Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

trodde man måtte behandle 115.82 * 0.94^x som en enhet..eller jeg vet ikke. går helt i surr etter sinnsykt mange timer jobbing. til slutt ser man vektorer og formlike trekanter over alt. det beste er vel kanskje å ta seg en skikkelig pause å få vettet tilbake:)

 

jeg vet ikke va du ønsker å oppnå, men om du prøver å "motivere" folk med disse kommentarene dine tror jeg du tar feil. jeg klarer heller ikke å se hvordan du oppnår glede med å komme med slike latterlige innspill.

 

Da må jeg bare beklage at jeg misforstod. Det er mange som spør her omtrent uten å ha prøvd, og det jeg prøver å få til er at de skal prøve litt selv først. Du hadde tydeligvis gjort det, og noen ganger stopper det bare opp, det kan skje den beste og da er det som du sier ofte best med en liten pause. Jeg beklager igjen. Ok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, nå sitter jeg her, øver til en matteprøve og innser at jeg ikke kan dele store tall med penn og papir. Har ikke tenkt over dette, alltid brukt kalkulator og har heldigvis aldri måtte dele vanskelige tall på del 1 de siste prøvene, men på denne vil jeg være sikkert uansett.

Hvordan skal jeg f.eks dele 25/233 manuelt?

Lenke til kommentar

2. En bedrift produserer og selger et vareslag.

Grenseinntektene er gitt ved I'(x)=100x + 25 , mens grensekostnadene er

gitt ved K'(x)=3x^2-20x

Når det produseres og selges 20 vareenheter er profitten på 16 000 kr.

Finn et uttrykk for profittfunksjonen.

 

Hadde satt pris på litt hjelp her.

Endret av Anti LFC
Lenke til kommentar

trodde man måtte behandle 115.82 * 0.94^x som en enhet..eller jeg vet ikke. går helt i surr etter sinnsykt mange timer jobbing. til slutt ser man vektorer og formlike trekanter over alt. det beste er vel kanskje å ta seg en skikkelig pause å få vettet tilbake:)

 

jeg vet ikke va du ønsker å oppnå, men om du prøver å "motivere" folk med disse kommentarene dine tror jeg du tar feil. jeg klarer heller ikke å se hvordan du oppnår glede med å komme med slike latterlige innspill.

 

Da må jeg bare beklage at jeg misforstod. Det er mange som spør her omtrent uten å ha prøvd, og det jeg prøver å få til er at de skal prøve litt selv først. Du hadde tydeligvis gjort det, og noen ganger stopper det bare opp, det kan skje den beste og da er det som du sier ofte best med en liten pause. Jeg beklager igjen. Ok?

japp, ser den! jogget en tur å fikk ut litt fustrasjon :)

 

Få den på formen

 

chart?cht=tx&chl=0.94^x = b

 

der b er et eller annet tall. Deretter tar du logaritme på begge sider og bruker logaritmeregler for å finne et uttrykk for x.

jeg skjønner ikke

 

chart?cht=tx&chl=115.82 \cdot 0.98^x + 5 = 60

 

chart?cht=tx&chl=115.82 \cdot 0.98^x = 60 - 5 = 55

 

chart?cht=tx&chl=0.98^x = \frac{55}{115.82} \approx 0.475

 

Ser du hva du kan gjøre nå?

 

fikk den til:) takk!

Lenke til kommentar

2. En bedrift produserer og selger et vareslag.

Grenseinntektene er gitt ved I'(x)=100x + 25 , mens grensekostnadene er

gitt ved K'(x)=3x^2-20x

Når det produseres og selges 20 vareenheter er profitten på 16 000 kr.

Finn et uttrykk for profittfunksjonen.

 

Hadde satt pris på litt hjelp her.

 

Enkelt og umatematisk: Hva er overskudd? Og så: hvordan kan det uttrykkes matematisk?

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med en oppgave.

Prisen i kroner for en mobilsamtale som varer x minutter er gitt ved P(x)=0,49+1,40x

c) Hvor lang kan en samtale være dersom prisen ikke skal bli større enn 10kr?

Trenger hjelp med en oppgave.

Prisen i kroner for en mobilsamtale som varer x minutter er gitt ved P(x)=0,49+1,40x

c) Hvor lang kan en samtale være dersom prisen ikke skal bli større enn 10kr?

 

0.49 + 1.4x <= 10,

1.4x <= 9.51,

x <= 9.51/1.4 = 6.792857142857143.

Lenke til kommentar

Kan nokon forklare korleis ein resonnerer seg fram til det som er gjort i denne oppgåva? Eg har aldri sett den varianten der før.

 

Det er ein kloss som heng i to snorer. Draget i den eine snora er 20N. Finn draget i den andre og vinkelen.

Eg ser jo at trigonometrien stemmer, men eg klarar ikkje å tenke meg fram til korleis ein kjem på å teikne den sånn, og at det faktisk stemmer med at G er lengda på den vertikale streken og at du får eit parallellogram.

post-20187-0-16967700-1336388228_thumb.jpg

Lenke til kommentar

For å løse denne oppgaven kan man enkelt sette opp 2 likninger som løses for 2 ukjente:

De to likningene er gitt av

-krefter dekomponert i x-retning(horisontalt)

og krefter dekomponert i y-retning(vertikalt). Siden alt er statisk må summen av krefter være 0 i de to retningene.

Dette er ihvertfall en systematisk måte å løse oppgaven på.

Lenke til kommentar

Ja, det kom eg og fram til. Problemet då var at parallellogrammet eg fekk ikkje hadde den vinkelen på 30º sidan G vektor ikkje er vertikal og parallell med den tenkte vertikale linja som vinklane er spent ut over.

Lenke til kommentar

Skulle regne noen eksamensoppgaver med partiell derivasjon/gradientvektorer, og lurer bare på hvordan man går fra å ha funnet fxx og fyy til å få fxy?

f(x,y)=x^3+2y^3-2x^2+5y^2-7yx^2+8x-7y+2

går greit å få frem

fxx=6x-4-14y

fyy=12y+10

men wtf

fxy=-14x ??

har sett på noen eksempeloppgaver for å prøve å skjønne logikken i sammenslåingen men det ser nesten helt random ut og de har ikke giddet å forklare i noen av bøkene jeg har

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...