Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jaha, fasiten sa nå 24. Og matlab sa det samme.Fullt klarer at det er factorial (n)

Men det står for fortsatt at han har skrevet 4^4, altså 4 opphøyd i 4

 

Du ser kanskje wingeer sin egen respons rett ovenfor, men om det er noen usikkerhet der enda:

 

Enten tillater vi at ulike siffre kan brukes om igjen, eller ikke. Man vil enten si at i.e. nummeret 3389 oppfyller kravet (konstruert av sifferene [eller noen av- ] 3 5 8 9), ellers så er det strengt slik at nummeret må inneholde hvert av sifferet på minst og maks én plass i nummeret. Følger man det strengt, kan sifferet tre oppholde seg på fire ulike plasseringer, mens de tre siste sifrene i minkende mulige kombinasjoner relativt til dette (4! = 4*3*2*1). Gjør man det ikke, så må man inkludere de tilfellene der sifferet tre opprettholder seg på to, tre og fire og ingen steder samtidig, hvor det finnes flere kombinasjoner kun for dette, og dette igjen med de ulike kombinasjonene av de resterende siffrene som også kan opprettholde seg på en, to, tre og fire forskjellige plasseringer. Her blir det enklere å gjøre den observasjon at første plasseringen i det endelige nummeret har fire ulike kombinasjoner, noe også neste har, og også neste, og også det siste (4^4 = 4*4*4*4) - i motsetning til isted når de hadde respektivt fire, tre, to og en kombinasjon.

 

Jepp, forstår helt klart hva du mener. Oppgaven var jo klar, tror jeg bare misforstå hva hen ene skrev til meg på forrige side. Oppgaven spesifiserte ikke om den var streng eller ikke. Men vi fikk bare beskjed om at vi at alle tallene skulle være med (på forskjellige plasseringer etc).

 

Så for eksempel det å skrive 3 3 3 5, var ikke mulig. Selvfølgelig hadde det vært mulig, hadde du fått mange flere løsninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange måter kan man få m 5ere i kastet? m <= n

 

 

sliter litt med sannsynlighet :)

så langt har jeg kommet fram til m/(6^n)

 

Hvor mange måter kan man få m 5ere i kastet? m <= n

 

 

sliter litt med sannsynlighet :)

så langt har jeg kommet fram til m/(6^n)

Lenke til kommentar

Litt rusten på dette, men du kan vel tenke slik: Når vi ser bort fra 5-erne så kan de andre terningene kombineres på chart?cht=tx&chl=5^{n-m} måter (vi har 5 i stedet for 6 muligheter for hver terning, siden de ikke kan være 5, og vi har n - m terninger). De m 5-erne som ble holdt utenfor kan så kombineres med disse på chart?cht=tx&chl={n}\choose{m} måter. Det gir totalt chart?cht=tx&chl={n}\choose{m}chart?cht=tx&chl=5^{n-m} måter. Si i fra om dette ikke stemmer med en eventuell fasit. :p

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne?

1/x+2- 2/x-1=3/x+2

(/ fungerer som brøkstrek)

Uten ordentlig bruk av paranteser er det umulig å forstå oppgaven. Dersom du retter opp i dette er det mulig for noen å hjelpe deg.

 

 

Du betaler kr 400 for en vare som egentlig kostet kr 840. Hvor mange prosent rabatt fikk du?

hvordan setter jeg denne oppgaven opp?

chart?cht=tx&chl=840 \cdot x = 400. Løs ligningen for x og konverter så x fra desimal til prosent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du betaler kr 400 for en vare som egentlig kostet kr 840. Hvor mange prosent rabatt fikk du?

 

hvordan setter jeg denne oppgaven opp?

 

Du må vel strengt talt finne ut hvor mange kr du fikk i avslag og deretter finne ut hvor mye dette utgjør av den opprinnelige summen.

 

Du fikk (840-400 = ) 440 kr i avslag. chart?cht=tx&chl=\frac{440}{840} = 0.524 og dette tilsvarer ca. 52.4% avslag

Lenke til kommentar

Du betaler kr 400 for en vare som egentlig kostet kr 840. Hvor mange prosent rabatt fikk du?

 

hvordan setter jeg denne oppgaven opp?

 

Du må vel strengt talt finne ut hvor mange kr du fikk i avslag og deretter finne ut hvor mye dette utgjør av den opprinnelige summen.

 

Du fikk (840-400 = ) 440 kr i avslag. chart?cht=tx&chl=\frac{440}{840} = 0.524 og dette tilsvarer ca. 52.4% avslag

 

Dette stemmer nok ikke helt. Han betalte 52,4% av fullpris, men fikk ikke så mye avslag. Som wingeer skriver over her, så blir det korrekte svaret (400/840) x 100.

 

Sebastian :)

Lenke til kommentar

Dette stemmer nok ikke helt. Han betalte 52,4% av fullpris, men fikk ikke så mye avslag. Som wingeer skriver over her, så blir det korrekte svaret (400/840) x 100.

 

Sebastian :)

 

Nei, han betalte 400kr og førpris var 840kr, et ekstra blikk på det bør avsløre at han betalte mindre enn 50% og rabatten er dermed over 50%..

 

Om man regner ut hvor mye rabatt han fikk i kroner eller bare deler det man har betalt på førprisen og så trekker det fra en blir det samme.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

f'(x)!=g'(x), det gjelder bare i det ene punktet.

Det er jeg klar over, formulerte det dårlig.
Ellers skal du bestemme tre ukjente, da trenger du tre likninger..

Ja, men finner ikke frem til noen.

f(x) trenger ikke være lik g(x) i noen punkt. Kurvene trenger ikke nødvendigvis å krysses noen plasser.

Lenke til kommentar

Jeg tolket også oppgaven slik som du gjør, men jeg tror ikke det er mulig å løse den problemstillingen med det som er gitt. Kan det være at de (veldig klønete formulert) mener at f og g skal gå gjennom P og at de skal ha samme tangent der?

Lenke til kommentar

Husk at nå vet du mer enn at bare f'(x) = g'(x) og f(x) = g(x). x er ikke ukjent, siden alt skal foregå i punktet P(1,0). Du vet at både f og g skal gå gjennom (1,0). Det gir deg to ligninger. Så vet du også at f'(1) = g'(1), som gir en siste ligning. Siden x ikke lenger er en ukjent så har du altså da tre ligninger og tre ukjente (a,b,c).

Lenke til kommentar

Husk at nå vet du mer enn at bare f'(x) = g'(x) og f(x) = g(x). x er ikke ukjent, siden alt skal foregå i punktet P(1,0). Du vet at både f og g skal gå gjennom (1,0). Det gir deg to ligninger. Så vet du også at f'(1) = g'(1), som gir en siste ligning. Siden x ikke lenger er en ukjent så har du altså da tre ligninger og tre ukjente (a,b,c).

Oppgaven sier at tangentlinjen går gjennom punktet (1,0), ikke nødvendigvis at f(x) eller g(x) er definert (har en tangent) i punktet.

 

Eks: x^2 har en tangentlinje gjennom (4,-4)

post-85477-0-81706100-1346006735_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...