maikenflowers Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Jeg lurer litt på denne e) i denne oppgaven. I fasiten står det at det ikke er noen vendetangenter for x=0, kun for x=2. Hvorfor det? Er det fordi f ikke er deriverbar for x=0? Edit: La ved filen ... Glemmer visst alltid det. Endret 22. mars 2012 av maikenflowers Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Hvilken oppgave? Godt spørsmål. Har lagt den ved nå! Endret 22. mars 2012 av maikenflowers Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Det er slik at hvis funksjonen har et vendepunkt så må f''(x)=0 i det punktet. Dette skjer kun for x=2, som ikke er problematisk. Siden x=0 ikke engang er et vendepunkt, er det hvertfall ikke noe poeng å snakke om vendetangent i det punktet. 1 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Det er slik at hvis funksjonen har et vendepunkt så må f''(x)=0 i det punktet. Dette skjer kun for x=2, som ikke er problematisk. Siden x=0 ikke engang er et vendepunkt, er det hvertfall ikke noe poeng å snakke om vendetangent i det punktet. Åja, men det står i fasiten at (0,4) er et vendepunkt ... Antar at det er en feil i fasiten. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Vel, siden f''(0)=-2 er det nok en feil i fasit, ja. 1 Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Kan noen hjelpe meg med denne? Bruk bevis ved selvmotsigelse til å vise at tredjerota av 5 er et irrasjonalt tall. Lenke til kommentar
doffen87 Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 kan noen vise meg utregningen på denne ulikheten? x^3-9x>0 Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) x(x^2 - 3^2) > 0 x(x-3)(x+3) > 0 nullpunkt: 0, 3, -3 x(x-3)(x+3) > 0 sett opp fortegnslinje og du har løsningen. ::::::::::::::::::::-3::::::::::::::0::::::::::::::::3 x:::::::::::--------------------O__________________ (x-3)::::::-----------------------------------O________ (x+3):::::------O____________________________ ulikhet:::------O________O-------------O_________ x^3-9x > 0 når -3 < x < 0 og når x > 3 Mulig jeg har gjort feil, lenge siden jeg har gjort en slik oppgave, så ble tatt på sparket. Endret 22. mars 2012 av Tensai 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Kan noen hjelpe meg med denne? Bruk bevis ved selvmotsigelse til å vise at tredjerota av 5 er et irrasjonalt tall. Jepp! Jeg antar at du forstår metodikken bak et kontradiksjonsbevis? Vi starter hvertfall med å anta det motsatte. Altså, vi antar at roten av 5 faktisk er rasjonelt. Det betyr at: (1), hvor a og b er heltall. Videre vet vi at største felles divisor mellom a og b er 1 (dersom den ikke er det, kan vi alltids redusere brøken slik at den blir det (sjekk selv!)). Det er her essensen i beviset ligger, og det er her vi kommer til å oppnå en kontradiksjon. Utifra (1) har vi at , så dette betyr at 5 deler a (hvorfor?), så , for et heltall c. Fra dette har vi da at: , eller at , som ved samme argument som tidligere (fyll inn selv) vil bety at 5 deler b. I.e. hvor d er heltall. Vi bruker dette i (1), og får da at: , men a og b skulle ha største divisor lik 1. Vi har derfor en kontradiksjon, så roten av 5 er irrasjonell. QED Endret 22. mars 2012 av wingeer Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Kan noen hjelpe meg med denne? Bruk bevis ved selvmotsigelse til å vise at tredjerota av 5 er et irrasjonalt tall. Jepp! Jeg antar at du forstår metodikken bak et kontradiksjonsbevis? Vi starter hvertfall med å anta det motsatte. Altså, vi antar at roten av 5 faktisk er rasjonelt. Det betyr at: (1), hvor a og b er heltall. Videre vet vi at største felles divisor mellom a og b er 1 (dersom den ikke er det, kan vi alltids redusere brøken slik at den blir det (sjekk selv!)). Det er her essensen i beviset ligger, og det er her vi kommer til å oppnå en kontradiksjon. Utifra (1) har vi at , så dette betyr at 5 deler a (hvorfor?), så , for et heltall c. Fra dette har vi da at: , eller at , som ved samme argument som tidligere (fyll inn selv) vil bety at 5 deler b. I.e. hvor d er heltall. Vi bruker dette i (1), og får da at: , men a og b skulle ha største divisor lik 1. Vi har derfor en kontradiksjon, så roten av 5 er irrasjonell. QED Jepp, skjønner den Vil samme prinsipp gjelde om man skal bevise at tredjerota av 5 er irrasjonal? Edit: det virker jo logisk at samme prinsipp vil gjelde, ja... Endret 22. mars 2012 av jostein013 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Samme vil gjelde. Generelt vil det gjelde for alle primtall. Ser du hvorfor? Ups. Leste feil. Fortsatt relevant bemerkning, da. Det vil også gjelde for tredjerot, ja. Rett og slett fordi dersom du har gcd(a,c)=1 og at a|(bc), så MÅ a|b. Dette blir også brukt i beviset over. Endret 22. mars 2012 av wingeer Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Samme vil gjelde. Generelt vil det gjelde for alle primtall. Ser du hvorfor? Nja, vet ikke helt om jeg klarer å forklare det. Men jeg vet jo at rota av et primtall alltid blir et irrasjonalt tall. Right? Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Wingeer, vil ikke fortegnslinjen til f'' se slik ut? I så fall, da skjønner jeg ikke hvorfor ikke 0 er et vendepunkt ... Endret 22. mars 2012 av maikenflowers Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Lite derrivasjonsspørsmål. Jeg forstår ikke reglene for f'(x)= 1/x^n eller f'(x)= Endret 22. mars 2012 av Bordplate Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) @MaikenFlowers EDIT: dette var bare tull, tror jeg! Endret 22. mars 2012 av Tensai Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Hei! Jeg skal løse differanseligningen T'(t)= -K(T - 3.2cos ((pi/12)*(t-13)) + 13.1), der T er tempratur av t som er tid. Dette er basert på Newtons avkjølingslov og har noe med hvor lenge en person har hvert død. K=0.1(unit: per time). Er det noen enkel måte å løse denne på? Jeg regner meg hit og dit, men alt blir ganske kaotisk. Wolfram er totalt på vildspor. Endret 22. mars 2012 av Zonked223 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 @MaikenFlowers EDIT: dette var bare tull, tror jeg! Samme vil gjelde. Generelt vil det gjelde for alle primtall. Ser du hvorfor? Ups. Leste feil. Fortsatt relevant bemerkning, da. Det vil også gjelde for tredjerot, ja. Rett og slett fordi dersom du har gcd(a,c)=1 og at a|(bc), så MÅ a|b. Dette blir også brukt i beviset over. http://sinusr1.cappelendamm.no/c182406/binfil/download.php?tid=321580 Med tanke på at x=0 ikke er et vendepunkt i oppgaven på bildet, skjønner jeg ikke hvorfor x=1 er et vendepunkt i oppgave 3 i linken ... Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Lite derrivasjonsspørsmål. Jeg forstår ikke reglene for f'(x)= 1/x^n eller f'(x)= Hint: 1/x^n kan skrives på en annen måte.. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Lite derrivasjonsspørsmål. Jeg forstår ikke reglene for f'(x)= 1/x^n eller f'(x)= 1/x^n = x^(-n) Da gjelder samme derivasjonsregel som ellers: (a x^b)' = a * b * x^(b-1) Her kan a og/eller b være negative tall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå