Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

1471*(1+x)^47=1579 var my first shot. Da fikk jeg 1.51% men høres ikke ut som om at dette er riktig.

Nei, du får 1.5 promille, men prøv å opphøg i 7 i staden for 47, so går det betre.

Å, tusen takk :)

Men hvor kommer egentlig (1+x)^7 fra?

 

1471*x^7 = 1579

 

x er da forholdet befolkningen øker med hvert år. Om det er 5% befolkningsvekst hvert år er x = 1,05 Man opphøyer denne i 7 da det er snakk om 7 år fremover i tid (befolkningen øker med gitt prosent hvert år).

 

Så løser man ut x på vanlig måte ved å ta syvenderot av 1579/1471.

 

x = 1,0102 og svaret blir 1% befolkningsøkning hvert år.

Der, ja :) takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn fra begynnelsen: Det første partallet - oddetallet=1

De 2 første partallene minus oddetallene (4+2)-(1+3)= 2

De 3 første: (6+4+2)-(5-3-1)=3

 

Da ser du fort mønsteret

Enkelt sagt for du en til overs for hvert partall mot hvert oddetall.

Men det vil vel si at svaret blir 40?

 

Nei, de første 80 partallene strekker seg til 160 ;)

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Heisann! Håper det er noen som kan hjelpe meg med en oppgave så raskt som mulig.

 

Jeg har dette uttrykket:

chart?cht=tx&chl=40e^{-0,1x}-30e^{-0,2x}

 

Oppgaven ber meg om å finne evt. topp- eller bunnpunkter. Deretter skal jeg finne eventuelle vendepunkt.

 

Sliter med å få noe svar etter jeg har derivert uttrykket og satt det lik 0.

Dette har jeg fått som det deriverte uttrykket:

chart?cht=tx&chl=-4e^{-0,1x}+6e^{-0,2x}

 

Har jeg derivert det feil? Eller er det korrekt derivert?

Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig!

Topp-punktet blir da ln6-ln4/-0,1 = 4,05.

Vendepunktet blir ln1,2-ln0,4/0,1 = 10,99

 

Ser vell ut som dette stemmer?

 

Det hadde vert greit å få sjekka det på kalkulatoren helt nøyaktig. Finnes det en funksjon som finner vendepunktet nøyaktig? Bruker trace nå, men finner ikke det nøyaktige punktet.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man stiller inn V-Window i TABLE på grafisk lommeregner? (har Casio fx-9860G)

 

Hvordan stiller man riktig inn Xmin, max, scale (dot.? har hørt man ikke skal stille noe på den) og Ymin, max, scale? Hva skal man se etter på funksjonen som man skal tegne grafen til? Eller er det andre måter å finne det på?

 

Bruker vanligvis STD eller INIT, men blir ofte ikke noe bra graf :(

 

Noen som vet? :roll:

Endret av koosepus
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man stiller inn V-Window i TABLE på grafisk lommeregner? (har Casio fx-9860G)

 

Hvordan stiller man riktig inn Xmin, max, scale (dot.? har hørt man ikke skal stille noe på den) og Ymin, max, scale? Hva skal man se etter på funksjonen som man skal tegne grafen til? Eller er det andre måter å finne det på?

 

Bruker vanligvis STD eller INIT, men blir ofte ikke noe bra graf :(

 

Noen som vet? :roll:

 

Dette kommer helt an på hvilken funksjon du tegner. Noen funksjoner har de kritiske punktene mellom 0 og 1, andre ikke før ut i 1000-tallet.

 

Her må du enten regne litt og bedømme hvilket intervall du har lyst til å observere. Det krever noen ganger litt regning.

Lenke til kommentar

Ja, da gikk det greit!

 

c) spør meg om å regne ut når bestanden var 12 millioner. x= år, og y=bestanden i millioner.

Ut i fra grafen på kalkulatoren finner jeg ut at x=1,31 eller x=7,86. Men oppgaven spør meg om å regne det ut. Da setter jeg vell chart?cht=tx&chl=12=40e^{-0,1x}-30e^{-0,2x}

 

Men da får jeg bare 21,97.. Hva gjør jeg feil? Skal vell få ut et andregradsuttrykk eller lignende da, ettersom det er to svar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...