hoyre Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Hei! Er litt i tvil når jeg må bruke metoden med separable diff.likninger. F.eks står det i læreboken at y'+4xy=0 er en separabel diff.likning, men denne er jo mye enklere å løse ved å bruke den vanlige metoden: mulitplisere hele stykket med e^(2x^2), og utregningen blir mye kortere. Håper noen kan forklare når jeg må bruke metoden for separable diff.likn, da det i boken nærmest står at det alltid må brukes om koeffisientene ikke er konstanter. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Catgirl Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Hei! Hvilket tall er størst: 0,137 0,109 0,1366 0,13000 Hadde hvert fint om noen kunne forklare meg hvorfor også ) Men det er ikke nødvendig.. ) Lenke til kommentar
Catgirl Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Kan noen si meg om disse trekantene er rettvinklet eller ikke? 1) 5 cm, 12 cm, 13 cm 2) 7 cm, 10 cm, 12 cm Endret 9. april 2012 av Catgirl Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Hei! Hvilket tall er størst: 0,137 0,109 0,1366 0,13000 Hadde hvert fint om noen kunne forklare meg hvorfor også ) Men det er ikke nødvendig.. ) 0,137 er størst, du går fra venstre til høyre og dømmer det som et vanlig tall. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Det kan være verdt å si at man kan sette så mange nuller man vil bak det som er bak komma, så 0,13 er det samme som 0,1300000000000~. Derfor er 0,13 større enn 0,109, fordi 0,13 kan også være 0,130 uten at det skifter noen verdi. Endret 9. april 2012 av Gavekort Lenke til kommentar
Catgirl Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Hvis en kube har volum på 64dm 3 Hva er arealet av sideflaten på kuben... a) 4 dm2 b) 8 dm2 c) 16 dm2 d) 64 dm2 Hadde hvert fint om noen forklarte hvorfor også, men er ikke nødvendig.. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Volumet av en kube er gitt med , der er dybde og bredde (som altså er like). Du har dermed ligningen . Arealet av en sideflate er gitt ved , som du kan løse ligningen med hensyn på. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Svaret er 16 En kube har 6 like flater (kvadrater). Man finner volumet ved å gange høyde, bredde og lengde. Altså X * X * X = X3 Jeg kjørte 643 gjennom kalkulatoren. Da fikk jeg 4. Sideflaten, og alle andre sider, har et areal på lengde * bredde, altså 16 Lenke til kommentar
Catgirl Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Er det sant? I alle trekanter er summen av vinklene mindre enn 189 grader? Ja/nei ? I en likesidet trekant må alle vinklene være lik 60 grader? Ja/Nei? I en likebeint trekant kan ingen vinklervære større enn 90 grader? Ja/Nei? Lenke til kommentar
pezettell Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 http://lmgtfy.com/?q=Trekant Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Det finnes ofte flere måter å løse diff-likninger på. Separasjon er blant de letteste, og det er ikke alltid multiplikasjonsfaktoren er veldig åpenbar ved første øyekast. Jeg ville nok brukt separasjon i den der fordi det har blitt en vane. Jeg får . Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Hei! Er litt i tvil når jeg må bruke metoden med separable diff.likninger. F.eks står det i læreboken at y'+4xy=0 er en separabel diff.likning, men denne er jo mye enklere å løse ved å bruke den vanlige metoden: mulitplisere hele stykket med e^(2x^2), og utregningen blir mye kortere. Håper noen kan forklare når jeg må bruke metoden for separable diff.likn, da det i boken nærmest står at det alltid må brukes om koeffisientene ikke er konstanter. På forhånd takk! En ligning på formen har løsningen . Differensialligninger på formen er separable. Din ligning kan skrives på begge disse formene. Endret 9. april 2012 av D3f4u17 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Løs likningen cos2x+cosx=0 For å kome i gang, bruk at og at . Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 En ligning på formen har løsningen . Differensialligninger på formen er separable. Din ligning kan skrives på begge disse formene. Stemmer, takk skal du ha! Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Sliter litt med å se forskjellen på sinus- og cosinuskurver. Hva skal jeg se etter for å vite hva det er? Finner ikke noe i læreboken, som sier hva som er forskjellen. Eneste ulikheten som trekkes frem er forskjellen mellom hvordan man finner faseforskyvningen. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Sliter litt med å se forskjellen på sinus- og cosinuskurver. Hva skal jeg se etter for å vite hva det er? Finner ikke noe i læreboken, som sier hva som er forskjellen. Eneste ulikheten som trekkes frem er forskjellen mellom hvordan man finner faseforskyvningen. En sinuskurve og cosinuskurve er identisk, hvis du ikke vet hvor starten på en periode er. Altså hvis du ser på grafen til en sinus eller en cosinus, så kan det være hvilken som helst. For eksempel så er . Disse er helt identiske. EDIT: Vet ikke hvorfor TEX plutselig ikke funker, men sinx = cos(x-pi/2) Endret 9. april 2012 av Aleks855 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 EDIT: Vet ikke hvorfor TEX plutselig ikke funker, men sinx = cos(x-pi/2) Du avslutta tex-tagen med ein krøllparentes i staden for klamme. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Sliter litt med å se forskjellen på sinus- og cosinuskurver. Hva skal jeg se etter for å vite hva det er? Finner ikke noe i læreboken, som sier hva som er forskjellen. Eneste ulikheten som trekkes frem er forskjellen mellom hvordan man finner faseforskyvningen. En sinuskurve og cosinuskurve er identisk, hvis du ikke vet hvor starten på en periode er. Altså hvis du ser på grafen til en sinus eller en cosinus, så kan det være hvilken som helst. For eksempel så er [tex] sinx = cos(x-\frac{\pi}{2} [/tex}. Disse er helt identiske. EDIT: Vet ikke hvorfor TEX plutselig ikke funker, men sinx = cos(x-pi/2) Men når jeg eksempelvis putter inn kurven g(x) = 2 cos(2 (x - 2)) + 3, og sammenligner den med g(x) = 2 sin(2 (x - 2)) + 3, så blir ikke de like(de er selvfølgelig like i amplitude og periode, men har ikke samme verdi for x=0 bla) Skjønner bare ikke hvordan jeg skal vite hva som er hva. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå