henrikrox Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Jaha, fasiten sa nå 24. Og matlab sa det samme.Fullt klarer at det er factorial (n) Men det står for fortsatt at han har skrevet 4^4, altså 4 opphøyd i 4 Du ser kanskje wingeer sin egen respons rett ovenfor, men om det er noen usikkerhet der enda: Enten tillater vi at ulike siffre kan brukes om igjen, eller ikke. Man vil enten si at i.e. nummeret 3389 oppfyller kravet (konstruert av sifferene [eller noen av- ] 3 5 8 9), ellers så er det strengt slik at nummeret må inneholde hvert av sifferet på minst og maks én plass i nummeret. Følger man det strengt, kan sifferet tre oppholde seg på fire ulike plasseringer, mens de tre siste sifrene i minkende mulige kombinasjoner relativt til dette (4! = 4*3*2*1). Gjør man det ikke, så må man inkludere de tilfellene der sifferet tre opprettholder seg på to, tre og fire og ingen steder samtidig, hvor det finnes flere kombinasjoner kun for dette, og dette igjen med de ulike kombinasjonene av de resterende siffrene som også kan opprettholde seg på en, to, tre og fire forskjellige plasseringer. Her blir det enklere å gjøre den observasjon at første plasseringen i det endelige nummeret har fire ulike kombinasjoner, noe også neste har, og også neste, og også det siste (4^4 = 4*4*4*4) - i motsetning til isted når de hadde respektivt fire, tre, to og en kombinasjon. Jepp, forstår helt klart hva du mener. Oppgaven var jo klar, tror jeg bare misforstå hva hen ene skrev til meg på forrige side. Oppgaven spesifiserte ikke om den var streng eller ikke. Men vi fikk bare beskjed om at vi at alle tallene skulle være med (på forskjellige plasseringer etc). Så for eksempel det å skrive 3 3 3 5, var ikke mulig. Selvfølgelig hadde det vært mulig, hadde du fått mange flere løsninger. Lenke til kommentar
super0 Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Hvor mange måter kan man få m 5ere i kastet? m <= n sliter litt med sannsynlighet så langt har jeg kommet fram til m/(6^n) Hvor mange måter kan man få m 5ere i kastet? m <= n sliter litt med sannsynlighet så langt har jeg kommet fram til m/(6^n) Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Litt rusten på dette, men du kan vel tenke slik: Når vi ser bort fra 5-erne så kan de andre terningene kombineres på måter (vi har 5 i stedet for 6 muligheter for hver terning, siden de ikke kan være 5, og vi har n - m terninger). De m 5-erne som ble holdt utenfor kan så kombineres med disse på måter. Det gir totalt måter. Si i fra om dette ikke stemmer med en eventuell fasit. Lenke til kommentar
karakter-redd Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Kan noen hjelpe meg med denne? 1/x+2- 2/x-1=3/x+2 (/ fungerer som brøkstrek) Lenke til kommentar
gossipgurl Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Du betaler kr 400 for en vare som egentlig kostet kr 840. Hvor mange prosent rabatt fikk du? hvordan setter jeg denne oppgaven opp? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Kan noen hjelpe meg med denne? 1/x+2- 2/x-1=3/x+2 (/ fungerer som brøkstrek) Uten ordentlig bruk av paranteser er det umulig å forstå oppgaven. Dersom du retter opp i dette er det mulig for noen å hjelpe deg. Du betaler kr 400 for en vare som egentlig kostet kr 840. Hvor mange prosent rabatt fikk du? hvordan setter jeg denne oppgaven opp? . Løs ligningen for x og konverter så x fra desimal til prosent. 1 Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Du betaler kr 400 for en vare som egentlig kostet kr 840. Hvor mange prosent rabatt fikk du? hvordan setter jeg denne oppgaven opp? Du må vel strengt talt finne ut hvor mange kr du fikk i avslag og deretter finne ut hvor mye dette utgjør av den opprinnelige summen. Du fikk (840-400 = ) 440 kr i avslag. og dette tilsvarer ca. 52.4% avslag Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Du betaler kr 400 for en vare som egentlig kostet kr 840. Hvor mange prosent rabatt fikk du? hvordan setter jeg denne oppgaven opp? Du må vel strengt talt finne ut hvor mange kr du fikk i avslag og deretter finne ut hvor