wingeer Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Eg brukte kryssproduktet, men får ikkje noko som likna på fasiten. Da er det vel egentlig bare å prøve igjen. Det er lett å slurve med slike stykker. Fremgangsmåten finner du her. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Eg har rekna førti kryssprodukt i dag utan å få feil på andre, så eg forstår det ikkje. Med mindre eg brukar feil reknemåte. Finn en vektor som står normalt på både a-vektor og b-vektor når: a) a=[1,0,2] og b=[-3,0,1] axb = [0*1-2*0, 1*1-(-3)*2, 1*0-0*-3] = [0,7,0] Med null som y-koordinat på begge vektorane vil du få null som både x- og y-koordinat. Wolframalpha gjev og same resultat. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Ja, okey. Regna ikke gjennom selv, men etter å ha sjekka selv er det du har gjort riktig. Regningen stemmer, og logikken/resonnementet med at de ligger i xz-planet og alt tilsier at det må være slik. Feil i fasit, med andre ord. Lenke til kommentar
3bein Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Hei! Holder på å hjelpe broder'n i noen oppgaver i temaet ekvivalens. vi får presentert to likninger som vi skal sette ←, → eller ↔ mellom, avhengig om de er ekvivalente eller ikke. Men så er det en oppgave jeg ikke klarer. Lurer på om fasiten kan være feil? Oppgaven er denne: Sett inn riktig tegn mellom likningene X^3 = X (__) X^2 = 1 Fasit oppgir: ← Jeg tror at det må være → ettersom den første likningen bare kan ha svaret X = 1, mens nummer to kan ha X = 1 V X = -1. Noen som kunne vært greie å stadfeste om det er feil i fasit, eller forklare meg hvorfor det blir slik fasiten oppgir? Endret 30. mars 2012 av 3bein Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Hei! Holder på å hjelpe broder'n i noen oppgaver i temaet ekvivalens. vi får presentert to likninger som vi skal sette ←, → eller ↔ mellom, avhengig om de er ekvivalente eller ikke. Men så er det en oppgave jeg ikke klarer. Lurer på om fasiten kan være feil? Oppgaven er denne: Sett inn riktig tegn mellom likningene X^3 = X (__) X^2 = 1 Fasit oppgir: ← Jeg tror at det må være → ettersom den første likningen bare kan ha svaret X = 1, mens nummer to kan ha X = 1 V X = -1. Noen som kunne vært greie å stadfeste om det er feil i fasit, eller forklare meg hvorfor det blir slik fasiten oppgir? Den første ligningen har løsninge x=1 og x=-1 (det står jo x^3=x), derfor er ⇐ riktig. Endret 30. mars 2012 av maikenflowers Lenke til kommentar
3bein Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Hei! Noen som kunne vært greie å stadfeste om det er feil i fasit, eller forklare meg hvorfor det blir slik fasiten oppgir? Den første ligningen har løsninge x=1 og x=-1 (det står jo x^3=x), derfor er ⇐ riktig. Ser nå at den første har begge løsningene også, men blir ikke disse da ekvivalente?(pil til begge sider)Eller det x'en bak likhetstegnet i likning 1 som avgjør? Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Hei! Noen som kunne vært greie å stadfeste om det er feil i fasit, eller forklare meg hvorfor det blir slik fasiten oppgir? Den første ligningen har løsninge x=1 og x=-1 (det står jo x^3=x), derfor er ⇐ riktig. Ser nå at den første har begge løsningene også, men blir ikke disse da ekvivalente?(pil til begge sider)Eller det x'en bak likhetstegnet i likning 1 som avgjør? En løsning ble borte, av en eller annen rar grunn ... x = ∞ er òg en løsning på den første ligningen. Derfor er det ikke ekvivalenspil der, i og med at ∞2 ikke er lik 1. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Den fyrste har og løysinga x = 0, noko den andre ikkje har. Lenke til kommentar
::TeknoFoben:: Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Spørmsål: Hva blir typetallet av 3, 3, 3, 5, 5, 5, 6 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Spørmsål: Hva blir typetallet av 3, 3, 3, 5, 5, 5, 6 typetallet er ikke def., da der er 2 sett typetall (like mange 3'ere og 5'ere) 1 Lenke til kommentar
::TeknoFoben:: Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Spørmsål: Hva blir typetallet av 3, 3, 3, 5, 5, 5, 6 typetallet er ikke def., da der er 2 sett typetall (like mange 3'ere og 5'ere) Så typetall av det blir 3 og 5 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Så typetall av det blir 3 og 5 Ja, tallrekken er bimodal. 1 Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Hei! Har en separabel diff.likning som jeg sliter litt med å løse: 2xy' + y = 1, y<1. Jeg finner ingen faktor jeg kan multiplisere med, slik at jeg får kun y på venstresiden. Prøvde meg 1/2xy, men det gikk jo ikke. Ser heller ikke helt grunnen til at y<1 står der. Håper noen kan forklare! Lenke til kommentar
Elgstuing Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Hvorfor ikke bare gange med 1/2x? Så burde jo resten være greit? Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Hvorfor ikke bare gange med 1/2x? Så burde jo resten være greit? Ja, tusen takk! Da er den grei:) Lenke til kommentar
FlyingThenDying Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) 5*6^x=20*4^x Hvordan løser man denne? Hvis utregningen kunne legges frem hadde jeg blitt glad. Endret 2. april 2012 av skigutt91 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Kan gje deg ein (god) start: Start med å dele på 5. Då vil du sjå at du kan skrive om høgresida litt ved å nytte potensregelen at . Neste skritt involverer logaritmer. Klarer du det? Redigert: Orsak, meinte sjølvsagt å dele på 5. Endret 2. april 2012 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
sheherezade Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Løser jeg denne likningen på riktig måte? 5-3x=8 lg5-3x=lg8 xlg5-3=lg8 x=lg 8 lg5-3 x= - lg 8 3lg 5 Endret 2. april 2012 av sheherezade Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Løser jeg denne likningen på riktig måte? 5-3x=8 lg5-3x=lg8 xlg5-3=lg8 x=lg 8 lg5-3 x= - lg 8 3lg 5 stemmer dette... Lenke til kommentar
sheherezade Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Ok. Takk. Hva med denne: ln(6x+1)-lnx=2 Ganger man ut parantesen på vanlig måte, altså ln6x+ln1-lnx=2? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå