Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mengden chart?cht=tx&chl= \{f(x)p(x) : f(x) \in \mathbb{Z} _n [x]\}. Det bør ikke være så vanskelig å se at det er et ideal.

Takk, det hjalp. Til og med jeg så at det der var et ideal. Så nei, da bør det ikke være så vanskelig å se, det har du vel rett i :)

Endret av jaadd
Lenke til kommentar

Vel, det er en femtegradslikning, noe vår kjære Niels Henrik Abel viste at det ikke finnes en løsningsformel for.

http://eleviki.wikid...mtegradslikning

Det finnes ingen løsningsformel med aritmetiske operasjoner + røtter. Ved algebraens fundamentalteorem har funksjonen opptil 5 røtter. Den må minst ha tre distinkte røtter, siden den har en reell rot (skjæringssetningen). Det betyr at resten av røttene er komplekse. De kommer alltid i konjugerte par, så den har minst 3 røtter. Det spiller egentlig ingen rolle, siden det er den reelle roten som sikkert er interessant her.

For å finne den kan man f.eks. bruke Newtons metode. Hvilket nivå er dette på uansett?

Endring: Litt vagt.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg kom ikke frem til 205 * 2,718^1=130 men:

205*e^-k(1)+20=150

som er det samme som:

205*e^-k+20=150

Svaret:

205*e^-k=130

e^-k=130/205

-k=ln(130/205)

k=-ln(130/250)

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Vel, det er en femtegradslikning, noe vår kjære Niels Henrik Abel viste at det ikke finnes en løsningsformel for.

Hvilket nivå er dette på uansett?

Ganske sikkert på R1 / R2, derfor gadd jeg ikke skrive mer :p

Jeg vet at et polynom av odde grad alltid har minst en reell root, og at komplekse røtter alltid kommer i konjugerte par. Men er det noen grunn til at denne likningen har 3 reelle og 2 komplekse, i steden for 1 reell rot og to komplekse par?

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Hvilket nivå er dette på uansett?

Ganske sikkert på R1 / R2, derfor gadd jeg ikke skrive mer :p

Jeg vet at et polynom av odde grad alltid har minst en reell root, og at komplekse røtter alltid kommer i konjugerte par. Men er det noen grunn til at denne likningen har 3 reelle og 2 komplekse, i steden for 1 reell rot og to komplekse par?

Den har 1 reell! og minst to komplekse konjugerte røtter. De kan ha multiplisitet lik 2. Det finnes vel sikkert noen tester for å finne ut hvorvidt polynomet har distinkte røtter eller ikke. Evt er det lettere måter å se det på. Har ikke sett så mye på eksempelet. :)

Lenke til kommentar
Jeg kom ikke frem til 205 * 2,718^1=130 men: 205*e^-k(1)+20=150 som er det samme som: 205*e^-k+20=150 Svaret:

205*e^-k=130 e^-k=130/205 -k=ln(130/205) k=-ln(130/250)

Jeg lurte mer trinn for trinn hvordan du kom frem til 150.. Hvordan kan du gange 205 med e-k*1..?

Endret av Leif-Reidar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Jeg kom ikke frem til 205 * 2,718^1=130 men: 205*e^-k(1)+20=150 som er det samme som: 205*e^-k+20=150 Svaret:

205*e^-k=130 e^-k=130/205 -k=ln(130/205) k=-ln(130/250)

Jeg lurte mer trinn for trinn hvordan du kom frem til 150.. Hvordan kan du gange 205 med e-k*1..?

Jeg kom ikke frem til 150, du skrev F(1)=150

Mener du at det du skrev ikke stemmer? :) Når du skriver at F(1)=150 så fastsetter jo det bare hvilken verdi k vil få, men om en går ut ifra at k kan være alle reelle tall er jo det ikke mulig at en kan bevise at F(1)=150.

Litt tungvint forklart men, poenget er at du har en ligning med to ukjente, da må du få oppgitt hva den ene ukjente er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...