Anonym259235 Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 . Hvordan regner jeg ut hvis jeg bare skal ha én familie? 3 barn og 2 voksne. 3*30 + 2*50 = 190 3*y + 2*x = 190 Hva nå? Samme metode som når det var to familier? Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 vi får at y=2 vi får at x=1. Dette blir da det endelige svaret? Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) 480 m³ = 480,000 Liter? Endret 13. juni 2012 av Al Capone Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 480 m³ = 480,000 Liter? Jepp Lenke til kommentar
Linuxx Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 9x - 7i > 3(3x-7u) Noen snille som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Gang ut parentesen, flytt x'ene til samme side og se hva som skjer. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 9x - 7i > 3(3x-7u) Noen snille som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Merk: Forutsettes at i er en variabel, og ikke den imaginære enheten. I følge alle LaTeX-konvensjoner bør en egentlig ikke ha kursiv i, da dette som oftest er forbeholdt nettopp den imaginære enheten. Pedanteri ut. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Merk: Forutsettes at i er en variabel, og ikke den imaginære enheten. I følge alle LaTeX-konvensjoner bør en egentlig ikke ha kursiv i, da dette som oftest er forbeholdt nettopp den imaginære enheten. Pedanteri ut. Ja, jeg antok at i var en variabel siden x ble overflødig. Og jeg er altfor lat til å bruke mathrm- eller text-kommando for ett enkelt tegn, hehe. Forøvrig burde jeg kanskje utvide svaret mitt, i tilfelle i er imaginærtallet. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Merk: Forutsettes at i er en variabel, og ikke den imaginære enheten. I følge alle LaTeX-konvensjoner bør en egentlig ikke ha kursiv i, da dette som oftest er forbeholdt nettopp den imaginære enheten. Pedanteri ut. Ja, jeg antok at i var en variabel siden x ble overflødig. Og jeg er altfor lat til å bruke mathrm- eller text-kommando for ett enkelt tegn, hehe. Forøvrig burde jeg kanskje utvide svaret mitt, i tilfelle i er imaginærtallet. Nåja, poenget var egentlig at det ikke gir mening med ulikheter når en snakker om komplekse tall. Grunnen til det er at det ikke er mulig å definere noen ordning. For anta det motsatte, nemlig at < er en ordning for C. Altså er (C, <) en ordnet kropp. Vi vet at hvis , så er , altså har vi at , som vil si at . På samme måte har vi at . Men siden (C,<) er en ordnet kropp så gjelder det at hvis så er . Med c=1, a=0 og b=-1 får vi at som er en kontradiksjon siden ! Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Tror poenget til Linuxx var at uttrykket forenkles til i<3u eller I love you... Endret 13. juni 2012 av nicho_meg Lenke til kommentar
Bergenes Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) . Endret 14. juni 2012 av Bergenes Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Tror poenget til Linuxx var at uttrykket forenkles til i<3u eller I love you... *snip* Aiai, selv om jeg har sett den der før, så la jeg ikke merke til den når jeg fikk den nå =/ Oh well, Wingeer har hvertfall smadra punchlinen fullstendig, så kanskje vi slipper å se den mer 1 Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) @Bergenes: Vet ikke hva en krysstabell er, men når det gjelder 2) så må du tenke på antall gunstige utfall delt på antall mulige utfall. Siden vi velger en tilfeldig elev som spiller fotball, så må antall elever som spiller fotball være antall mulige utfall. Hvor mange er det? Når det gjelder antall gunstige utfall, så vet vi jo at eleven vi plukker ut spiller fotball. Vi må da finne antall elever som spiller håndball i tillegg til fotball, altså antall elever som spiller både håndball og fotball. Hvor mange slike er det? Endret 13. juni 2012 av barkebrød Lenke til kommentar
blured Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Hei. Sliter litt med følgende oppgave: "I I denne oppgaven skal vi se på billedflaten til to fjernsynsapparater. Du får følgende opplysninger: Størrelsen på TV-apparat (skjermstørrelsen) angis i tommer (1 tomme = 2.54cm). En 20 tommers TV har da en diagonal (fra nederste venstre hjørne til øverste hjørne) på 20 tommer. Forholdet mellom bredden og høyden på de gamle TV-apparatene er 4:3, dvs at hvis en TV-skjerm er 40cm bred, så er høyden 30cm. De siste årene har vi fått et nytt TV-format, blablabla. Forholdet her er 16:9 Det vi ønsker å undersøke i denne oppgaven er størrelsen på den totale billedflaten på en 32 tommers TV av den gamle typen (forhold 4:3) og på en bredskjerms TV (forhold 16:9). Hvilken av disse 32 tommers TV-apparatene har størst billedflate? Eller er de like store? Begrunn svaret ditt. Litt kortere formulert: Hva har størst billedflate av en 32" TV i 4:3 og en 32" TV i 16:9. Eller er de like store? Begrunn svaret. Dette er en oppgave som ble gitt til AHO i 2006, det er altså mulig å tegne seg frem til svaret sånn omtrentlig, men jeg vil gjerne finne ut hvordan en kommer frem til et nøyaktig svar ved regning. Det jeg har begynt å gjøre er å finne forholdstallet mellom sidene (16:9 = 1.78 og 4:3 = 1.33333). Så har jeg begynt å tilnærme meg noe med pythagoras. Det vil si: Jeg vet hypotenusen er 32" på begge skjermene. Og jeg kan sette opp katene som henholdsvis ukjent (x) og ukjent (1.78x osv). Men sliter litt med å komme videre mot et nøyaktig tall. (Det er ikke lov til å bruke kalkulator, så det er naturlig å anta at det er mulig å komme frem til et forholdsvis elegant svar). Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) De nøyaktige målene er ikke så veldig elegante, men det har ikke så mye å si. Er lettest hvis du kaller den ene kateten 16x og den andre 9x for 16:9 og tilsvarende for 4:3. Så regner du ut x eksakt ved hjelp av formelen for andregradsligning. Du vet at arealet for 16:9 er lik 16x*9x, dvs. 144x^2 og tilsvarende for 4:3. Det fine her er at eventuelle kvadratrøtter forsvinner, så det burde være overkommelig å regne ut for hånd. Så kan du sammenligne arealene. Endret 15. juni 2012 av Henrik B Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Hvordan putter jeg inn koordinatene for denne'?: length curve r(t)=(sqrt(2)*t)i+(sqrt(2)*t)j+(1-t^2)k from (0,0,1) to (sqrt(2),sqrt(2),0) Står helt fast nå Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Parameterfremstilling der leddet foran i er x-koordinaten, leddet foran j er y-koordinaten og leddet foran k er z-koordinaten? t går fra 0 til 1 mellom punktene dine. Endret 15. juni 2012 av KjellV Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Ja, det er x-, y- og z-koordinater. Jeg har bare helt glemt hvordan man gjør det. Hvordan fikk du at grensen gikk til 1? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Ganske greit å se når du ser på start- og sluttpunkt. (0,0,1) får man når t=0 og (sqrt(2),sqrt(2),0) får man når t=1. Har du glemt hvordan du putter inn koordinatene for funksjonen? La t € [0,1] (gå fra og med 0 til og med 1) så får du x- y- og z-verdiene dine. Noe annet du mener? Endret 15. juni 2012 av KjellV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå