Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første oppgaven:

Kjerneregel. Prøv å derivere uttrykket. Det skal bli lik integranden.

Andre oppgaven:

Kjerneregel igjen. chart?cht=tx&chl=\int e^{ax}dx = \frac{1}{a} e^{ax}. Grunnen til at "regelen" du har skrevet opp ikke fungerer er fordi det er en konstant forann x. Da blir svaret annerledes.

 

Takk for hjelpen. Jeg hater matteboken min i skrivende øyeblikk :)

Lenke til kommentar

Avgjør om f(x) er konveks eller konkav og finn deretter eventuelle maks- eller minimumspunkt for funksjonene definert under:

 

(i) f(x) = e^x + e^-2x

 

(ii) f(x) = ln x - 5x, x>0

 

jeg stusser litt med å finne maks og min punktene

Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp til en oppgave som virker relativ enkel, men som jeg ikke klarer å svare på.

 

Ok:

 

Bjørn skal lage havregrøt: Han har 6 dl havregryn. Hvor mange liter vann skal han ha i oppskriften?

 

Oppskriften er følgende:

 

1 1/2 dl havregryn

5 dl vann

1/2 ts salt

Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp til en oppgave som virker relativ enkel, men som jeg ikke klarer å svare på.

 

Ok:

 

Bjørn skal lage havregrøt: Han har 6 dl havregryn. Hvor mange liter vann skal han ha i oppskriften?

 

Oppskriften er følgende:

 

1 1/2 dl havregryn

5 dl vann

1/2 ts salt

 

Ok, så oppskriften baseres på 1.5dl havregryn, og karen skal bruke 6.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{6}{1.5} = 4

 

Altså må hele oppskriften ganges med 4.

 

Får du til nå?

Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp til en oppgave som virker relativ enkel, men som jeg ikke klarer å svare på.

 

Ok:

 

Bjørn skal lage havregrøt: Han har 6 dl havregryn. Hvor mange liter vann skal han ha i oppskriften?

 

Oppskriften er følgende:

 

1 1/2 dl havregryn

5 dl vann

1/2 ts salt

 

Ok, så oppskriften baseres på 1.5dl havregryn, og karen skal bruke 6.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{6}{1.5} = 4

 

Altså må hele oppskriften ganges med 4.

 

Får du til nå?

 

Takk for svaret, men kan du forklare meg hvorfor jeg må dele 6 med 1.5 ?

Endret av youanddu
Lenke til kommentar

Jeg trenger hjelp til en oppgave som virker relativ enkel, men som jeg ikke klarer å svare på.

 

Ok:

 

Bjørn skal lage havregrøt: Han har 6 dl havregryn. Hvor mange liter vann skal han ha i oppskriften?

 

Oppskriften er følgende:

 

1 1/2 dl havregryn

5 dl vann

1/2 ts salt

 

Ok, så oppskriften baseres på 1.5dl havregryn, og karen skal bruke 6.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{6}{1.5} = 4

 

Altså må hele oppskriften ganges med 4.

 

Får du til nå?

 

Takk for svaret, men kan du forklare meg hvorfor jeg må dele 6 med 1.5 ?

 

Ja, chart?cht=tx&chl=\frac{\text{mengden Bj0rn bruker}}{\text{mengden i oppskriften}} = \frac{6}{1.5} = 4, som er forholdstallet mellom mengdene som står i oppskriften og den mengden Bjørn har tenkt å bruke.

 

Dette forholdstallet er rett og slett faktoren som forteller hvor mye mer Bjørn har tenkt å bruke enn det som står i oppskriften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen måte å se det på, som kanskje er litt lettere, er å se det for seg som en likning. Du har 1,5dl, og skal få 6dl. Hvor mye må du gange med? Likningen blir da slik:

 

1,5dl * X = 6dl

 

--> X = 6dl / 1,5dl

 

Av en eller annen grunn synes jeg det er fint å tenke som dette på slike oppgaver. Aleks og Leo forklarer det for øvrig helt riktig.

 

Sebastian :)

Lenke til kommentar

En annen måte å se det på, som kanskje er litt lettere, er å se det for seg som en likning. Du har 1,5dl, og skal få 6dl. Hvor mye må du gange med? Likningen blir da slik:

 

1,5dl * X = 6dl

 

--> X = 6dl / 1,5dl

 

Av en eller annen grunn synes jeg det er fint å tenke som dette på slike oppgaver. Aleks og Leo forklarer det for øvrig helt riktig.

 

Sebastian :)

 

Jepp, fint å ta i bruk likninger i praktiske oppgaver også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I et spill har jeg spilt 144 kamper, hvorav jeg har vunnet 126 av dem. Hvor mange kamper til må jeg spille for å få en vinnprosent på minst 90 %?

 

EDIT: Nvm fant det ut selv, ligninger er faen meg genialt!

 

 

(126+x)/(144+x) = 0.90

x = 36

 

 

Endret av Potetmann
Lenke til kommentar

I et spill har jeg spilt 144 kamper, hvorav jeg har vunnet 126 av dem. Hvor mange kamper til må jeg spille for å få en vinnprosent på minst 90 %?

 

EDIT: Nvm fant det ut selv, ligninger er faen meg genialt!

 

 

(126+x)/(144+x) = 0.90

x = 36

 

 

 

Utregningen din er riktig, men oppgaven er feil formulert. Hva om du taper de neste 36 kampene? Da er ikke vinnprosenten 90%! Oppgaven burde lyde slik: I et spill har jeg spilt 144 kamper, hvorav jeg har vunnet 126 av dem. Hvor mange kamper til må jeg spille for å kunne få en vinnprosent på minst 90 %?

 

Sebastian :)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

hva vil regnetegnet (-) si i dette stykket? Jeg vet jeg må gange 5 med hverandre...

 

-(-5)^2

 

Ok, så jeg har også drevet med andre forholdsoppgaver og boken oppgir av og til svaret i desimalltall og noen ganger i brøk. Hvordan skal jeg vite hvilken form jeg skal oppgi svaret i ?

 

Beklager så enkle spørsmål; jeg er forferderlig dårlig i matte og læreboken forklarer ikke godt nok...

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

hva vil regnetegnet (-) si i dette stykket? Jeg vet jeg må gange 5 med hverandre...

 

-(-5)^2

 

Ok, så jeg har også drevet med andre forholdsoppgaver og boken oppgir av og til svaret i desimalltall og noen ganger i brøk. Hvordan skal jeg vite hvilken form jeg skal oppgi svaret i ?

 

Beklager så enkle spørsmål; jeg er forferderlig dårlig i matte og læreboken forklarer ikke godt nok...

 

Bruk alltid brøk som endeleg svar. Brøk er rekna for å vere meir "nøyaktig" enn desimalar. Men når du skriv svarsetning, bør du likevel bruke desimalar, spesielt dersom brøken er komplisert.

 

EDIT: "-"-teiknet betyr forresten minus. Eg kan ikkje tenkje meg noko anna.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Brøk er nesten alltid best. Ber boken om desimaler, gir du desimaler, men ellers burde du bruke brøk. De fleste lærebøker er elendige, så du må våge å anta at det som står der kan være galt dersom det virkelig ikke gir mening. Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har brukt på å regne over stykker igjen og igjen fordi det er feil i fasit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...