Nebuchadnezzar Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Deriver svaret ditt så ser du hvorfor det blir feil. Feilen du gjør er at du glemmer kjernen. Les litt mer om for eksempel substitusjon, så burde ting gi litt mer mening =) Lenke til kommentar
Saulomo Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Første oppgaven: Kjerneregel. Prøv å derivere uttrykket. Det skal bli lik integranden. Andre oppgaven: Kjerneregel igjen. . Grunnen til at "regelen" du har skrevet opp ikke fungerer er fordi det er en konstant forann x. Da blir svaret annerledes. Takk for hjelpen. Jeg hater matteboken min i skrivende øyeblikk Lenke til kommentar
Juden Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Avgjør om f(x) er konveks eller konkav og finn deretter eventuelle maks- eller minimumspunkt for funksjonene definert under: (i) f(x) = e^x + e^-2x (ii) f(x) = ln x - 5x, x>0 jeg stusser litt med å finne maks og min punktene Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Hvordan forenkler jeg denne? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Har du prøvd magi ? a^2 - b^2 = (a-b)(a+b) forenker i det minste teller Lenke til kommentar
mintolezon Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Jeg trenger hjelp til en oppgave som virker relativ enkel, men som jeg ikke klarer å svare på. Ok: Bjørn skal lage havregrøt: Han har 6 dl havregryn. Hvor mange liter vann skal han ha i oppskriften? Oppskriften er følgende: 1 1/2 dl havregryn 5 dl vann 1/2 ts salt Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Jeg trenger hjelp til en oppgave som virker relativ enkel, men som jeg ikke klarer å svare på. Ok: Bjørn skal lage havregrøt: Han har 6 dl havregryn. Hvor mange liter vann skal han ha i oppskriften? Oppskriften er følgende: 1 1/2 dl havregryn 5 dl vann 1/2 ts salt Ok, så oppskriften baseres på 1.5dl havregryn, og karen skal bruke 6. Altså må hele oppskriften ganges med 4. Får du til nå? Lenke til kommentar
mintolezon Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 (endret) Jeg trenger hjelp til en oppgave som virker relativ enkel, men som jeg ikke klarer å svare på. Ok: Bjørn skal lage havregrøt: Han har 6 dl havregryn. Hvor mange liter vann skal han ha i oppskriften? Oppskriften er følgende: 1 1/2 dl havregryn 5 dl vann 1/2 ts salt Ok, så oppskriften baseres på 1.5dl havregryn, og karen skal bruke 6. Altså må hele oppskriften ganges med 4. Får du til nå? Takk for svaret, men kan du forklare meg hvorfor jeg må dele 6 med 1.5 ? Endret 1. juli 2012 av youanddu Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 (endret) (sletta en helt random ligning som var totalt feil) Forklaringen på hvorfor du må dele 6 på 1,5 er at du skal vite hvor mye større oppskriften er. Endret 1. juli 2012 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Jeg trenger hjelp til en oppgave som virker relativ enkel, men som jeg ikke klarer å svare på. Ok: Bjørn skal lage havregrøt: Han har 6 dl havregryn. Hvor mange liter vann skal han ha i oppskriften? Oppskriften er følgende: 1 1/2 dl havregryn 5 dl vann 1/2 ts salt Ok, så oppskriften baseres på 1.5dl havregryn, og karen skal bruke 6. Altså må hele oppskriften ganges med 4. Får du til nå? Takk for svaret, men kan du forklare meg hvorfor jeg må dele 6 med 1.5 ? Ja, , som er forholdstallet mellom mengdene som står i oppskriften og den mengden Bjørn har tenkt å bruke. Dette forholdstallet er rett og slett faktoren som forteller hvor mye mer Bjørn har tenkt å bruke enn det som står i oppskriften. 1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Tips: Bruk \text{ .. } og {\oo} for ø =) Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 En annen måte å se det på, som kanskje er litt lettere, er å se det for seg som en likning. Du har 1,5dl, og skal få 6dl. Hvor mye må du gange med? Likningen blir da slik: 1,5dl * X = 6dl --> X = 6dl / 1,5dl Av en eller annen grunn synes jeg det er fint å tenke som dette på slike oppgaver. Aleks og Leo forklarer det for øvrig helt riktig. Sebastian Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 En annen måte å se det på, som kanskje er litt lettere, er å se det for seg som en likning. Du har 1,5dl, og skal få 6dl. Hvor mye må du gange med? Likningen blir da slik: 1,5dl * X = 6dl --> X = 6dl / 1,5dl Av en eller annen grunn synes jeg det er fint å tenke som dette på slike oppgaver. Aleks og Leo forklarer det for øvrig helt riktig. Sebastian Jepp, fint å ta i bruk likninger i praktiske oppgaver også 1 Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 (endret) I et spill har jeg spilt 144 kamper, hvorav jeg har vunnet 126 av dem. Hvor mange kamper til må jeg spille for å få en vinnprosent på minst 90 %? EDIT: Nvm fant det ut selv, ligninger er faen meg genialt! (126+x)/(144+x) = 0.90 x = 36 Endret 8. juli 2012 av Potetmann Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 I et spill har jeg spilt 144 kamper, hvorav jeg har vunnet 126 av dem. Hvor mange kamper til må jeg spille for å få en vinnprosent på minst 90 %? EDIT: Nvm fant det ut selv, ligninger er faen meg genialt! (126+x)/(144+x) = 0.90 x = 36 Utregningen din er riktig, men oppgaven er feil formulert. Hva om du taper de neste 36 kampene? Da er ikke vinnprosenten 90%! Oppgaven burde lyde slik: I et spill har jeg spilt 144 kamper, hvorav jeg har vunnet 126 av dem. Hvor mange kamper til må jeg spille for å kunne få en vinnprosent på minst 90 %? Sebastian Lenke til kommentar
mintolezon Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Hei igjen, hva vil regnetegnet (-) si i dette stykket? Jeg vet jeg må gange 5 med hverandre... -(-5)^2 Ok, så jeg har også drevet med andre forholdsoppgaver og boken oppgir av og til svaret i desimalltall og noen ganger i brøk. Hvordan skal jeg vite hvilken form jeg skal oppgi svaret i ? Beklager så enkle spørsmål; jeg er forferderlig dårlig i matte og læreboken forklarer ikke godt nok... Lenke til kommentar
Itek Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 -(-5)^2 = -[(-5)*(-5)] = -[25] = -25 Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 (endret) Hei igjen, hva vil regnetegnet (-) si i dette stykket? Jeg vet jeg må gange 5 med hverandre... -(-5)^2 Ok, så jeg har også drevet med andre forholdsoppgaver og boken oppgir av og til svaret i desimalltall og noen ganger i brøk. Hvordan skal jeg vite hvilken form jeg skal oppgi svaret i ? Beklager så enkle spørsmål; jeg er forferderlig dårlig i matte og læreboken forklarer ikke godt nok... Bruk alltid brøk som endeleg svar. Brøk er rekna for å vere meir "nøyaktig" enn desimalar. Men når du skriv svarsetning, bør du likevel bruke desimalar, spesielt dersom brøken er komplisert. EDIT: "-"-teiknet betyr forresten minus. Eg kan ikkje tenkje meg noko anna. Endret 10. juli 2012 av Magnus_L Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Brøk er nesten alltid best. Ber boken om desimaler, gir du desimaler, men ellers burde du bruke brøk. De fleste lærebøker er elendige, så du må våge å anta at det som står der kan være galt dersom det virkelig ikke gir mening. Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har brukt på å regne over stykker igjen og igjen fordi det er feil i fasit. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå