-sebastian- Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Støtter opp om at brøk som regel er best. Husk å forkort! Sebastian Lenke til kommentar
Elyo Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Hei, Har ett lite problem her, skal finne nullpunkter: flyttet over 2 og 4, som blir -1/2. men så sitter jeg fast. Noen som kan hjelpe meg litt her? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Ta arccos på begge sider og bruk enhetssirkelen for å finne løsningene. Lenke til kommentar
Elyo Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Hvordan gjøres det, når jeg har 2x ? Endret 13. juli 2012 av Elyo Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Du flytter ikke over, du legger til ... på begge sider av likningen. Løsningene av likningen er gitt som og Hvor er et heltall, med dine verdier får du altså og Som du sikkert klarer å løse for . Endret 13. juli 2012 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Har en liten mattenøtt som jeg laget, men ikke klarer å løse selv ^^ Man har et rom på 100 m^3, hvor 80% av luften er Nitrogen, og de resterende 20% er Oksygen. Man pumper så inn 100 m^3 ren Nitrogen, og slipper samtidig ut samme mengde luft som kommer inn konstant. I.e. idet den første partikkelen med Nitrogen kommer inn, slippes enten en Nitrogenpartikkel ut (80% sjanse) eller Oksygen (20%), og på den neste er det 80,000000001% sjanse for Nitrogen, og 19,9999999% sjanse på Oksygen (ikke nøyaktige tall, bare eksempel). Hvis man fortsetter slik (og antar at gassene blander seg umiddelbart, så det er lik konsentrasjon i hele rommet), etter at man er ferdig med å pumpe inn 100m^3 Nitrogen, hvor mye Oksygen er det igjen i rommet? Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Jeg orker ikke tenke (det er da ferie), men kan gi deg "fasit" å jobbe mot. Jeg løste det numerisk og fant at O2-konsentrasjonen konvergerer mot ca. 7,36 %. Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 For å gjøre det litt lettere kan vi si at det er 80 nitrogenmolekyl, og 20 oksygenmolekyl. Hvis vi hiver inn ett nitrogenmolekyl vil det i snitt hive ut nitrogen 4 av 5 ganger, og oksygen 1 av 5 ganger (første gangen). Snittverdier: For nitrogen: 80 molekyl(opprinnelig) + 1 molekyl(kommer inn) - 0,8 molekyl(forsvinner ut) = 80,2 molekyl For oksygen: 20 molekyl(opprinnelig) - 0,2 molekyl(forsvinner ut) = 19,8 molekyl (- 1%) For 2. gang oksygen: 19,8 molekyl - 0,198 molekyl = 19,602 molekyl (- 1%) etc. Altså synker oksygenkonsentrasjonen med 1% pr enhet som entrer rommet. 20% * 0,99^100 = 7,32% 1 Lenke til kommentar
cantwo Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hei, kjapt spørsmål. Lenge siden jeg har hatt om potenser osv og sliter litt med å finne en forklaring på noe i læreboka. Foskjellen på an og am. Sånn som jeg kan se det har det vel egentlig ikke noe å si, men er greit å vite hvorfor det står sånn? Mvh cantwo Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Hvis n og m er ulike er forskjellen på og at den ene er større enn den andre. Lenke til kommentar
cantwo Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Ja, forstår jo forsåvidt det. Lurte vel bare på hvorfor den ene er n (altså eksponenten) og den andre er m. Er vel bare for å skille dem, men lurte på om det lå noe mer bak det. ( så nå at andre innlegget så litt rotete ut, beklager for det) Endret 25. juli 2012 av cantwo Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Er vel sannsynligvis bare for å understreke at det er ulike tall, vil jeg tro. Hva er konteksten? Lenke til kommentar
cantwo Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 At jeg ikke har hatt matte de siste ti årene å prøver å lære meg det på egen hånd. Blir nok en lang vei å gå. Hehe. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
fisering57 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 hei. finn det ubestemte integralet. 1/(2x+1) dx= (1/2)*ln|2x+1|+C spørsmål. hvorfor må vi gange med 1/2? vet det har noe med 1 i telleren og 2x i nevneren, men dersom det hadde vært 3x+1 i nevneren, blir det da 1/3? takk for hjelp Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Gjør denne substitusjonen: u = 2x+1 du = 2 dx Da sitter du med integralet 1/u * du/2, fordi dx = du/2 Så ja, hadde det stått 3x+1 i nevneren, hadde du fått 1/3. 1 Lenke til kommentar
Abdulaziz Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 (endret) hei. finn det ubestemte integralet. 1/(2x+1) dx= (1/2)*ln|2x+1|+C spørsmål. hvorfor må vi gange med 1/2? vet det har noe med 1 i telleren og 2x i nevneren, men dersom det hadde vært 3x+1 i nevneren, blir det da 1/3? takk for hjelp unnskyld meg er ikke det sommerferie akkurat nå eller er du på en sommerskole? Endret 26. juli 2012 av Abdulaziz Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 hei. finn det ubestemte integralet. 1/(2x+1) dx= (1/2)*ln|2x+1|+C spørsmål. hvorfor må vi gange med 1/2? vet det har noe med 1 i telleren og 2x i nevneren, men dersom det hadde vært 3x+1 i nevneren, blir det da 1/3? takk for hjelp unnskyld meg er ikke det sommerferie akkurat nå eller er du på en sommerskole? Jeg er ikke overrasket om folk som henger i en mattetråd på diskusjon.no har sittet inne en sommerdag før. 2 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Naturlige tall er tall. Imaginære tall er tall. Komplekse tall er tall. Er kvaternioner tall? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Naturlige tall er tall. Imaginære tall er tall. Komplekse tall er tall. Er kvaternioner tall? Det spørs litt hvordan man definerer "tall". Kvaternioner er en slags utvidelse av komplekse tall, men tall slik vi kjenner dem kommuterer. For eksempel vet vi at 2*3 er det samme som 3*2, fordi de kommuterer. Kvaternioner gjør ikke nødvendigvis det. Mens komplekse tall kan ses på som en vektor i to dimensjoner, der man har en reell del og en imaginær del, så har kvaternioner enda en dimensjon, men den tredje dimensjonen er bare en ny skalar. Håper det ga noe svar, men det er et vanskelig spørsmål, siden man først må definere uttrykket "tall" 1 Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Noen her som holder til i Bergen og har lyst å tjene litt ekstra penger den neste uken med å undervise i derivasjon og integrasjon. Skal ha eksamen 6 august og hadde trengt litt hjelp. Fagkode er forøvrig FOA191 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå