Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg skal derivere f (x) = X2(2x-5)3

 

Jeg har kommet fram til f ' (x) = 2x(2x-5)3+x2*3(2x-5)2*2

 

Men jeg skjønner ikke hvordan fasiten klarer å skrive det slik: 10x(x-1)(2x-5)2

 

Noen som kan hjelpe meg? =)

 

Laga en liten video på det. http://mattevideoer.net/video/fasit-sammenlikning-1-244.php Men jeg vil ikke si du burde henge deg så mye opp i hvordan fasiten har skrevet det, hvis du er sikker på at du har derivert riktig ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei, jeg skal derivere f (x) = X2(2x-5)3

 

Jeg har kommet fram til f ' (x) = 2x(2x-5)3+x2*3(2x-5)2*2

 

Men jeg skjønner ikke hvordan fasiten klarer å skrive det slik: 10x(x-1)(2x-5)2

 

Noen som kan hjelpe meg? =)

 

Laga en liten video på det. http://mattevideoer....kning-1-244.php Men jeg vil ikke si du burde henge deg så mye opp i hvordan fasiten har skrevet det, hvis du er sikker på at du har derivert riktig ;)

 

Hey, Aleks855!

Takker for en grundig gjennomgåelse av hvordan man forenkler svaret via algebraiske manipulasjoner som du kaller det.

Skal ta en nærmere titt på det med forenklinger på siden, virker som om jeg trenger mer trening på det.

 

Men er det slik at man egentlig ikke trenger å gjøre noe mer med oppgaven om man har derivert det slik jeg har gjort det ?

Lenke til kommentar

Njo, sånn som du har skrevet det, så er det jo strengt tatt RETT, men det ville vært latskap å ikke forenkle det i det hele tatt.

 

Jeg ville sagt meg fornøyd med chart?cht=tx&chl=2x(2x-5)^3 + 6x^2(2x-5)^2, men jo mer man gjør, jo enklere blir det å jobbe med hvis man for eksempel skal bruke den deriverte i neste oppgave til å finne ekstremalpunkter, eller slikt.

 

Dessuten kan man vise sensor at man kan matematikken sin hvis man gjør det så pent som mulig. Sensorer setter alltid pris på "pene" løsninger og svar.

Lenke til kommentar

A physician has a utility function U( c, l). Where c is consumption and l is leisure. The utility function has convex indifference curves. The physician’s budget constraint is given by 16w= pc + wl , where w is the price of leisure and p is the price of consumption.

a) Indicate the physicians budget constraint in a diagram if w=100 and p=1.

b) Draw an indifference curve assuming it is easy to substitute between c and l .Indicate the physician’s optimal choice of c and l

c) Show in the same diagram what happens to c and l if w increases to 110. (Still assuming is easy to substitute). Hint: 16 is the number of available hours to be allocated to leisure or labor supply.

 

Noen som kan hjelpe meg litt? Jeg skjønner forsåvidt oppgaven, men diagrammer er ikke min sterke side...

Lenke til kommentar

En fallskjermhopper har nådd maksimalfarten 60m/s. Så utløser han fallskjermen. Farten v er deretter tilnærmet gitt ved differensiallikningen 100v' = -v^2.

a) Finn v(t) når t er tiden i sekunder etter fallskjermutløsningen.

 

Jeg får at v= 100/(t+c)

 

Svaret er at v(t) = 60/(0,6t + 1), hvordan får jeg det?

Lenke til kommentar

En fallskjermhopper har nådd maksimalfarten 60m/s. Så utløser han fallskjermen. Farten v er deretter tilnærmet gitt ved differensiallikningen 100v' = -v^2.

a) Finn v(t) når t er tiden i sekunder etter fallskjermutløsningen.

 

Jeg får at v= 100/(t+c)

 

Svaret er at v(t) = 60/(0,6t + 1), hvordan får jeg det?

 

Du har gjort det riktig så langt, men husk at du har en initialverdibetingelse.

 

v(0) = 60, fordi han reiser i 60m/s i det øyeblikket fallskjermen utløses.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei :) har et spørsmål om den generelle andregradsfunksjonen (ax+bx+c): hvilken betydning har de forskjellige leddene?

Konstantleddet © bestemmer vel hvor grafen krysser y-aksen. Fortegnet til a-leddet, så vidt jeg har forstått, bestemmer om grafen har topp- eller bunnpunkt. Hva med b-leddet? Setter dessuten stoooor pris på om noen vet hvordan man kan formulere dette på en mer "matematisk" måte.

Sitter nemlig med innleveringsoppgaver (R1) og er litt usikker på hva jeg skal skrive. :)

Lenke til kommentar

Angåande a-leddet og topp/botnpunkt: Den andrederiverte av ein funksjon fortel om eit ekstremalpunkt er topp- eller botnpunkt. Prøv å deriver den generelle funksjonen to gonger.

 

Ein fin måte for å sjå kva koeffisientane gjer, er å nytte Geogebra, slik som her: http://www.geogebratube.org/student/m7468

Dra i spakene for å endre verdiane til a, b og c.

 

(Eg klarer ikkje formulere noko fornuftig matematisk akkurat no, so det får nokon andre ta seg av ...)

Lenke til kommentar

Hei!

Har en oppgave i matten jeg står fast med.. Jeg skal løse dette likningssettet med grafisk løsning, men det blir bare feil... Noen som kan forklare meg hvordan jeg løser dette grafisk?

7x-9y=3

5x-18y=-21

Blir veldig takknemlig om noen kan forklare!

Lenke til kommentar

Det er ikkje nødvendig å spørre meir enn ein stad (med andre ord, unødvendig å lage ein eigen tråd for dette i tillegg).

 

Du vil vel vanlegvis stokke om på begge likningane so dei er på forma chart?cht=tx&chl=y = ax + b, so teikne inn dei to linjene i eit koordinatsystem og sjå kor dei krysser kvarandre. chart?cht=tx&chl=a er stigningstalet til linja, chart?cht=tx&chl=b seier kor linja krysser y-aksen.

 

 

Lenke til kommentar

ja, jeg skjønner at jeg må gjøre dem om til y=ax+b, det er ikke det som er problemet. Problemet er at når jeg gjør det, altså:...

 

-9y=3-7x

-18y=-21-5x

 

... så står det -9y og -18y i stedet for bare y. og for å fjærne det må jeg dele på 9 og 18, men da blir resten av tallene brøker og kan ikke settes inn i et koordinatsystem...

 

Noen forslag, anyone?

Lenke til kommentar

Er det noen der ute som kan vise hele utregningen?

 

 

Dette kan jeg kanskje. :)

 

y=(-21-5x)/-18. "Separer" brøken og la - delt på - bli +. Da får vi at y=(-21-5x)/-18 er det samme som y = 21/18 + 5x/18, som er det samme som (21 delt på 18) + (5x delt på 18). Hvis vi regner dette ut får vi ay Ax=0.28x og B=1.167. Dermed er y=0.28x +1.167.

 

Prøv det samme med den andre linjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...