foorex Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 (endret) Stemmer dette? Vis gjerne hvilken metode de bruker. EDIT: Fant det ut. Bruker kjerneregelen. g(u)=u^2 - u=cos(x) g'(u)=2u - u'=-sinx =2u*u' =2*cosx*-sinx =-2cosx*sinx Endret 2. juni 2012 av matshg Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 (endret) a) (Sannsynligheten for vanlig terning)*(Sannsynligheten for å få treer på en vanlig terning) + (Sannsynligheten for spesiell terning)* (Sannsynligheten for treer på den spesielle terningen). b) Bayes' setning. Da hadde jeg i hvert fall feil på b : p a blir da Men siden man skal ha to treere på rad så regner jeg med det blir dette, eller? Endret 2. juni 2012 av DexterMorgan Lenke til kommentar
V_B Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Hei. Det er en stund siden jeg har jobbet med differensiallikninger, og trenger derfor litt hjelp. Har følgende likning: Hvis jeg nå skal finne koeffisientene ? Har jeg lov til å sette det deriverte uttrykket til 0, og der i fra gjøre: som blir og som ved t=0 blir Hvis dette eventuelt er korrekt utførelse, kan noe fortelle meg hvorfor det ene uttrykket kan settes til 0? Takk:) Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Hint: Diffligningen er separabel. Lenke til kommentar
hearts Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 noen som f.eks vet om jeg kan lage noen algebra\likninger\overflate\økonomi\volum\areal oppgaver angående Taj Mahal eller Eiffel Tårnet eller Colloseum? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Trigonometri + eiffeltårnet for å måle høyden til tårnet ved å se på skyggen og vinkelen opp til solen? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Hint: Diffligningen er separabel. Jeg var nå mer ute etter en forklaring enn et hint... Men takk. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Hint: Diffligningen er separabel. Jeg var nå mer ute etter en forklaring enn et hint... Men takk. Tja, det var jo i og for seg en forklaring, også. Hvordan har du tenkt å finne K_2 med den metoden? for alle t, uansett. I.e. har du gjort noe rart. Løs ligningen som en separabel diff.ligning. Da får du et uttrykk for i(t). Sammenlign dette med i(t) du allerede har oppgitt for å finne s, K_1 og K_2. Lenke til kommentar
aquafun Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Hei alle sammen! Jeg har kommet opp i matteeksamen muntlig og skal ha denne på tirsdag. Jeg går i 10. klasse, og har planer om å presentere en femminutters oppgave på eksaminasjonen. Kan noen hjelpe eller komme med innspill til denne? Jeg anser meg selv som godt over snittet i matematikk (har femmer på standpunkt), så ønsker å presentere noe som er relativt avansert. Altså kan den gjerne inneholde spor av videregående matte. Temaet jeg har trukket er tall og målinger. Oppgaven bør altså inneholde noen av følgende temaer: De fire regneartene Avrunding og overslag Faktorisering Standardform Bokstaver brukt som prefikser (Mega, Giga, Terra OSV) Regning med negative tall Tallmønster Omgjøring mellom enheter (tid, volum, lengde, vekt OSV) Egenskapene til mangekanter Areal og omkrets Volum og overflate (Kube, kjegle, pyramide, sylinder, prisme) Tetthet Fart, tid og strekning Målestokk Som dere sikkert ser er det umulig å bruke alle sammen, men lag en oppgave ut av de viktigste temaene. Jeg har rødfarget de temaene jeg ser som viktigst, men suppler gjerne med mer. Jeg blir evig takknemlig! Truls! Lenke til kommentar
Klukas Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Stemmer dette? Vis gjerne hvilken metode de bruker. EDIT: Fant det ut. Bruker kjerneregelen. g(u)=u^2 - u=cos(x) g'(u)=2u - u'=-sinx =2u*u' =2*cosx*-sinx =-2cosx*sinx du kan også bruke produktregelen og komme frem til det samme :-) Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Hei! I en oppgaven skal jeg finne konvergensområdet til en uendelig geometrisk rekke med kvotient k=1/x. Jeg har da pleid å gjøre den slik: -1<k>1 -1<1/x<1 |*x -x<1<x Dette svaret ser ikke helt riktig ut, og jeg lurer derfor på hvordan jeg skal gå fram når denne metoden ikke fører fram? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Vi har konvergens når kvotienten r er slik at . r=1/x, så , eller . Altså konvergerer rekken når absoluttverdien til x er større enn 1. I.e. for alle tall x slik at x<-1 og 1<x. 1 Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Vi har konvergens når kvotienten r er slik at . r=1/x, så , eller . Altså konvergerer rekken når absoluttverdien til x er større enn 1. I.e. for alle tall x slik at x<-1 og 1<x. Men hvorfor bruker de da k^2 i fasiten? Forstår det ikke helt. Har lagt den til som vedlegg. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 -1<k<1 og k^2<1 er ekvivalente. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 De gjør det antagelig fordi man lærer lite om å løse dobbeltulikheter på VGS, og man lærer ganske lite om absoluttverdiulikheter (som wingeer viser til ovenfor.) Det er ofte greiere å løse , for da har man én enkelt ulikhet. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 (endret) Hei alle sammen! De fire regneartene Regning med negative tall Omgjøring mellom enheter (tid, volum, lengde, vekt OSV) Areal og omkrets Volum og overflate Fart, tid og strekning Truls! Truls har kommet opp i muntlig eksamen, og frykter livet sitt. Han tar 5000 kroner fra konto, og kjøper seg motorsykkel til 16 000 kr. Truls bestemmer seg for å rømme til afrika, og bli innfødt. Sykkelen til truls bruker 1.2 L bensin per mil, og det er 3814 km til Algerie. Truls antar at sine to motorsykkelhjul har en dimeter på ca ca 15 tommer. Hvor mye penger skylder truls banken ? Hvor mye bensin bruker Truls når bensinprisen er 10kr per liter? Truls regner med å bruke 10 dager til Algerie, hvor han kjører 6 timer per dag, er dette realistisk ? Hvor mange ganger går dekkene til truls rundt i løpet av turen ? Endret 3. juni 2012 av Nebuchadnezzar 3 Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 -1<k<1 og k^2<1 er ekvivalente. Ok, så hver gang jeg har en k-verdi som er litt vrien, er det bare å bruke k^2<1? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Nei, ikke HVER gang. I dette tilfellet går det ettersom du har et symmetrisk intervall rundt origo. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Nei, ikke HVER gang. I dette tilfellet går det ettersom du har et symmetrisk intervall rundt origo. Hmm, men er det en metode jeg kan bruke hver gang? Vanligvis har jeg pleid å splitte opp ulikheten: -1<2x<1 til: -1<2x og 2x<1, for deretter å løse den som en eksponentiell ulikhet. Denne metoden har alltid fungert inntil at jeg skulle finne konvergensområder for k=1/x. Er det ikke mulig her? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 -1<k<1 og k^2<1 er ekvivalente. Ok, så hver gang jeg har en k-verdi som er litt vrien, er det bare å bruke k^2<1? Ja, hvis det er snakk om geometriske rekker så kan du det. (Intervallet (-1,1) der rekka konvergerer er symmetrisk.) Men som wingeer sier så kan du ikke automatisk tenke slik på alle ulikheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå