Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et mattespørsmål!

 

Kari, Bente og Lise er tre søstre. Til sammen er de 50 år. Kari er 4 år eldre enn Lise. Bente e 3 år yngre enn Kari.

 

Noen som kan vise meg løsningen med full utregning?

 

Tusen hjertligtakk!

 

La Kari betegnes ved x, Bente ved y og Lise ved z.

 

Hvilke likninger kan du da sette opp ut i fra informasjonen i oppgaveteksten?

Endret av Kam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, har ingen anelse :( Er dårlig på slike oppgaver! Trenger noen til å hjelpe meg med denne så jeg kan bruke den som mal.

 

Følg rådet over og skriv ned, bruk heller ord hvis du føler det er lettere

 

Vi tar utgangspunktet i Lise.

 

Lise er x år

Kari er (x + 4) år

Bente er (x + 4 -3)

 

Til sammen blir de 50

 

x + (x + 4) + (x + 4 - 3) = 50

 

Resten bør gå som smurt.

Lenke til kommentar

Fysikk. Newtons lover.

 

Skjønner meg ikke på disse kreftene:

img20121105203126.jpg

 

Jeg vet/tenker at jorden drar ned på kule A og D FORDI de er på vei ned mot bordplaten. Er disse eneste kreftene?

Og hva med B og C? Virker det kraft oppover større enn jorddraget ned på B? Og C, er kreftene der lik null altså at kraft opp og ned er like stor?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Her blandet du kreftene med bevegelsen til ballen. Kreftene påvirker akselerasjonen, hvordan farten forandrer seg. Det er ikke slik at hvis ballen beveger seg oppover, så må det virke en kraft i den retningen.

 

I alle de fire posisjonene virker det én og bare én kraft (når vi ser bort fra luftmotstand), og det er gravitasjonskraften, som er rettet rett nedover. Hvis du syns det virker rart, så må du nesten komme med noen eksempler på hvor de andre kreftene du mener er der skulle komme fra!

Lenke til kommentar

Tyndkraften er eneste kraften her (vi ser bort fra luftmotstand). I det kula treffer bakken er det kontaktkrefter, men det er ikke en del av spørsmålet. Denne oppgaven er en klassiker som gis for å se om du har forstått Newtonsk fysikk eller om du tenker likt som de gamle grekerne. De mente at de eksisterte en skyvekraft etter at du har kastet noe. Dette er treghet og er ingen kraft, men en egenskap i masse.

Lenke til kommentar

Hei, går i 10.klasse og har 5 i matte. Jeg har satt meg som mål å få 5+/6 på vitnemålet til påske. Hvordan bør jeg jobbe da? Det jeg er svakest på er algebra.

 

Da bør du jo helt klart jobbe mest mulig med algebra. Løs hundrevis av oppgaver til du blir blå i trynet.

 

Antar du har en del bøker med oppgaver? Gogo!

Lenke til kommentar

På oppgave 2 har du ganget sammen feil. Skulle stått -3 og -2 som blir -5 (ikke -1 og -6)

 

Alle oppgavene er det bare å faktorisere.

Håper formateringen er forståelig.

7)

-2, 1=> -2

-2, 5=> -10

 

14)

2, 3 => 9

3, 4 => 8

 

17)

3,2=>4

2,3=>9

 

Bare dobbelsjekk fortegn ;)

Endret av nicho_meg
Lenke til kommentar

Parameterframstilling, skjæringspunkt mellom to linjer.

 

Har en parameterframstilling her, som jeg overhodet ikke får til. Har forsøkt i flere timer nå, og kommer meg ikke videre i kapittelet hvis jeg ikke får dreisen på dette.

Kan noen vise hvordan jeg gjør det, så jeg ser hvor jeg har gjort feil?

 

"Finn skjæringspunktet mellom linja x=-2t ^ y=t+1 og linja x=t-1 ^ y=-3t+3"

 

Har satt det opp slik:

 

l: x=-2t ^ y=t+1

 

m: x=s-1 ^ y=-3s+3

 

-2t = s-1 ^ t+1 = -3s+3

 

Så skal jeg løse likningssettet og gjøre resten av oppgaven, men her skjærer alt seg. Har prøvd en million ganger, og alt blir bare feil :(

 

Svaret skal forøvrig være (-(2/5), (6/5) )

Lenke til kommentar

På oppgave 2 har du ganget sammen feil. Skulle stått -3 og -2 som blir -5 (ikke -1 og -6)

 

Alle oppgavene er det bare å faktorisere.

Håper formateringen er forståelig.

7)

-2, 1=> -2

-2, 5=> -10

 

14)

2, 3 => 9

3, 4 => 8

 

17)

3,2=>4

2,3=>9

 

Bare dobbelsjekk fortegn ;)

 

Takker så hjertelig mye :)

Lenke til kommentar

Parameterframstilling, skjæringspunkt mellom to linjer.

 

Har en parameterframstilling her, som jeg overhodet ikke får til. Har forsøkt i flere timer nå, og kommer meg ikke videre i kapittelet hvis jeg ikke får dreisen på dette.

Kan noen vise hvordan jeg gjør det, så jeg ser hvor jeg har gjort feil?

 

"Finn skjæringspunktet mellom linja x=-2t ^ y=t+1 og linja x=t-1 ^ y=-3t+3"

 

Har satt det opp slik:

 

l: x=-2t ^ y=t+1

 

m: x=s-1 ^ y=-3s+3

 

-2t = s-1 ^ t+1 = -3s+3

 

Så skal jeg løse likningssettet og gjøre resten av oppgaven, men her skjærer alt seg. Har prøvd en million ganger, og alt blir bare feil :(

 

Svaret skal forøvrig være (-(2/5), (6/5) )

 

Skjæringspunktet blir der x1=x2 og y1=y2

Ligningene dine blir da -2t= s-1 og t+1 =-3s+3 Så langt alt vel

Så ser du fra ligning 1 at s=-2t+1

Setter inn i ligning 2 og får: -3(-2t+1)=t+1 videre blir t=0.2=>1/5

Setter inn i ligningen igjen og får -2t=s-1 => s=0.6

 

Setter det inn i parameterligningene: x=-2t =s-1 =>-2/5 og

Y=t+1=-3s+3=> 6/5

s-punktet blir dermed ((-2/5),(6/5))

Lenke til kommentar

Hei. Håper noen av dere kan noe om excel/prosentregning. Jeg poster bare hele oppgaven her rett og slett.

 

 

En TV-forretning hadde «timesalg». Det vil si at prisen hver time blir satt med 5 % i forhold til timen før.

Da butikken åpnet kl. 10:00 var prisen 6 900 kr. Lag en oversikt som viser hva prisen blir fram til butikken stenger kl. 21:00

Lag en tilsvarende oversikt med 6 % reduksjon i prisen pr. time.

Når kom prisen under 4 500 kr i hvert av de to tilfellene?

 

 

 

 

Ja. Jeg har satt opp og slikt, men vet ikke hvordan jeg skal regne ut første gangen og "dra" det ned så den tar de neste tallene automatisk. Læreren viste oss hvordan, men jeg husker ikke hvordan. Håper på raskt svar, siden må levere ganske så snart.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Noen her som har kompetanse på Laplace-tranformasjon. Har litt problemer med å forstå logikken.

post-68016-0-22811200-1352221727_thumb.gif

 

Bildet viser den enkleste oppgaven.

10 er en konstant og blir plassert utenfor integralet, det er greit. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor vi ender opp med en brøk med -s under. Klarer ikke finne noe i integrasjonsregene som tilsier dette :(

 

Der står det at den integrerte av ex = ex Eller er det noe jeg glemmer her?

Lenke til kommentar

Trenger svar raskt! Sitter litt fast med en oppgave.

 

Vekstfaktor.

 

Forbruket av en ressurs er nå 300 tonn.

Forbruket minsker med 7% per år.

 

Hvor stort var forbruket for tre år siden?

 

 

Har prøvd dette:

1+7%/100=1,07

1,07*300=367,5

 

men dette svaret stemmer ikke i forhold til fasiten. Svaret skal bli 373 tonn.

 

Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...