Recept Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Noen som kan forklare meg hvordan jeg finner X og Y verdiene for grafen på kalkulator? Casio vel og merke. r(t) = [4t-3t*e^-t , 5t*e^-x] Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Hei! Spørsmål: Er det noen generell regel for at man kan skrive ln (|x-1|/|x+1|) som ln|x-1| - ln|x+1|? (Jeg vet at dette er riktig, for det står sånn i et løsningsforslag jeg har liggende, men kan ikke se å finne noen regneregel for dette). Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Jepp: http://no.wikipedia.org/wiki/Logaritme#Andre_logaritmesetning Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 (endret) Hei! Spørsmål: Er det noen generell regel for at man kan skrive ln (|x-1|/|x+1|) som ln|x-1| - ln|x+1|? (Jeg vet at dette er riktig, for det står sånn i et løsningsforslag jeg har liggende, men kan ikke se å finne noen regneregel for dette). Regneregelen skrives som regel slik: Så ja, regelen finnes den Endret 26. mai 2012 av Aleks855 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Jeg har klart alle utenom e). Er poenget her at den grafen som svarer til 9x+b skal krysse f(x) tre steder? Jeg syns det er rart at den skal krysse grafen på tre steder når jeg bare finner to steder i oppgave d) som har stigning lik 9. Ser heller ikke helt hvordan likningene i d) skal hjelpe meg. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Jeg har klart alle utenom e).Er poenget her at den grafen som svarer til 9x+b skal krysse f(x) tre steder? Jeg syns det er rart at den skal krysse grafen på tre steder når jeg bare finner to steder i oppgave d) som har stigning lik 9. Ser heller ikke helt hvordan likningene i d) skal hjelpe meg. tangentlikningene fra d) er hhv y(1) = 9x - 7 og y(2) = 9x - 11 === ergo må b ligge mellom -11 og - 7 hvis den skal ha 3 løsninger, dvs -11 < b < -7 1 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Snip Takk for svar! Det er ikke veldig åpenbart for meg at den må ligge mellom de to verdiene. Er stigning lik 9 valgt tilfeldig? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Snip Takk for svar! Det er ikke veldig åpenbart for meg at den må ligge mellom de to verdiene. Er stigning lik 9 valgt tilfeldig? står i oppgava at stig.tall er lik 9.tegn 3. gradsfunksj., så sees at dette stemmer bra... Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Noen som kan forklare meg hvordan jeg finner X og Y verdiene for grafen på kalkulator? Casio vel og merke. r(t) = [4t-3t*e^-t , 5t*e^-x] Mens du ser på grafen: F5 --> F2 eller F3. Jeg har et derivasjonsproblem, f(x)= Hjelp...? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Skriv det om til et potensuttrykk så ser du det nok. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Heisann, har en ganske så stor tjeneste å spørre om, men er virkelig nødvendig for meg. Vi har den siste innleveringen i matte nå, den siste noen sinne, og jeg lurer på om noen kunne tatt en KJAPP titt igjennom den. Det er om statistikk (diagram, median etc). Det har seg nemlig slik at jeg ligger ann til å få en 6 på kortet i matte, og ønsker da at denne siste innleveringen også skal være svært god. Skal leveres i morgen. Hadde vært utrolig takknemlig for en gjennomtitt av oppgaven. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Skriv det om til et potensuttrykk så ser du det nok. Du mener som dette? Kvadratroten av x^2 er jo x, det vet jo jeg også. Men hva skjer med 3-tallet? Og hva betyr det egentlig? Fulgte ikke så godt med i T-kurset når vi gjennomgikk dette... Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Skriv det om til et potensuttrykk så ser du det nok. Du mener som dette? Kvadratroten av x^2 er jo x, det vet jo jeg også. Men hva skjer med 3-tallet? Og hva betyr det egentlig? Fulgte ikke så godt med i T-kurset når vi gjennomgikk dette... Det betyr 3.-roten av tallet. F.eks. =2 Endre det til x^(2/3) og bruk vanlige derivasjonsregler. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Feil Endret 28. mai 2012 av Bordplate Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Blir svaret da Endret 28. mai 2012 av Bordplate Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Ikke lett å se hva du vil frem til Man benytter den vanlige derivasjonsregelen ( x^a )' = a( x^(a-1) ) der a=2/3 i ditt tilfelle Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Jo, men det er jo litt annerledes når det er kvadratrot. Oppgaven er slik f(x)= Derriver den for meg sånn at jeg kanskje ser hvordan det skal gjøres. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Som sagt er det man benytter seg av. Endret 28. mai 2012 av KjellV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå