the_last_nick_left Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 trodde man måtte behandle 115.82 * 0.94^x som en enhet..eller jeg vet ikke. går helt i surr etter sinnsykt mange timer jobbing. til slutt ser man vektorer og formlike trekanter over alt. det beste er vel kanskje å ta seg en skikkelig pause å få vettet tilbake:) jeg vet ikke va du ønsker å oppnå, men om du prøver å "motivere" folk med disse kommentarene dine tror jeg du tar feil. jeg klarer heller ikke å se hvordan du oppnår glede med å komme med slike latterlige innspill. Da må jeg bare beklage at jeg misforstod. Det er mange som spør her omtrent uten å ha prøvd, og det jeg prøver å få til er at de skal prøve litt selv først. Du hadde tydeligvis gjort det, og noen ganger stopper det bare opp, det kan skje den beste og da er det som du sier ofte best med en liten pause. Jeg beklager igjen. Ok? 1 Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Få den på formen der b er et eller annet tall. Deretter tar du logaritme på begge sider og bruker logaritmeregler for å finne et uttrykk for x. jeg skjønner ikke Ser du hva du kan gjøre nå? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Ok, nå sitter jeg her, øver til en matteprøve og innser at jeg ikke kan dele store tall med penn og papir. Har ikke tenkt over dette, alltid brukt kalkulator og har heldigvis aldri måtte dele vanskelige tall på del 1 de siste prøvene, men på denne vil jeg være sikkert uansett. Hvordan skal jeg f.eks dele 25/233 manuelt? Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Er vel "long division"-metoden du etterlyser, som gir deg tallet på desimaltall-form. Tror den blir gjennomgått ganske greit og i de etterfølgende videoene. Endret 5. mai 2012 av barkebrød Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) 2. En bedrift produserer og selger et vareslag. Grenseinntektene er gitt ved I'(x)=100x + 25 , mens grensekostnadene er gitt ved K'(x)=3x^2-20x Når det produseres og selges 20 vareenheter er profitten på 16 000 kr. Finn et uttrykk for profittfunksjonen. Hadde satt pris på litt hjelp her. Endret 5. mai 2012 av Anti LFC Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 trodde man måtte behandle 115.82 * 0.94^x som en enhet..eller jeg vet ikke. går helt i surr etter sinnsykt mange timer jobbing. til slutt ser man vektorer og formlike trekanter over alt. det beste er vel kanskje å ta seg en skikkelig pause å få vettet tilbake:) jeg vet ikke va du ønsker å oppnå, men om du prøver å "motivere" folk med disse kommentarene dine tror jeg du tar feil. jeg klarer heller ikke å se hvordan du oppnår glede med å komme med slike latterlige innspill. Da må jeg bare beklage at jeg misforstod. Det er mange som spør her omtrent uten å ha prøvd, og det jeg prøver å få til er at de skal prøve litt selv først. Du hadde tydeligvis gjort det, og noen ganger stopper det bare opp, det kan skje den beste og da er det som du sier ofte best med en liten pause. Jeg beklager igjen. Ok? japp, ser den! jogget en tur å fikk ut litt fustrasjon Få den på formen der b er et eller annet tall. Deretter tar du logaritme på begge sider og bruker logaritmeregler for å finne et uttrykk for x. jeg skjønner ikke Ser du hva du kan gjøre nå? fikk den til:) takk! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 2. En bedrift produserer og selger et vareslag. Grenseinntektene er gitt ved I'(x)=100x + 25 , mens grensekostnadene er gitt ved K'(x)=3x^2-20x Når det produseres og selges 20 vareenheter er profitten på 16 000 kr. Finn et uttrykk for profittfunksjonen. Hadde satt pris på litt hjelp her. Enkelt og umatematisk: Hva er overskudd? Og så: hvordan kan det uttrykkes matematisk? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Trenger hjelp med en oppgave. Prisen i kroner for en mobilsamtale som varer x minutter er gitt ved P(x)=0,49+1,40x c) Hvor lang kan en samtale være dersom prisen ikke skal bli større enn 10kr? Lenke til kommentar
kozeklumpen Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Trenger hjelp med en oppgave. Prisen i kroner for en mobilsamtale som varer x minutter er gitt ved P(x)=0,49+1,40x c) Hvor lang kan en samtale være dersom prisen ikke skal bli større enn 10kr? Trenger hjelp med en oppgave. Prisen i kroner for en mobilsamtale som varer x minutter er gitt ved P(x)=0,49+1,40x c) Hvor lang kan en samtale være dersom prisen ikke skal bli større enn 10kr? 0.49 + 1.4x <= 10, 1.4x <= 9.51, x <= 9.51/1.4 = 6.792857142857143. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Kan nokon forklare korleis ein resonnerer seg fram til det som er gjort i denne oppgåva? Eg har aldri sett den varianten der før. Det er ein kloss som heng i to snorer. Draget i den eine snora er 20N. Finn draget i den andre og vinkelen. Eg ser jo at trigonometrien stemmer, men eg klarar ikkje å tenke meg fram til korleis ein kjem på å teikne den sånn, og at det faktisk stemmer med at G er lengda på den vertikale streken og at du får eit parallellogram. Lenke til kommentar
siggen_a Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 For å løse denne oppgaven kan man enkelt sette opp 2 likninger som løses for 2 ukjente: De to likningene er gitt av -krefter dekomponert i x-retning(horisontalt) og krefter dekomponert i y-retning(vertikalt). Siden alt er statisk må summen av krefter være 0 i de to retningene. Dette er ihvertfall en systematisk måte å løse oppgaven på. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Den er den metoden eg har brukt tidlegare, men eg lurte på korleis dei kjem fram til den metoden brukt over. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 (endret) er ikke lengden på den vertikale streken. Det du har er at , og er i samme dimensjon som den vertikale streken. Endret 7. mai 2012 av D3f4u17 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Ja, det kom eg og fram til. Problemet då var at parallellogrammet eg fekk ikkje hadde den vinkelen på 30º sidan G vektor ikkje er vertikal og parallell med den tenkte vertikale linja som vinklane er spent ut over. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Da var vi ikke enige likevel? er i samme dimensjon som den vertikale streken. G vektor [er ikkje] vertikal og parallell med den tenkte vertikale linja som vinklane er spent ut over. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Eg har ikkje vore borti dimensjonar, så det var vel ein feiltolking av meg. Her ser du korleis eg ser føre meg parallellogrammet. Den raude streken blir ikkje parallell med G-vektor. Lenke til kommentar
Fanboi Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Skulle regne noen eksamensoppgaver med partiell derivasjon/gradientvektorer, og lurer bare på hvordan man går fra å ha funnet fxx og fyy til å få fxy? f(x,y)=x^3+2y^3-2x^2+5y^2-7yx^2+8x-7y+2 går greit å få frem fxx=6x-4-14y fyy=12y+10 men wtf fxy=-14x ?? har sett på noen eksempeloppgaver for å prøve å skjønne logikken i sammenslåingen men det ser nesten helt random ut og de har ikke giddet å forklare i noen av bøkene jeg har Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 er den funksjonen du får når du først deriverer f med hensyn på x, og deretter med hensyn på y. Du må altså finne den deriverte av med hensyn på y. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Du går ikke fra fxx eller fyy, det er ikke verre enn å partiellderivere fx med hensyn på y eller fy med hensyn på x, de vil i de aller, aller fleste tilfeller være det samme. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå