Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Spørsmål:

Er det noen generell regel for at man kan skrive ln (|x-1|/|x+1|) som ln|x-1| - ln|x+1|?

 

(Jeg vet at dette er riktig, for det står sånn i et løsningsforslag jeg har liggende, men kan ikke se å finne noen regneregel for dette).

 

Regneregelen skrives som regel slik:

 

chart?cht=tx&chl=\ln(\frac{a}{b}) \ = \ \ln a - \ln b

 

Så ja, regelen finnes den ;)

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

post-76920-0-79172800-1338136322_thumb.png

 

Jeg har klart alle utenom e).

Er poenget her at den grafen som svarer til 9x+b skal krysse f(x) tre steder? Jeg syns det er rart at den skal krysse grafen på tre steder når jeg bare finner to steder i oppgave d) som har stigning lik 9. Ser heller ikke helt hvordan likningene i d) skal hjelpe meg.

Lenke til kommentar

post-76920-0-79172800-1338136322_thumb.png

Jeg har klart alle utenom e).Er poenget her at den grafen som svarer til 9x+b skal krysse f(x) tre steder? Jeg syns det er rart at den skal krysse grafen på tre steder når jeg bare finner to steder i oppgave d) som har stigning lik 9. Ser heller ikke helt hvordan likningene i d) skal hjelpe meg.

tangentlikningene fra d) er hhv

y(1) = 9x - 7

og

y(2) = 9x - 11

===

ergo må b ligge mellom -11 og - 7 hvis den skal ha 3 løsninger, dvs

-11 < b < -7

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, har en ganske så stor tjeneste å spørre om, men er virkelig nødvendig for meg. Vi har den siste innleveringen i matte nå, den siste noen sinne, og jeg lurer på om noen kunne tatt en KJAPP titt igjennom den. Det er om statistikk (diagram, median etc).

Det har seg nemlig slik at jeg ligger ann til å få en 6 på kortet i matte, og ønsker da at denne siste innleveringen også skal være svært god.

 

Skal leveres i morgen. Hadde vært utrolig takknemlig for en gjennomtitt av oppgaven.

Lenke til kommentar

Skriv det om til et potensuttrykk så ser du det nok.

 

Du mener som dette?

 

chart?cht=tx&chl=\sqrt[3]{x*x}

 

Kvadratroten av x^2 er jo x, det vet jo jeg også. Men hva skjer med 3-tallet? Og hva betyr det egentlig? Fulgte ikke så godt med i T-kurset når vi gjennomgikk dette...

 

Det betyr 3.-roten av tallet. F.eks. chart?cht=tx&chl=\sqrt[3]8 =2

Endre det til x^(2/3) og bruk vanlige derivasjonsregler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...