Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En andregradsligning med andre ord? Men hvordan vet jeg hvilken av de to x-verdiene jeg får jeg skal bruke?

Du får jo ikke to x-verdier, gang likningen med nevneren slik at du kun står igjen med telleren (men sjekk til slutt at ikke nevneren blir null samtidig med telleren).

 

edit: Telleren er lineær, men dersom du hadde hatt en annen funksjon kunne du hatt flere nullpunkt.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Takk for hjelpen! :) Sliter litt nå med å tegne grafen til en rasjonal funksjon, selv om jeg ahr funnet både den vanrette og lodrette asymtoten - noen som gidd hjelpe? Er verditabell mulig?

 

Du kan gjøre det, men det er absolutt ikke nødvendig.

 

Noen tips

- Asymptoter, men disse har du funnet allerede

- Eventuelle topp og bunnpunkter (Denne har ikke noen, den deriverte er alltid positiv)

- Skjæringspunkter med aksene (røtter og skjæring med y-akse)

- Regn ut verdier nær asymptoten for å se på hvilken side av asymptoten funksjonsverdien går mot mimetex.cgi?\pm\infty. Eventuelt bruke den deriverte.

- I andre oppgaver kan det også være lønnsomt å tegne fortegnsskjema for den deriverte og andrederiverte.

 

Boken ja, men har du funnet noen tidligere eksamensoppgaver som omhandler det i d hele tatt?

Vil vell nesten være som Epsilon Deltabevis

 

Jeg har ihvertfall sett én eksamensoppgave i Matte 1 om mimetex.cgi?\epsilon-\delta

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Har laget noen "tegninger" i paint, hvor jeg illustrerer tegningen til en rasjonal funksjon

TEgning 1, når asymptotene er på den negative siden av x-aksen.

 

eks1.jpg

 

 

TEgning 2, når asymptotene er på den positive siden av x-aksen

 

eks2.jpg

 

 

Svart forestiller koordinatsystemet, rød forestiller asymptotene. Strekene sier vel seg selv.

 

Så, er dette riktig? at strekene går i den retningen når asymptotene er 'negativ', mens den motsatte veien når asymptoten er 'positiv'?

Endret av Rukk
Lenke til kommentar

Tankegangen min er låst på en metode virker det som. Klarer bare ikke se logikken. :dontgetit: Håper du kan ta denne også Frexxia, så kanskje jeg står på eksamen.

 

Området avgrenset de to likningene under roteres rundt x-asken (om y-aksen fikk jeg faktisk til :grin: )

 

p><p>

Har også regne tut grense til x[0, 4*trejerot(4)] og y[0, 8*tredjerot(2)]

 

 

Edit: Noen som vet hva jeg må gjøre med LaTeX koden for å få vekk klammene?

 

 

Edit2: Tankegangen min for løsninger av slike problemer er:

 

1) Om hvilken akse?

2) Setter opp integralet fra (nedre grense) til (øvre grense)

= Grenseverdeien regner jeg ut ved å sett likningen lik 0, tar verdiene langs den aksen som er parallell på den jeg skal rotere om.

3)Setter opp 2pi* integral(radius)*(funksjonsverdi) dy (eller dx)

= Her: ytre radius: y*2sqrt(y) - indre radius: y*(y^2/4)

 

Men ser ut som jeg tenker på helt feil måte da jeg får feil på så og si hver bidige oppgave.

Endret av runesole
Lenke til kommentar

jeg får 608, er det det du får, eller er det fasiten?

 

edit: jeg går utifra at det er fasiten, siden det virker sånn på meg. den eneste feilen i utregningen din er at du deler på 16 der du skal dele på 64. det ubestemte integralet skal bli:

 

chart?cht=tx&chl=2\pi \int \frac{y^3}{16}-2y^{\frac{3}{2}}dy=2\pi \left[ \frac{y^4}{64}-\frac{4}{5}y^{\frac{5}{2}} \right]

 

for å være mer spesifikk: du gjorde en feil der du løste den andre likningen mhp. x.

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...