mye dette utgjør av den opprinnelige summen. Du fikk (840-400 = ) 440 kr i avslag. og dette tilsvarer ca. 52.4% avslag Dette stemmer nok ikke helt. Han betalte 52,4% av fullpris, men fikk ikke så mye avslag. Som wingeer skriver over her, så blir det korrekte svaret (400/840) x 100. Sebastian Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Dette stemmer nok ikke helt. Han betalte 52,4% av fullpris, men fikk ikke så mye avslag. Som wingeer skriver over her, så blir det korrekte svaret (400/840) x 100. Sebastian Nei, han betalte 400kr og førpris var 840kr, et ekstra blikk på det bør avsløre at han betalte mindre enn 50% og rabatten er dermed over 50%.. Om man regner ut hvor mye rabatt han fikk i kroner eller bare deler det man har betalt på førprisen og så trekker det fra en blir det samme. Endret 26. august 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Sliter litt med denne oppgaven: Bestem a, b og c slik at kurvene f(x)=x2+ax+b og g(x)=cx-x2 har en felles tangentlinje gjennom punktet P (1,0)=(x1,y1) Har kommet så langt: Sliter med å komme videre. Noen tips? Endret 26. august 2012 av Carl Sagan Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 f'(x)!=g'(x), det gjelder bare i det ene punktet. Ellers skal du bestemme tre ukjente, da trenger du tre likninger.. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 f'(x)!=g'(x), det gjelder bare i det ene punktet. Det er jeg klar over, formulerte det dårlig.Ellers skal du bestemme tre ukjente, da trenger du tre likninger.. Ja, men finner ikke frem til noen.f(x) trenger ikke være lik g(x) i noen punkt. Kurvene trenger ikke nødvendigvis å krysses noen plasser. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Ikke bare formulerte du det dårlig, du har formulert det feil. I den første likningen skal det ikke være noen x. Og for å ha en felles tangent må de da gå gjennom samme punkt? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Ikke bare formulerte du det dårlig, du har formulert det feil. I den første likningen skal det ikke være noen x. Mener du at f(x) og g(x) skal være f og g?Og for å ha en felles tangent må de da gå gjennom samme punkt? Endret 26. august 2012 av Carl Sagan Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Jeg tolket også oppgaven slik som du gjør, men jeg tror ikke det er mulig å løse den problemstillingen med det som er gitt. Kan det være at de (veldig klønete formulert) mener at f og g skal gå gjennom P og at de skal ha samme tangent der? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Det var sånn jeg tolket det, enig i at formuleringen er dårlig men det må være sånn for å kunne løse oppgaven. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Ok, takk! Det oppklarte en del. Da prøver jeg videre. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 (endret) Er usikker på om jeg har kommet langt nok til å løse ligningssettet. Sitter hovedsakelig med dette: , men sistnevnte ligning benytter seg jo av innsettning fra førstnevnte, og sitter fast. Tips? Endret 26. august 2012 av Carl Sagan Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Husk at nå vet du mer enn at bare f'(x) = g'(x) og f(x) = g(x). x er ikke ukjent, siden alt skal foregå i punktet P(1,0). Du vet at både f og g skal gå gjennom (1,0). Det gir deg to ligninger. Så vet du også at f'(1) = g'(1), som gir en siste ligning. Siden x ikke lenger er en ukjent så har du altså da tre ligninger og tre ukjente (a,b,c). Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Husk at nå vet du mer enn at bare f'(x) = g'(x) og f(x) = g(x). x er ikke ukjent, siden alt skal foregå i punktet P(1,0). Du vet at både f og g skal gå gjennom (1,0). Det gir deg to ligninger. Så vet du også at f'(1) = g'(1), som gir en siste ligning. Siden x ikke lenger er en ukjent så har du altså da tre ligninger og tre ukjente (a,b,c). Oppgaven sier at tangentlinjen går gjennom punktet (1,0), ikke nødvendigvis at f(x) eller g(x) er definert (har en tangent) i punktet. Eks: x^2 har en tangentlinje gjennom (4,-4) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå