Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår dessverre ikke hva du mener her? 2(lgx)^2 er et uttrykk, men skal det ikke være lik noe?

Videre ser jeg heller ikke hvor du trekker 3/4 i fra..

 

Jo, hele likningen er: 2(lg x)^2 + lg x =0

Men hva er det egentlig de mener med dette?

 

3/4 er bare et eksempel. Altså en forklaring på deling er: Man deler 3 kroner på 4 persjoner.

 

Kan man forklare meningen med likningen i denne logaritmen?

Jeg vet at man kan bytte ut eks. lg x = U for å gjøre det enklere. Men hvordan forklarer man hva logaritime egentlig er? Hvorfor er likninga slik å hva er meningen med den?

Endret av lilepija
Lenke til kommentar

En logaritme [med base ti (lg)] stiller spørsmålet "hva må vi opphøye ti i, for å få x".

 

I.e: lg(100) = 2. Hva må vi opphøye ti i, for å få hunre? Svaret er 2.

 

Ønsker du å "forklare" innholdet i ligningen fra et rent praktisk eksperiment, så vil jeg heller anbefale deg å ikke gjøre det. Matematiske ligninger er ofte interessante i seg selv, og mange ganger gir det ikke mye mening å studere det matematiske fra et annet perspektiv enn et matematisk ett.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Meningen med en likning er som en skålvekt. Jobben din er å finn ut når høyre og venstre

side av likningen er like (derav navnet likning). Eksempelvis kan en oppgave gå ut på å finne ut når per og lise har like mye penger. For eksempel

 

Per( t ) = Lise( t )

 

Da pengeforbruket til både lise og per avhengier av tiden. I din oppgave har vi

 

2(lg x)^2 + lg x = 0

 

Oppgaven spør deg om å finne en eller annen x, slik at høyresiden blir lik venstresiden.

Altså du leter etter en x som "balanserer" høyre og venstre side.

En kjedelig måte er å bare prøve ulike tall til du finner noe som passer, men i løpet av tiden på

skolebenken har du nok lært flere strategier for å takle slike oppgaver.

Eksempelvis er det ikke spesielt vanskelig å se at en løsning er x=1.

Lenke til kommentar

En logaritme [med base ti (lg)] stiller spørsmålet "hva må vi opphøye ti i, for å få x".

 

I.e: lg(100) = 2. Hva må vi opphøye ti i, for å få hunre? Svaret er 2.

 

Er egentlig lg det samme som 10? Altså når det står lg så har vi 10 med i beregningen? Samme som med e så er det 2.17....... "om jeg ikke husker feil nå"

 

Ønsker du å "forklare" innholdet i ligningen fra et rent praktisk eksperiment, så vil jeg heller anbefale deg å ikke gjøre det. Matematiske ligninger er ofte interessante i seg selv, og mange ganger gir det ikke mye mening å studere det matematiske fra et annet perspektiv enn et matematisk ett.

 

Meningen med en likning er som en skålvekt. Jobben din er å finn ut når høyre og venstre

side av likningen er like (derav navnet likning). Eksempelvis kan en oppgave gå ut på å finne ut når per og lise har like mye penger. For eksempel

 

Per( t ) = Lise( t )

 

Da pengeforbruket til både lise og per avhengier av tiden. I din oppgave har vi

 

2(lg x)^2 + lg x = 0

 

Oppgaven spør deg om å finne en eller annen x, slik at høyresiden blir lik venstresiden.

Altså du leter etter en x som "balanserer" høyre og venstre side.

En kjedelig måte er å bare prøve ulike tall til du finner noe som passer, men i løpet av tiden på

skolebenken har du nok lært flere strategier for å takle slike oppgaver.

Eksempelvis er det ikke spesielt vanskelig å se at en løsning er x=1.

 

Hvordan ser du lett at det er 1? Men det er bare en løsning. En annen er 1/sqrt100. Skjønner ikke hvordan de får det. Har regnet ut å kommet frem til en selv ja.

Lenke til kommentar

Matematisk pondus ;) Etter å ha sett et par tusen logaritmeoppgaver begynner en å se slike ting relativt raskt. Noe hjelp på veien er at log( 1 ) = 0 slik at 0 + 0 = 0.

Ellers kan det ofte være nyttig å anta at løsningen må være på formen x = 10^a, hvor a er et eller annet tall. Setter du dette inn i likningen forenkles alt pent og pyntelig. Alternativt kan du og faktorisere oppgaven din til

 

chart?cht=tx&chl= 2(\lg x)^2 + \lg x = 0

 

chart?cht=tx&chl= \lg x \cdot \left[ 2 \lg x + 1 \right] = 0

 

Slik at enten så er chart?cht=tx&chl= \lg x = 0 eller så er chart?cht=tx&chl= 2 \lg x + 1 = 0

og begge er relativt enkle likninger å løse for deg ^^

 

Om a * b = 0 så må enten a = 0 eller b = 0.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Jeg blir litt nyskjerrig. Hvilken utdanning tar dere siden dere jobber med så avanserte(for meg) oppgaver? Dere som hjelper, hvilken utdanning har dere siden dere er så god i matematikk?

 

Det aller meste i denne tråden er VGS-stoff fra fagene 1T, R1 eller R2. Noen av tingene på forrige side er fra høgskole/universitet. Jeg går lektorutdanning i realfag (retning matte og fysikk) på NTNU (det samme gjør Nebu).

Lenke til kommentar

Dette er Pytagoras. Hvis du trekker en linje fra S og ned til venstre eller høyre hjørne og så en linje vinkelrett ned fra S så får du en rettvinklet trekant, ikke sant? I den trekanten er R da hypotenusen, den ene (horisontale) kateten er 2 (4 delt på 2), og den andre kateten må være 4 - R (lengden av sidene i kvadratet er 4, trekker vi fra radiusen så får vi avstanden fra den nedre siden og opp til sentrum).

 

Poenget her er at vi ikke vet hva R er, men vi vet en ting R er nødt til å oppfylle, nemlig denne ligningen. Da kan vi finne R ved å løse ligningen.

Lenke til kommentar

Det aller meste i denne tråden er VGS-stoff fra fagene 1T, R1 eller R2. Noen av tingene på forrige side er fra høgskole/universitet. Jeg går lektorutdanning i realfag (retning matte og fysikk) på NTNU (det samme gjør Nebu).

 

Artig! Jeg tok lektor-utdanning på UiB. Tredje året bestemte jeg meg for å bytte til en litt mer "direkte" rute, uten all denne hersens pedagogikken :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en ligning jeg sliter med her nå.

Skal finne hvor fort en sprinter løper på 100 meter, der jeg etter hvert har kommet fram til et uttrykk som beskriver strekningen.

 

Funksjonen:

chart?cht=tx&chl=s(t)=\frac { 240 }{ 23 } t-\frac { 4800 }{ 529 } { e }^{ 1.15t }

 

Ligningen som jeg nå forsøker å løse blir da slik:

chart?cht=tx&chl=s(t)=100

 

chart?cht=tx&chl=100=\frac { 240 }{ 23 } t-\frac { 4800 }{ 529 } { e }^{ 1.15t }

 

Jeg klarer ikke å få chart?cht=tx&chl=t til å stå allene.. Har R2-matte. Noen som har noe tips til hvordan løse denne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...