Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Kan noen plis hjelpe med denne.

" Du har en skuff med usorterte sokker på rommet ditt. i Alt finnes det 48 sokker i skuffen. Lyset er gått så du må trekke to tilfeldige sokker. 26 er svarte, 12 er grå og 10 er hvite.

 

1 - Hva er sjansen for at begge sokkene er svarte?

2 - Hva er sjansen for at ingen av sokkene er svarte?

3 - Hva er sjansen for å trekke to i samme farge?

4 -Hva er sjansen for å trekke to med ulik farge?

 

Helst med fremgangsmåte/utrening.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel gjelder det å tenke gunstige over mulige; altså hvor mange mulige utfall har vi, jo 48 mulige sokker; hvor mange gunstige utfall, jo 26 svarte sokker.

 

Hvis vi ser på den første oppgaven skal vi altså trekke to sokker, hva er sjansen for at begge er svarte? Jo, som følger

 

P(trekke svart sokk første gangen) = 26/48, siden 26 av sokken er svarte og vi har totalt 48 sokker.

P(trekke svart sokk andre gangen) = 25/47, det er 25 svarte sokker igjen, totalt er det 47 sokker.

 

P(trekke to svarte sokker) = P(trekke svart sokk første gangen)*P(trekke svart sokk andre gangen) = 26/48 * 25/47.

 

Er du med på den? :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

 

Er ganske sikker på at dette er feil, men prøver.

 

26/48 * 12/48 * 10/48

 

noe sånt? eller tar jeg fullstendig feil? haha

 

Ja, du er forsåvidt inne på noe, men husk at vi skal trekke to sokker. På hvor mange måter kan vi få to like sokker med samme farge?

Lenke til kommentar

Hvis vi plusser alle fargene og deler på 48, får vi altså 48/48 som er 1, riktig. Det betyr at sannsynligheten for å trekke enten svart, hvit eller grå når vi trekker en sokk er lik 1 (ganske naturlig siden alle sokkene har en av de fargene).

 

Men, vi skal altså trekke to sokker som skal ha samme farge, det betyr altså at vi enten kan trekke svart - svart, hvit-hvit, eller grå-grå. Da vil P(to sokker med lik farge) = P(svart-svart) + P(grå-grå) + P(hvit-hvit). Skjønner?

Lenke til kommentar

Hvis vi plusser alle fargene og deler på 48, får vi altså 48/48 som er 1, riktig. Det betyr at sannsynligheten for å trekke enten svart, hvit eller grå når vi trekker en sokk er lik 1 (ganske naturlig siden alle sokkene har en av de fargene).

 

Men, vi skal altså trekke to sokker som skal ha samme farge, det betyr altså at vi enten kan trekke svart - svart, hvit-hvit, eller grå-grå. Da vil P(to sokker med lik farge) = P(svart-svart) + P(grå-grå) + P(hvit-hvit). Skjønner?

 

Hvordan blir det som et regnestykke`?

Lenke til kommentar

Hm, skal se om jeg får det til:)

 

Men f.eks denne:

 

I butikken kan Live velge mellom 11 typer tannbørste, 10 typer tannkrem og 8 typer tanntråd.

 

Spørsmål: På hvor mange ulike måter kan Live velge EN type tannbørste, EN type tannkrem og EN type tanntråd?

 

Hvordan blir fremgangsmåten her?

Lenke til kommentar

Et fem-årig investeringsprosjekt forventes å gi følgende salgsinntekter per år målt i mill. kr: 23, 26, 29, 26, 23. Betalbare driftskostnader forventes per år å bli (målt i mill. kr): 17, 19, 21, 19, 17. Prosjektet krever innkjøp av et varig driftsmiddel ved oppstart. Denne investeringsutgiften antas å utgjøre kr 16 mill. Antatt salgsverdi for driftsmiddelet ved utløpet av prosjektperioden er kr 3 mill. Driftsmiddelet avskrives lineært med 20 % av avskrivningsgrunnlaget per år. Arbeidskapitalen ved inngangen til hvert år forventes å utgjøre 20 % av salgsinntekten i slutten av året. Se bort fra skatt.

 

Hei folks! kan noen vise meg hvordan jeg regner ut KS - effekt av endring arb kapital? :S fra år 0 til 5. Takk!

(Fasiten sier -4,6 , -0,6 , -0,6 , 0,6 , 0,6 , 4,6 .. )

Endret av Define
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe med en statestikk oppgave ?

 

I en undersøkelse ble studentene spurt om kjønn og hva slags transportmiddel de brukte.

47 % av studentene var menn og 59 % av studentene benyttet seg av offentlig transport til skolen. 26% av studentene var menn og brukte offentlig transportmiddel til skolen.

