Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har denne funksjonen: f(x) = -x^3 +3x^2 +9x -11

og denne funksjonen: g(x) = 9x + b

Jeg skal bestemme hvilke b-verdier som gjør at likningen f(x) = g(x) har tre løsninger. Finnes det en ikke-grafisk løsningsmetode for dette problemet? En som ikke inkluderer den generelle løsningsformelen for tredjegradslikninger?

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Hva skjer hvis b = 11?

Har at

f(x) = -x^3 + 3x^2 + 9x - 11 = g(x) = 9x + b

=> -x^3 + 3x^2 + 9x -11 - 9x - b = 0

=> -x^3 + 3x^2 - 11 - b = 0

osv..

Ja, der er én b-verdi hvor det kun er én løsning. Men hvordan finner jeg ut nøyaktig hvilke krav som skal stilles til b for at det skal være tre løsninger? Unnskyld dersom du skrev et dypere svar i det forrige innlegget som jeg ikke forstod...

Lenke til kommentar

Er en del oppgaver jeg har litt trøbbel med, og lurer på om noen kunne hjelpe meg med å gå fremover?

SXnBN.png

Oppgave b) er jeg usikker på. Tenkte å bruke L'Hopitals regel, men uttrykket blir bare vanskeligere. Kan jeg si at den blir 0?

Oppgave 5) Jeg er skikkelig dårlig når det gjelder tekstoppgaver, her kunne jeg trengt litt hjelp.

Oppgave 6)

Først tenkte jeg å gjøre uttrykket enklere ved å bruke ABC-formelen på annengradsuttrykkene og kommer fram til:

(x+4)/((x2+ 4)(x+1))

Også ble jeg litt forvirret og klarer ikke å gå fremover. Usikker på hvordan den skal løses.

Noen som kunne hjelpe meg litt?

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke l'Hopitâl siden uttrykket er på den formen l'Hopitâl gjelder for. Du må knote litt med uttrykket først. Uten at jeg har prøvd selv kan kanskje konjugater være et stikkord.

Skriv ned alt du vet og gjør det om til et matematisk språk. Når noe er dobbelt så dyrt som noe annet vil det være det bety at den ene er 2x i forhold til x. Ellers er det bare å finne forhold mellom opplysningene du er gitt.

Kanskje delbrøksoppspaltning leder frem?

Lenke til kommentar

når en varm gjenstand blir plassert i et rom som er kaldere vil temperaturen i gjenstanden gå ned. det viser seg at vekstfarten i temperaturen er proposjonal med temperaturforskjellen mellom gjenstanden og rommet. vi tar en pizza på 200 grader ut av omnen og setter den på kjøkkenet som konstant holder 25 grader- etter 5 min er temperaturen på pizzaen 80grader.

a) finn et utrykk for temeraturen y i pizzaen etter t minutt.

b) hva er temperaturen i pizzaen etter 10 min?

Lenke til kommentar

Vekstfarten er gitt ved y'(t) og temperaturen er gitt ved y(t). Hva er temperaturforskjellen mellom gjennstanden og rommet? Jo, den er gitt ved (T - y(t)), hvor T er den konstante romtemperaturen og y(t) er temperaturen ved et gitt tidspunkt t. Så, hva betyr det at vekstfarten er proporsjonal med temperaturforskjellen?

http://www.matematik...lag.php?aid=302

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...