Torbjørn T. Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Jeepers: Kryssproduktet gjeld for tredimensjonale vektorar, ikkje skalarar. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Jeepers: Kryssproduktet gjeld for tredimensjonale vektorar, ikkje skalarar. Så det e skalar? Fortsatt litt lost på akkurat den formelen, kunne du forklart hvordan jeg skulle skalart det? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Skalar og kryssprodukt bruker man mellom to vektorer. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Kunne kanskje brukt litt enklare ord ... Ein skalar er berre eit tal, som 1, 3.14, 9.81, og frå det du skriv har du berre skalarar -- K = 0.234 og wp = 0.55. Det er berre ein måte å multiplisere saman tal på, vanleg ganging. Du gjer altso rett når du tek 0.1*K* wp, det er ikkje mogeleg å ta kryssproduktet av to tal. Læraren din har altso slurva litt med notasjonen, det er det same om ein skriv 2*2, 2•2 eller 2×2, men ein burde halde seg til ein notasjon innan same likning. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Her har jeg ikke snøring. Kan noen forklare meg hva oppgaven går ut på? Hva er ordenen til en formel? Har det noe med feilestimatet å gjøre? Oppgaven er: What is the order of the formula for approximating ? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Numeriske metoder, eller? Det har med approksimasjon å gjøre, ja. Du skal finne ut hvordan store O til approksimasjonen oppfører seg. Altså hvor fort den konvergerer. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Hei! Sliter litt med induksjon. Jobber med følgende oppgave, som jeg ikke helt forstår: Vis ved induksjon at hvis n er et naturlig tall (1, 2, 3, ….), så er n3 −n delelig med 6. Løsningsforslaget til oppgaven ligger her (oppgave 4) Av læreren min har jeg lært at ved induksjonsbevis, skal jeg bevise at (k+1)3-(k+1)=k3 −k + (k+1) (Deretter regner jeg ut høyresiden for å se om det blir likt venstresiden. Dette er en standard fremgangsmåte, men dette fungerer jo ikke på en slik oppgave. Her skal det jo bevises at stykket er delelig på tre.) I dette eksempelet hopper de over dette, men det har kanskje sammenheng med at det ikke er målet med denne oppgaven? Håper noen kan forklare! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Når du har en formel som du skal vise at stemmer for alle n, så vil det være naturlig å gjøre det læreren din har fortalt deg. Her er ikke målet å bevise at en formel stemmer, men at et uttrykk er delelig på 6 uansett hva n er. Da må ting gjøres litt annerledes, men selve hovedideen forblir akkurat den samme. Hvis du forstår hvordan og hvorfor induksjon fungerer, så tror jeg du lettere vil forstå bevisgangen. I et induksjonsbevis er det to ting vi må gjøre: 1) Vi må vise at påstanden gjelder for det første tallet den skal gjelde for, som oftest n = 1. 2) Vi må vise at hvis påstanden gjelder for et eller annet vilkårlig tall n = k, så gjelder det også for det neste tallet n = k+1. Ser du hvorfor en påstand garantert må gjelde for alle n-verdier dersom vi viser de to stegene her? Vi kan se spesielt på din oppgave: Steg 1 er forholdsvis greit. , som er delelig på 6. Steg 2 er selvfølgelig det som forvirrer. Her har vi jo ikke en formel, som du sier. Men det er ikke det som er viktig i et induksjonsbevis. Ideen er at vi antar at det faktisk er slik at hvis vi tar et vilkårlig tall, k, så er det sånn at går an å dele på 6. Dette må vi huske på. Vi kan f.eks. si at , for et eller annet heltall s. Så ser vi på tallet n = k+1. Vi har lyst til å vise at er delelig på 6, når vi vet at er det. Da gjør vi som de gjør i løsningsforslaget ditt og kommer frem til at . Omskrivingen fra uttrykket i midten til uttrykket på høyre side kan virke litt som om det er trukket ut i fra løse luften. Å se sånne ting som dette krever ofte litt trening. Grunnen til at det er delt opp på akkurat denne måten er som de sier i løsningsforslaget at vi er interessert i å få noe som involverer , for det er jo uttrykket vi antok var delelig på 6. (Vi er på en eller annen måte nødt til å bruke antagelsene vi har gjort.) Nå kan vi se hva som skjer når vi deler på 6. Som de viser i løsningsforslaget ender vi da opp med et helt tall, altså må uttrykket være delelig på 6. Jeg antar du er med på argumentasjonen de gjør for det? 1 Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Når du har en formel som du skal vise at stemmer for alle n, så vil det være naturlig å gjøre det læreren din har fortalt deg. Her er ikke målet å bevise at en formel stemmer, men at et uttrykk er delelig på 6 uansett hva n er. Da må ting gjøres litt annerledes, men selve hovedideen forblir akkurat den samme. Hvis du forstår hvordan og hvorfor induksjon fungerer, så tror jeg du lettere vil forstå bevisgangen. I et induksjonsbevis er det to ting vi må gjøre: 1) Vi må vise at påstanden gjelder for det første tallet den skal gjelde for, som oftest n = 1. 2) Vi må vise at hvis påstanden gjelder for et eller annet vilkårlig tall n = k, så gjelder det også for det neste tallet n = k+1. Ser du hvorfor en påstand garantert må gjelde for alle n-verdier dersom vi viser de to stegene her? Vi kan se spesielt på din oppgave: Steg 1 er forholdsvis greit. , som er delelig på 6. Steg 2 er selvfølgelig det som forvirrer. Her har vi jo ikke en formel, som du sier. Men det er ikke det som er viktig i et induksjonsbevis. Ideen er at vi antar at det faktisk er slik at hvis vi tar et vilkårlig tall, k, så er det sånn at går an å dele på 6. Dette må vi huske på. Vi kan f.eks. si at , for et eller annet heltall s. Så ser vi på tallet n = k+1. Vi har lyst til å vise at er delelig på 6, når vi vet at er det. Da gjør vi som de gjør i løsningsforslaget ditt og kommer frem til at . Omskrivingen fra uttrykket i midten til uttrykket på høyre side kan virke litt som om det er trukket ut i fra løse luften. Å se sånne ting som dette krever ofte litt trening. Grunnen til at det er delt opp på akkurat denne måten er som de sier i løsningsforslaget at vi er interessert i å få noe som involverer , for det er jo uttrykket vi antok var delelig på 6. (Vi er på en eller annen måte nødt til å bruke antagelsene vi har gjort.) Nå kan vi se hva som skjer når vi deler på 6. Som de viser i løsningsforslaget ender vi da opp med et helt tall, altså må uttrykket være delelig på 6. Jeg antar du er med på argumentasjonen de gjør for det? Takker! Det hjalp med en god forklaring! Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Ganske enkel oppgave for dere, men jeg forstår ikke hvordan man kommer fram til svaret, fordi det er ingen forklaring i boken for denne type oppgaver. Gitt en sirkel med radius 5 cm. Hjørnene i trekanten ABC ligger på sirkelperiferien slik at vinkel A= 70 grader og vinkel C= 30 grader. a) Hvor mange grader er buen AB? b) Hvor lang er korden AB? Hvordan kommer jeg fram til svarene? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Første bud er å tegne det opp. Da ser du alt så mye tydeligere. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Jeg har gjort det, men det er vanskelig å se hvor mange grader en vinkel er uten å bruke gradskive. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Bruk vinkelsummen i en trekant.. Edit: Og forholdet mellom en sentralvinkel og en periferivinkel. Endret 15. mai 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Finn vinklene x og y på figuren. Edit: Fant det ut. Endret 15. mai 2012 av Eksboks Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Alle linjene som går fra origo har lengde lik radien. Da kan du benytte sinussetningen til å finne resten av vinklene i trekanten med x i. Du finner y ved å tenke på at en rett linje er en vinkel på 180 grader. 1 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Det er ikke nødvendig å bruke sinussetningen her. Vinkelen y er sentralvinkelen som spenner over samme bue som periferivinkelen x. Da må y = 2x. Problemet blir altså å finne x. Hvis man ser litt på trekanten med vinkelen x og vinkelen på 30 grader så ser man at denne er likebeint, og derfor må x = 30 grader. Da må y = 60 grader. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Hei, ikke akuratt et matte problem, men stemmer det at man ikke kan få standpunkt karakter mindre enn det man fikk på tentamen/avsluttende prøve på vgs? Denne terminen har jeg fått 3, 4+ og 5 på terminprøven med ALLE kapittlene fra hele året. Jeg har jo vist at jeg kan alle regnetypene fra boka ganske godt. Endret 15. mai 2012 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Det er ikke nødvendig å bruke sinussetningen her. Vinkelen y er sentralvinkelen som spenner over samme bue som periferivinkelen x. Da må y = 2x. Problemet blir altså å finne x. Hvis man ser litt på trekanten med vinkelen x og vinkelen på 30 grader så ser man at denne er likebeint, og derfor må x = 30 grader. Da må y = 60 grader. Å se bruke "visuelle teknikker" kan være risikabelt, og kan gjøre at du gjør feil på oppgaven. Men det er riktig, x=30 og y=60. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Jaffe er sjef, jaffe gjør ikke feil. Og ja, to av sidene i trekanten er jo radiusen, og denne forandrer seg ikke. Så da er trekanten likebent i en likebent trekant, så vil vinkelsummen til sidene som er likebent være den samme. =) Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Jeg vet ikke hva du mener med en 'visuell teknikk', men dette kalles geometri og er pensum i R1. At sentralvinkelen er dobbelt så stor som periferivinkelen over samme bue, og at vinkelbeinene har samme vinkel i en likebeint trekant, er begge resultater fra geometrien (sistnevnte er vel ganske åpenbar), og forventes at du kan bruke i R1. Edit: Her antok jeg at det er R1 du holder på med, Eksboks. haha, Nebu .. sjef ja. Endret 15. mai 2012 av Jaffe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå