Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skjønner. Er ikke denne mulig å løse for hånd? Eller er dette matematikk som kommer på senere kurs etter R2?

 

Får heller ikke til å løse den på kalkulatoren. Har satt inn ligninga i "GRAPH" og gjort "X-CALC", og skrevet inn Y=100. Får opp "NOT FOUND". Hva har jeg gjort feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker ikke kalkulator (utover en som kan ta pluss og minus) og for tyngre regnestykker benyttes datamaskin. Så kan desverre ikke hjelpe deg med kalkolator problemene dine. Men eksempelvis Geogebra klarer enkelt å tegne funksjonen.

 

På samme måte som logaritmer ble innført for å kunne løse likninger med eksponenter, eksempelvis

 

e^2x = 5

 

så ble LambertW funksjonen innført for å løse likninger med kombinasjoner av eksponenter og enkle polynomer. Eksempelvis

 

e^2x - t = 5

 

Men da må selvsagt kalkulatoren din ha en LambertW knapp som den ikke har. (Har enda ikke sett en kalkulator som har en slik knapp) og da står en like langt.

 

Slike likninger er absolutt meningen å løse grafisk / med en kraftig kalkulator. Og å løse slike likninger manuelt er over R2 nivå. (Det er og "meningsløst" å lære å løse slike likninger da en relativt enkelt kan få tilnærminger som er latterlig nøyaktige).

Lenke til kommentar

Ja, skjønner.

Litt merkelig at det skal vere et krav at elevene må bruke Geogebra på eksamen men.

 

Får det likevel ikke til. Min graf er ikke positiv en gang. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å finne hvor lang tid den bruker på 100 meter? Har prøvd å bruke CAS-verktøyet i Geogebra og, men ligningen jeg satte inn tok for lang tid å regne ut visstnok, så den ga opp... Hvordan løser du denne i Geogebra?

Lenke til kommentar

Hvordan løser jeg denne her?

 

100000*1.045^n + 12000*1.045*((1.045^n-1)-1)/(1.045-1) = 200 000

 

Skriver inn denne likningen på CAS-verktøy på geogebra, men da får jeg opp en mer heftig likning:

1100000*(209/200)^x - 836000 / 3.

 

Hjelp! Har eksamen i matematikk S2 imorgen, så hadde vært fint å kunne dette :/

Lenke til kommentar

Ja, skjønner.

Litt merkelig at det skal vere et krav at elevene må bruke Geogebra på eksamen men.

 

Får det likevel ikke til. Min graf er ikke positiv en gang. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å finne hvor lang tid den bruker på 100 meter? Har prøvd å bruke CAS-verktøyet i Geogebra og, men ligningen jeg satte inn tok for lang tid å regne ut visstnok, så den ga opp... Hvordan løser du denne i Geogebra?

 

Tja jeg tenkte jeg ville la deg finne ut av dette på egenhånd men eksponenten din skal være negativ ;)

Da burde du og klare å løse den på kalkulator. (altså e^(-1.15) )

 

 

 

 

En numerisk tilnærmelse til oppgaven er å benytte seg av noe som heter taylorpolynomer. Da kan vi si at grovt sett så er

 

2} \left[ 1 - \frac{23}{20}\left( t - 10 \right) \right]

 

Bytter du ut eksponenten din med dette uttrykket får du en lineær likning ( en førstegradslikning ) som du relativt enkelt kan løse for chart?cht=tx&chl=t.

Du vil og få et ganske nøyaktig svar.

 

Hvorfor akkuratt den tilnærmelsen er god, og bakgrunnen for at en bruker den vil du nok lære mer om, når du eventuelt tar innføringskursene på universitetet.

 

 

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Sitter her og jobber med noen eksamenssett (Matte 2, NTNU) og har en feil som går mye igjen, det gjelder bokstaven T, som i mange tilfeller (typisk i oppgaver med vektorfelt) representerer en tangentvektor, altså gitt chart?cht=tx&chl=r(t),\qquad v(t) = r'(t),\qquad T = v(t), mens andre ganger, feks når det kommer til utregning av krumning så er plutselig T blitt enhetstangentvektor:chart?cht=tx&chl=T = \frac{v(t)}{|v(t)|}

 

Er det noen som vet om noen god regel for når det er det ene eller andre?

 

En ting til, [løst]

 

Det er en del oppgaver som denne:

FlMu5xY.gif

Da virker det for meg som at de vil at jeg bare skal regne over den krumme flata, og ikke ta med endestykkene, men det gjør de på lf hver gang. Noen tips til hvordan man får en slik tolkning?

 

Edit: Så jo nå at de regna ut totalen og så trakk fra flatene, hvorfor jeg ikke så det før er ikke godt å si...

 

Endret av Benjamin
Lenke til kommentar

Artig! Jeg tok lektor-utdanning på UiB. Tredje året bestemte jeg meg for å bytte til en litt mer "direkte" rute, uten all denne hersens pedagogikken :)

 

Jeg vet ikke hvor mye pedagogikk det er på UiB, men her på NTNU er det heldigvis ganske beskjedent. Vi har et 7.5-poengs fag og et 15-poengs fag (praksis inkludert i disse). I tillegg kommer to didaktikkemner i matte og to i fysikk da, men det er mye mer konkret (og interessant, syns jeg). Erfaringen med pedagogikken så langt er dårlig. Ekstremt mye svada og elendige forelesninger. Ikke helt uventet var det praksisen jeg lærte mest av.

Lenke til kommentar

Løpet er ganske likt. Du har fire pedagogikkfag på til sammen 35sp, og praksis fordelt i disse. Deretter har du realfagsdidaktikk og naturfagsdidaktikk, og fordypning i matematikkdidaktikk og fysikkdidaktikk - uten at det er noen stor forskjell på disse. Resten er interessant, dog! :)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Dårlig formulert av meg der. Jeg ser hvilke av likningene som hører til den enkelte på diagrammet, men problemet mitt er hvilke av likningene som skal bli brukt til å besvare de enkelte oppgavene oppgavene. Fasiten sier at

a) 1,21 kr per enhet

b) 0,40 kr per enhet

c) 0,84 kr per enhet. 8 enheter per time

 

Problemet er sagt hvilke av likningene som skal bli brukt. Jeg tror det jeg sliter med er å se hva de ulike likningene representerer :hmm:

Lenke til kommentar

a) Enhetskostnad = K(x)/x =K(3)/3. Du har her verdien K(3) ved hjelp av linja som skjærer kostnadsgrafen i punktet (3,K(3))

 

b) Grensekostnad = K'(x). Altså stigningstallet til tangenten i (3,K(3)).

 

c) Minste enhetskostnad: Her leter du etter når K(x)/x er minst. En rett linje som går gjennom origo og har lavest mulig stigningstall, og som skjærer/tangerer grafen til K(x)

Lenke til kommentar

Når man skal derivere (ln x) / x.

jeg brukte da derivasjonsregelen til Y=u/v.

Jeg fikk da: ((1/x)*x-lnx*1) / x^2

Men i fasiten står: (1-ln x)/x^2

 

Er det noe i matten som sier at (1/x)*x blir 1? " er det kanskje den regelen man bruker for å gange bort x-en?"

Må bare forsikre meg at jeg tenker riktig her før jeg går videre.

Endret av lilepija
Lenke til kommentar

Jeg blir litt nyskjerrig. Hvilken utdanning tar dere siden dere jobber med så avanserte(for meg) oppgaver? Dere som hjelper, hvilken utdanning har dere siden dere er så god i matematikk?

Starter på mastergrad i matematisk analyse til høsten. Har nå 4 år med matematikk ifra NTNU. Vet at det tidvis frekventer minst en person som skriver doktograd her også.

Lenke til kommentar

Starter på mastergrad i matematisk analyse til høsten. Har nå 4 år med matematikk ifra NTNU. Vet at det tidvis frekventer minst en person som skriver doktograd her også.

 

Doktorgrad, det vil jeg også skaffe meg. Ikke fordi jeg trenger det men føler det er utrolig fett med doktorgrad :) Hvilke jobber får du når du er ferdig med mastergrad i matematisk analyse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...