Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  Loff1 skrev (På 18.10.2010 den 17.48):

Mulig jeg overser noe åpenbart, men jeg fortsår egentlig ikke hvordan du kom fram til den rekka.

Det er en helt standard taylorutvikling. Min rottmann sier at chart?cht=tx&chl=\ln{x}=(x-1)-\frac{1}{2}(x-1)^2+\frac{1}{3}(x-1)^3+\dots \quad x\in(0,2]. Sett inn chart?cht=tx&chl=x=1+t og du får rekka i posten min.

Endret av Frexxia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, men oppgaven dreide seg om å vise at det uttrykket dere har brukt som definisjon er lik nettopp chart?cht=tx&chl=e. Og da blir det vel sirkelargumentasjon?

chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to\infty}\left(1+\frac{1}{x}\right)^x\\

Jeg tok så den naturlige logaritmen av uttrykket, slik at det skulle gå mot 1 istedenfor chart?cht=tx&chl=e, og satt at:

chart?cht=tx&chl=t=\frac 1x

Når chart?cht=tx&chl=x\to\infty går derfor chart?cht=tx&chl=t\to0, og man ender opp med:

chart?cht=tx&chl=\lim_{t\to\0}\frac{\ln(1+t)}{t}

Lenke til kommentar
  neimen skrev (På 18.10.2010 den 14.44):

Hei.

Har en oppgave som lyder følgende:

Grafen til funksjonen y=x^3-1,x-aksen,y-aksen og linja y=7 avgrenser ei flate i 1. kvadrant. vi lager en modell av et vanlig drikkeglass ved å la denne flata rotere om y-aksen. Finn volumet av det omdreiningslegemet som framkommer ved bruk av sylinderskallmetoden.

Anyone? :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1268371

Lenke til kommentar
  Loff1 skrev (På 18.10.2010 den 18.43):

Takk, men oppgaven dreide seg om å vise at det uttrykket dere har brukt som definisjon er lik nettopp chart?cht=tx&chl=e. Og da blir det vel sirkelargumentasjon?

chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to\infty}\left(1+\frac{1}{x}\right)^x\\

Jeg tok så den naturlige logaritmen av uttrykket, slik at det skulle gå mot 1 istedenfor chart?cht=tx&chl=e, og satt at:

chart?cht=tx&chl=t=\frac 1x

Når chart?cht=tx&chl=x\to\infty går derfor chart?cht=tx&chl=t\to0, og man ender opp med:

chart?cht=tx&chl=\lim_{t\to\0}\frac{\ln(1+t)}{t}

Hva er grunnen til at du ikke kan bruke l'hopital?

edit: Hvis man ikke skal bruke l'hopital klarer jeg ikke helt se noen annen metode enn taylorutvikling dersom målet er å vise at det blir e. Den desidert enkleste metoden er dog l'hopital.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
  Frexxia skrev (På 18.10.2010 den 19.24):

Hva er grunnen til at du ikke kan bruke l'hopital?

Det var egentlig bare fordi vi ikke har gjennomgått det ennå. (Dersom det ikke blir gjort i løpet av uka, leser jeg nok noen beviser på egenhånd (jeg vet ikke hva som er pensum).)

Endret av Loff1
Lenke til kommentar
  Janhaa skrev (På 18.10.2010 den 18.54):

Hei.

Grafen til funksjonen y=x^3-1,x-aksen,y-aksen og linja y=7 avgrenser ei flate i 1. kvadrant. vi lager en modell av et vanlig drikkeglass ved å la denne flata rotere om y-aksen. Finn volumet av det omdreiningslegemet som framkommer ved bruk av sylinderskallmetoden.

Fikk ikke noe klart svar der. Dessverre : /

Lenke til kommentar
  neimen skrev (På 18.10.2010 den 20.02):
  Janhaa skrev (På 18.10.2010 den 18.54):

Hei.

Fikk ikke noe klart svar der. Dessverre : /

Hvor ligger problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...