Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Noen her som har opplevd å surfe gjennom en matteprøve, klare alle oppgavene uten noe problem og tenkt etter prøva "Lol, letteste matteprøva i hele mitt liv" For så å få 3? Gud så irriterende. Shitt happends..

 

Ja, skjedde med meg på siste prøven :glare:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjapt spørsmål, litt for repetisjon:

 

Skal finne globale ekstremalpunkter til likningen:

 

x2 +2x - 1

 

Hvordan gjorde jeg dette igjen? Sette ligninga lik 0? Så vidt jeg har skjønt er det enten toppunkt, bunnpunkt, eller/og nullpunkter. Er det riktig?

Lenke til kommentar

Edit2:

Globale ekstremalpunkter er funksjonens største eller minste verdi på hele verdimengden.

 

Verdimengden blir:

f(0) = -1

f(4) = 23

 

Alt mellom -1 og 23?

 

Når jeg skal finne topp-/bunnpunkt, deriverer jeg og setter ligninga lik 0. Da får jeg -1.

 

Blir (-1,-2) ekstremalpunkt?

 

 

EDIT 3:

 

Woops, så ikke rediger-knappen før nå. Trodde den forsvant.... :(

Endret av Tesio
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål, litt for repetisjon:

 

Skal finne globale ekstremalpunkter til likningen:

 

x2 +2x - 1

 

Hvordan gjorde jeg dette igjen? Sette ligninga lik 0? Så vidt jeg har skjønt er det enten toppunkt, bunnpunkt, eller/og nullpunkter. Er det riktig?

 

Nei, sett den deriverte lik null.

 

Edit:

Definisjonsmengden er fra og med 0 til og med 4..

 

Edit2:

Globale ekstremalpunkter er funksjonens største eller minste verdi på hele verdimengden.

 

Verdimengden blir:

f(0) = -1

f(4) = 23

 

Alt mellom -1 og 23?

 

Når jeg skal finne topp-/bunnpunkt, deriverer jeg og setter ligninga lik 0. Da får jeg -1.

 

Blir (-1,-2) ekstremalpunkt?

 

 

EDIT 3:

 

Woops, så ikke rediger-knappen før nå. Trodde den forsvant.... :(

 

(-1, -2) blir det eneste ekstremalpunktet ja. Så må du definere om det er et bunnpunkt eller toppunkt.

Lenke til kommentar

Heisann, driver på med tallrekker osv, og har en renteoppgave jeg ikke har sjangs på. Hadde satt stor pris på litt hjelp! :)

 

Petter setter inn 4500 kr. i banken i slutten av hvert år. Banken gir en rente på 6% per år. I slutten av 6. året har Petter ekstra penger og setter inn 5000 kr ekstra (altså 9500 i slutten av 6. året). Hvor mye penger har Petter på konto rett etter det 10. beløpet er satt inn?

 

Fastit sier 65626 kr.

Lenke til kommentar

Heisann, driver på med tallrekker osv, og har en renteoppgave jeg ikke har sjangs på. Hadde satt stor pris på litt hjelp! :)

 

Petter setter inn 4500 kr. i banken i slutten av hvert år. Banken gir en rente på 6% per år. I slutten av 6. året har Petter ekstra penger og setter inn 5000 kr ekstra (altså 9500 i slutten av 6. året). Hvor mye penger har Petter på konto rett etter det 10. beløpet er satt inn?

 

Fastit sier 65626 kr.

Foreslår at du regner dette stykket som 2 delstykker. Har ikke regnet på dette, men om du regner på "vanlig måte" (Noe jeg regner med at du allerede kan) så kan du regne deg frem til en viss sum etter 5 år. Når du har funnet denne summen, lager du nytt regnestykke hvor du regner ut hvor mye penger de 5 siste innskuddene vil føre til. Deretter ganger du den første summen med renten over de siste årene. Legg sammen, og der burde du ha fasiten.

 

Litt usikker på denne men virker logisk.

 

 

Forøvrig har jeg et spørsmål selv: om man har en planligning y + 2z = 3, hvordan finner man punkt i dette planet? Vet at til vanlig kan en sette to av verdiene lik 0, men her er det bare 2 verdier og da blir 0x = 3. Anyone?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg lager en matematisk modell over levealderen i Norge fra 1950 til 2010. Ved å bruke geogebra har jeg funnet ut at en polynom modell passer best til punktene mine, da den gir en best korrelasjonskoeffisient (R2-verdi)

Her er tallene mine:

http://imageshack.us/photo/my-images/696/utennavnw.png/

 

Jeg har laget en polynom modell av 5.grad, og har fått oppgitt et funksjonsuttrykk av geogebra. Her er funksjonsutrykket( bildelink)

http://imageshack.us/photo/my-images/690/visefrem.png/

(utrykket står nederst til høyre)

 

Dette var jo et veldig langt utrykk, og siden jeg skal ha en fremføring om dette , må jeg også vise funksjonsutrykket. Og hva er stigningstallet? hvordan har i det hele tatt geogebra kommet frem til dette utrykket?

 

 

En av hovedoppgavene i prosjektet er å avgjøre modellens gyldighet, altså hvor gode tall modellen gir i forhold til de virkelige tallene, men også bruke modellen i et langtidsperpektiv. Jeg skal bruke 2005 og 2020 som eksempler på dette. Dette må vi gjøre ved egen regning.

 

Så ut ifra funksjonsutrykket jeg viste i linken ovenfor, hva blir levalderen i 2005 og 2020? 2005 er jo 55 år etter 1950, så X= 55. Men hvordan plotter jeg inn dette i funksjonsutrykket? Skal jeg bytte ut X-ene i utrykket med 55? Dette skjønner jeg ingenting av :p

Håper noen kan vise meg et konkret regnestykke hvor jeg kan finne ut av dette

Takker for svar!

Lenke til kommentar

I eit parallellogram er dei sidene som ligg overfor kvarandre parallelle og like lange. Med andre ord er vektoren frå A til D den same som vektoren frå B til C. (Lag ein figur, so ser du dette.) Det kan du nytte til å finne punkt D, sidan du kjenner A, B og C.

Takker:) nå stemmer det til og med med fasiten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...