 

En student trekkes tilfeldig. La A være hendelsen » Studenten er mann» og la B være hendelsen «studenten bruker offentlig transportmiddel til skolen»

 

a) Beregn P (AUB), P(A^C), P(A^C og B^C)

b) Er hendelsene A og B uavhengige ?

c) En kvinne blir trukket ut. Hva er sannsynligheten for at hun ikke bruker offentlig transport til skolen ?

Lenke til kommentar

0.99999 er slettes ikke lik 1, så hvis medeleven din påstår det tar han grundig feil. Jeg regner med han (og kanskje du?) mener tallet 0.99999... der desimalene fortsetter i det uendelige? Det tallet, som er vanlig å betegne med chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} (der streken betyr at desimalene fortsetter i det uendelige), vil faktisk være lik 1.

 

For å bevise dette kan vi se på noen av egenskapene ved dette tallet, og så lage oss en ligning som det da må oppfylle. Ut fra den ligningen kan vi vise at tallet faktisk må være lik 1. Er du med på at vi kan skrive tallet som chart?cht=tx&chl=0.9 + 0.0\bar{9}? Det eneste jeg har gjort er å splitte tallet opp i en sum, på samme måte som chart?cht=tx&chl=0.123 = 0.1 + 0.023. Men vi kan jo skrive chart?cht=tx&chl=0.0\bar{9} som chart?cht=tx&chl=0.1 \cdot 0.\bar{9}, ikke sant? (Å gange med 0.1 er det samme som å dele med 10, som gjør at sifrene flyttes et hakk mot høyre.)

 

Men da har vi funnet ut følgende: chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} = 0.9 + 0.1 \cdot 0.\bar{9}. Nå kan vi tenke på chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} som den ukjente vi skal finne. For enkelhets skyld vi kalle det for chart?cht=tx&chl=x. Da har vi altså ligningen chart?cht=tx&chl=x = 0.9 + 0.1x. Flytter vi over (trekker fra på begge sider) chart?cht=tx&chl=0.1 x får vi chart?cht=tx&chl=0.9x = 0.9. Da må chart?cht=tx&chl=x = 1.

 

Er du med på dette beviset? Det kan virke ganske underlig at 0.999... skal være lik 1, men slik er det altså. Ting som involverer uendelighet er ikke alltid så intuitive.

Her i dag satte jeg meg tilfeldigvis ned og så på gamle innlegg som jeg har skrevet her på diskusjon.no, og jeg kom tilfeldigvis over dette her.

Nå har det seg slik at jeg snart skal opp i muntlig eksamen, og lærerne våre mener det er stor sannsynlighet for at en gruppe kommer opp i matematikk. Hvis jeg er en av dem som er så heldige, vurderer jeg å flette inn denne "oppgaven" her på et slags vis. Men problemet er at det er en liten detalj, kanskje ubetydelig, i forklaringen din som jeg ikke helt forstår. Du sier at 0.`9 = 0.9 + 0.0`9 (Vet ikke helt hvordan jeg får til den "streken" over 9-tallet, så jeg skriver 0.`9 i stedet for). For meg ser det da ut som om 0.9 + 0.0`9 = 0.9`9. Jeg vet ikke om det er noen forskjell på 0.`9 og 0.9`9, men det er greit å få avklart med tanke på eksamen... :)

Lenke til kommentar

Neida, ingen forskjell. Streken betyr bare at desimalene fortsetter i det uendelige. Da må det være slik som du sier, at chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} = 0.9\bar{9} = 0.99\bar{9} osv. Jeg burde kanskje hatt med den detaljen og heller skrevet at chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} = 0.9\bar{9} = 0.9 + 0.0\bar{9}.

 

(Her står det forresten forklart hvordan du skriver matematiske uttrykk på forumet. Kommandoen \bar gir deg en strek over det som står etter bar.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, ingen forskjell. Streken betyr bare at desimalene fortsetter i det uendelige. Da må det være slik som du sier, at chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} = 0.9\bar{9} = 0.99\bar{9} osv. Jeg burde kanskje hatt med den detaljen og heller skrevet at chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} = 0.9\bar{9} = 0.9 + 0.0\bar{9}.

 

(Her står det forresten forklart hvordan du skriver matematiske uttrykk på forumet. Kommandoen \bar gir deg en strek over det som står etter bar.)

Takk, takk! :)
Lenke til kommentar

Neida, ingen forskjell. Streken betyr bare at desimalene fortsetter i det uendelige. Da må det være slik som du sier, at chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} = 0.9\bar{9} = 0.99\bar{9} osv. Jeg burde kanskje hatt med den detaljen og heller skrevet at chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} = 0.9\bar{9} = 0.9 + 0.0\bar{9}.

 

(Her står det forresten forklart hvordan du skriver matematiske uttrykk på forumet. Kommandoen \bar gir deg en strek over det som står etter bar.)

Det er bare en ting til jeg lurer på sånn av ren nysgjerrighet. Siden 0.999... = 1, blir for eksempel 2.999... = 3?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...