DOG_50 Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Noen her som har opplevd å surfe gjennom en matteprøve, klare alle oppgavene uten noe problem og tenkt etter prøva "Lol, letteste matteprøva i hele mitt liv" For så å få 3? Gud så irriterende. Shitt happends.. Ja, skjedde med meg på siste prøven Lenke til kommentar
Tesio Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Kjapt spørsmål, litt for repetisjon: Skal finne globale ekstremalpunkter til likningen: x2 +2x - 1 Hvordan gjorde jeg dette igjen? Sette ligninga lik 0? Så vidt jeg har skjønt er det enten toppunkt, bunnpunkt, eller/og nullpunkter. Er det riktig? Lenke til kommentar
Tesio Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Edit: Definisjonsmengden er fra og med 0 til og med 4.. Lenke til kommentar
Tesio Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 (endret) Edit2: Globale ekstremalpunkter er funksjonens største eller minste verdi på hele verdimengden. Verdimengden blir: f(0) = -1 f(4) = 23 Alt mellom -1 og 23? Når jeg skal finne topp-/bunnpunkt, deriverer jeg og setter ligninga lik 0. Da får jeg -1. Blir (-1,-2) ekstremalpunkt? EDIT 3: Woops, så ikke rediger-knappen før nå. Trodde den forsvant.... Endret 11. april 2012 av Tesio Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Kjapt spørsmål, litt for repetisjon: Skal finne globale ekstremalpunkter til likningen: x2 +2x - 1 Hvordan gjorde jeg dette igjen? Sette ligninga lik 0? Så vidt jeg har skjønt er det enten toppunkt, bunnpunkt, eller/og nullpunkter. Er det riktig? Nei, sett den deriverte lik null. Edit: Definisjonsmengden er fra og med 0 til og med 4.. Edit2: Globale ekstremalpunkter er funksjonens største eller minste verdi på hele verdimengden. Verdimengden blir: f(0) = -1 f(4) = 23 Alt mellom -1 og 23? Når jeg skal finne topp-/bunnpunkt, deriverer jeg og setter ligninga lik 0. Da får jeg -1. Blir (-1,-2) ekstremalpunkt? EDIT 3: Woops, så ikke rediger-knappen før nå. Trodde den forsvant.... (-1, -2) blir det eneste ekstremalpunktet ja. Så må du definere om det er et bunnpunkt eller toppunkt. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 (-1, -2) blir det eneste ekstremalpunktet ja. Så må du definere om det er et bunnpunkt eller toppunkt. -1 er ikke med i definisjonsmengden.. Og siden det er en lukket mengde trenger ikke ekstremalpunkter å være stasjonærpunkter. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Aiai, leste feil der ja. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Dumt spørsmål. Har begynt med funksjoner og bruker geogebra. Hvis jeg feks skal sette inn kordinatene 0,20 1,25 og 2,30. Er det da greit at jeg utvider rutenettet til 0,5,10,15,20,25 tou get the point.. På y aksen og bare vanlig 0,1,2,3,4,5 på x aksen eller blir grafen feil da? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Hvis du lurer på om det er greit at x-aksen og y-aksen ikke er proporsjonale, så er svaret ja. Mange funksjoner KREVER at du gjør sånn for å få den viktige informasjonen synlig. 1 Lenke til kommentar
sibs Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 (endret) Heisann, trenger litt hjelp med disse oppgavene her :/ Skjønte lite av dette, spesielt de to siste oppgavene, og den første setter stor pris på hjelp folkens noen oppgaver.docx Endret 13. april 2012 av sibs Lenke til kommentar
Retningslinjer Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Hvordan kan jeg finne ut radiusen av en sirkel hvis når omkretsen er 20 cm? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 (endret) Hvordan kan jeg finne ut radiusen av en sirkel hvis når omkretsen er 20 cm? Omkrets: Regn ut på kalkis. Endret 13. april 2012 av Aleks855 Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Heisann, driver på med tallrekker osv, og har en renteoppgave jeg ikke har sjangs på. Hadde satt stor pris på litt hjelp! Petter setter inn 4500 kr. i banken i slutten av hvert år. Banken gir en rente på 6% per år. I slutten av 6. året har Petter ekstra penger og setter inn 5000 kr ekstra (altså 9500 i slutten av 6. året). Hvor mye penger har Petter på konto rett etter det 10. beløpet er satt inn? Fastit sier 65626 kr. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Punkta A(0,1,2), B(3,1,3) og C(4,2,4) er tre av hjørna i parallellogrammet ABCD. a)Kva er koordinatane til D? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 I eit parallellogram er dei sidene som ligg overfor kvarandre parallelle og like lange. Med andre ord er vektoren frå A til D den same som vektoren frå B til C. (Lag ein figur, so ser du dette.) Det kan du nytte til å finne punkt D, sidan du kjenner A, B og C. 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Heisann, driver på med tallrekker osv, og har en renteoppgave jeg ikke har sjangs på. Hadde satt stor pris på litt hjelp! Petter setter inn 4500 kr. i banken i slutten av hvert år. Banken gir en rente på 6% per år. I slutten av 6. året har Petter ekstra penger og setter inn 5000 kr ekstra (altså 9500 i slutten av 6. året). Hvor mye penger har Petter på konto rett etter det 10. beløpet er satt inn? Fastit sier 65626 kr. Foreslår at du regner dette stykket som 2 delstykker. Har ikke regnet på dette, men om du regner på "vanlig måte" (Noe jeg regner med at du allerede kan) så kan du regne deg frem til en viss sum etter 5 år. Når du har funnet denne summen, lager du nytt regnestykke hvor du regner ut hvor mye penger de 5 siste innskuddene vil føre til. Deretter ganger du den første summen med renten over de siste årene. Legg sammen, og der burde du ha fasiten. Litt usikker på denne men virker logisk. Forøvrig har jeg et spørsmål selv: om man har en planligning y + 2z = 3, hvordan finner man punkt i dette planet? Vet at til vanlig kan en sette to av verdiene lik 0, men her er det bare 2 verdier og da blir 0x = 3. Anyone? Lenke til kommentar
emwa Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Hei! Jeg lager en matematisk modell over levealderen i Norge fra 1950 til 2010. Ved å bruke geogebra har jeg funnet ut at en polynom modell passer best til punktene mine, da den gir en best korrelasjonskoeffisient (R2-verdi) Her er tallene mine: http://imageshack.us/photo/my-images/696/utennavnw.png/ Jeg har laget en polynom modell av 5.grad, og har fått oppgitt et funksjonsuttrykk av geogebra. Her er funksjonsutrykket( bildelink) http://imageshack.us/photo/my-images/690/visefrem.png/ (utrykket står nederst til høyre) Dette var jo et veldig langt utrykk, og siden jeg skal ha en fremføring om dette , må jeg også vise funksjonsutrykket. Og hva er stigningstallet? hvordan har i det hele tatt geogebra kommet frem til dette utrykket? En av hovedoppgavene i prosjektet er å avgjøre modellens gyldighet, altså hvor gode tall modellen gir i forhold til de virkelige tallene, men også bruke modellen i et langtidsperpektiv. Jeg skal bruke 2005 og 2020 som eksempler på dette. Dette må vi gjøre ved egen regning. Så ut ifra funksjonsutrykket jeg viste i linken ovenfor, hva blir levalderen i 2005 og 2020? 2005 er jo 55 år etter 1950, så X= 55. Men hvordan plotter jeg inn dette i funksjonsutrykket? Skal jeg bytte ut X-ene i utrykket med 55? Dette skjønner jeg ingenting av Håper noen kan vise meg et konkret regnestykke hvor jeg kan finne ut av dette Takker for svar! Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 I eit parallellogram er dei sidene som ligg overfor kvarandre parallelle og like lange. Med andre ord er vektoren frå A til D den same som vektoren frå B til C. (Lag ein figur, so ser du dette.) Det kan du nytte til å finne punkt D, sidan du kjenner A, B og C. Takker:) nå stemmer det til og med med fasiten! Lenke til kommentar
D02 Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Punkta A(0,1,2), B(3,1,3) og C(4,2,4) er tre av hjørna i parallellogrammet ABCD. a)Kva er koordinatane til D? Er dette vektorer i rommet(3D)? med andre ord R2 matte? Skal ha det neste år, så derfor jeg lurer ; ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå