Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

11*12/2 = 11*6 = 66.

Hehe, joda, det er nok enkelt, men hvordan kom du fram til å bruke den formelen?

Summerer første og siste ledd, som blir 11 + 1 = 12. Nest først og nest siste er 10 + 2 = 12, og så videre. Rekken har 11 ledd. Du finner da summen ved å gange 11 (antall ledd) med 12 (summen av to og to ledd) og deretter dele på 2. Dette gjelder generelt for aritmetiske rekker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er S matematikk i forhold til T matematikk? Jeg vet en del om T matte, men ikke noe særlig om T....Noen som vet f.eks hvilke emner man har om?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg må ha enten 1S + 2S eller 1T til høyere utdanning

Mulig svaret står et eller annet sted her i denne tråden, men å lese gjennom over 100 sider er ikke veldig fristende...

Lenke til kommentar
Hvordan er S matematikk i forhold til T matematikk? Jeg vet en del om T matte, men ikke noe særlig om T....Noen som vet f.eks hvilke emner man har om?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg må ha enten 1S + 2S eller 1T til høyere utdanning

Mulig svaret står et eller annet sted her i denne tråden, men å lese gjennom over 100 sider er ikke veldig fristende...

jaha...

S matten er hakket lettere enn R-matten, så det blir en god overgang fra T.

Lenke til kommentar
Det skjønner jeg^^,

Men hva er forskjellen?

Hvilke emner har S matte f.eks?

S har en veldig praktisk tilnærming til matte. I S skal en bruke en del verktøy, sånn som excel, men hvis du er flink i matte vil du nok føle du ikke lærer veldig mye nytt i S, da det gjentar mye av det du har hatt fra før, men kommer med bruksområder.

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp til å forstå denne her.

Kjerring som har 639384kr på konto. Hu vil ta ut 8 like store beløp i begynnelsen av hvert år i 8 år. Rentefoten er 4% per år. Hvor mye kan hun ta ut hvert år?

I fasiten står det noe om å summere den geometriske rekken baklengs.

Dette står i fasiten:

(x/(1,04^8))*((1,04^8-1)/(1,04-1))=639384

Så løser de den med hensyn til X. Men hva har de egentlig gjort? Hva mener de med baklengs?

Lenke til kommentar
En enklere måte er å bruke denne:

Sn = a1(kn - 1) / (k - 1)

Sett k = 1/1,04

Da vil a1 gi deg svaret.

Nja, får forskjellig svar fra fasiten da. :dontgetit:

Blir:

639384/7,00205467=91314

Fasiten sier 94966.

Hva får du med den metoden?

Lenke til kommentar

Litt sannsyn her: Styret i Friskus reknar med at det i løpet av eitt år vil bli spela 5000 gonger på automaten.

c) Kva er sannsynet for at toppgevinsten på 250 kr vil bli utbetalt minst 25 gonger i løpet av eitt år?

Vi får vite at P(X=k) for 250 kr = 1/256, dette kan då kallast p, right? Så kan eg vel bruke formelen for Binomisk fordeling? Eg prøver:

P(X=k)= (5000C25)*(1/256)^25*(1-(1/256))^(5000-25)

Eg får noko som 0,03 eller noko, men fasiten får noko anna. Kva gjer eg eventuelt feil? Seriøst eg slit med sannsyn :p

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål her. Jeg holder på med funksjoner og derivasjon vha. kjerneregelen.

I noen oppgaver får jeg forskjellig svar fra fasit, men allikevel det samme, tror jeg.

Et eksempel: Jeg får, og løsningsforslag får: f'(x) = 4(3x^4 + 2x^2 + 3)(12x^3 + 4x)

Når jeg setter inn den fireren, så har det ingenting å si hvilken av parantesene jeg setter den inn i?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg fikk

f'(x) = (12x^4 + 8x^2 + 12)(12x^3 + 4x)

mens fasit sier

f'(x) = (3x^4 + 2x^2 + 3)(48x^3 + 16x)

Altså, de har ganget den fireren inn i andre parantesen, og jeg lurer på om dette bare er tilfeldig, eller det er en grunn til det. Svaret av de to over skal vel uansett bli det samme?

Lenke til kommentar
c) Kva er sannsynet for at toppgevinsten på 250 kr vil bli utbetalt minst 25 gonger i løpet av eitt år?

Eg prøver:

P(X=k)= (5000C25)*(1/256)^25*(1-(1/256))^(5000-25)

Eg får noko som 0,03 eller noko, men fasiten får noko anna. Kva gjer eg eventuelt feil? Seriøst eg slit med sannsyn :p

Du har regnet ut P(X=25); sannsynligheten for at det blir nøyaktig 25 toppgevinstutbetalinger.

Du skal finne P(X>=25); sannsynligheten for at det blir minst 25 (25 eller flere) utbetalinger.

Det er det samme som 1-P(X<25); 1-sannsynligheten for at det blir mindre enn 25 utbetalinger.

Altså 1-[P(X=0)+P(X=1)+...+P(X=24)]. Denne oppgaven er lett å løse om du har lært om hvordan en poisson-fordeling kan brukes som tilnærming for binomialfordeling når p er liten og n er stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...