yeahbuddy Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Hvordan løser man en slik likning? x+x2+x3+x4+....=3 når x <1, -1> Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 x^n der n går mot uendelig eller? Lenke til kommentar
yeahbuddy Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Programfag_studieforberedende/H11/REA3028_Matematikk_S2_H11.pdf det er oppgave 1c Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Hint: Venstre side kan du skrive om som en geometrisk serie Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Hva er det som skjer i fasiten her, fra 1 til 2? Jeg pløyer formelheftet, men finner ikke sammenhengen! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Del på og bruk den inverse tangensfunksjonen på begge sider. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 http://gyazo.com/90afbe3556bca7e7a55275787b7ed861 Hvordan løser jeg denne? Deler jeg på cosx og omformulerer uttrykket så virker det ut til at jeg går glipp av to løsninger. Hva skal jeg da gjøre? Å sette cosx utenfor parentes virker heller ikke ut til å fungere. x er forsåvidt gyldig for intervallet [0,pi) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Del oppgaven i to. Enten er cos(x) lik null eller så er den ikke det.. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Jeg har denne funksjonen: f(x) = -x^3 +3x^2 +9x -11 og denne funksjonen: g(x) = 9x + b Jeg skal bestemme hvilke b-verdier som gjør at likningen f(x) = g(x) har tre løsninger. Finnes det en ikke-grafisk løsningsmetode for dette problemet? En som ikke inkluderer den generelle løsningsformelen for tredjegradslikninger? Endret 23. april 2012 av Magnus_L Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Ja vel. Så hyggelig for deg.. Hva skal du gjøre med den? Edit: Aha, da så. Trikset er å finne ut når den har en eller to løsninger. For alle andre verdier av b vil den ha tre løsninger. Endret 23. april 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Edit: Aha, da så. Trikset er å finne ut når den har en eller to løsninger. For alle andre verdier av b vil den ha tre løsninger. Hvordan skal jeg finne ut når den har én eller to løsninger? Det hadde vært enkelt nok dersom det var en andregradsfunksjon og ikke en tredjegradsfunksjon inne i bildet. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Hva skjer hvis b = 11? Har at f(x) = -x^3 + 3x^2 + 9x - 11 = g(x) = 9x + b => -x^3 + 3x^2 + 9x -11 - 9x - b = 0 => -x^3 + 3x^2 - 11 - b = 0 osv.. Endret 23. april 2012 av Selvin Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Hva skjer hvis b = 11? Har at f(x) = -x^3 + 3x^2 + 9x - 11 = g(x) = 9x + b => -x^3 + 3x^2 + 9x -11 - 9x - b = 0 => -x^3 + 3x^2 - 11 - b = 0 osv.. Ja, der er én b-verdi hvor det kun er én løsning. Men hvordan finner jeg ut nøyaktig hvilke krav som skal stilles til b for at det skal være tre løsninger? Unnskyld dersom du skrev et dypere svar i det forrige innlegget som jeg ikke forstod... Lenke til kommentar
Tesio Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Er en del oppgaver jeg har litt trøbbel med, og lurer på om noen kunne hjelpe meg med å gå fremover? Oppgave b) er jeg usikker på. Tenkte å bruke L'Hopitals regel, men uttrykket blir bare vanskeligere. Kan jeg si at den blir 0? Oppgave 5) Jeg er skikkelig dårlig når det gjelder tekstoppgaver, her kunne jeg trengt litt hjelp. Oppgave 6) Først tenkte jeg å gjøre uttrykket enklere ved å bruke ABC-formelen på annengradsuttrykkene og kommer fram til: (x+4)/((x2+ 4)(x+1)) Også ble jeg litt forvirret og klarer ikke å gå fremover. Usikker på hvordan den skal løses. Noen som kunne hjelpe meg litt? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Du kan ikke bruke l'Hopitâl siden uttrykket er på den formen l'Hopitâl gjelder for. Du må knote litt med uttrykket først. Uten at jeg har prøvd selv kan kanskje konjugater være et stikkord. Skriv ned alt du vet og gjør det om til et matematisk språk. Når noe er dobbelt så dyrt som noe annet vil det være det bety at den ene er 2x i forhold til x. Ellers er det bare å finne forhold mellom opplysningene du er gitt. Kanskje delbrøksoppspaltning leder frem? Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 (endret) b) Ville gått fram slik: Ser du hvordan dette forenkler nevneren i brøken? Endret 23. april 2012 av barkebrød Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Kan noen hjelpe meg med en liten luring? Bruk induksjon på n til å vise at hvis a er et naturlig tall med n siffer, så får vi samme rest om vi deler a på 3 som om vi deler tverrsummen til a på 3. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 når en varm gjenstand blir plassert i et rom som er kaldere vil temperaturen i gjenstanden gå ned. det viser seg at vekstfarten i temperaturen er proposjonal med temperaturforskjellen mellom gjenstanden og rommet. vi tar en pizza på 200 grader ut av omnen og setter den på kjøkkenet som konstant holder 25 grader- etter 5 min er temperaturen på pizzaen 80grader. a) finn et utrykk for temeraturen y i pizzaen etter t minutt. b) hva er temperaturen i pizzaen etter 10 min? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Er problemet å setje opp difflikninga ut frå det du er gitt, eller å løyse den? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Vekstfarten er gitt ved y'(t) og temperaturen er gitt ved y(t). Hva er temperaturforskjellen mellom gjennstanden og rommet? Jo, den er gitt ved (T - y(t)), hvor T er den konstante romtemperaturen og y(t) er temperaturen ved et gitt tidspunkt t. Så, hva betyr det at vekstfarten er proporsjonal med temperaturforskjellen? http://www.matematik...lag.php?aid=302 Endret 24. april 2012 av Selvin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå