke deg neste steg? Lenke til kommentar
Fruhvit Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Hei. Er det noen som vet hvordan man snur om på en formel for kule-volum? Oppgaven er fra Sinus Forkurs, 1.86. -Volumet av ei kule er 6,5cm^3. Regn ut radien i kula. Formel: V= (4*3,14*r^3) /3 6,5cm= (4*3,14*r^3) /3 Fasiten forteller at svaret skal bli 1,16cm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå